Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Lærere angriber pædagogers faglighed
Af Jan Hoby, næstformand i LFS
KLF (Københavns Lærerforening) retter i nr. 12, 24. august af deres fagblad KK (Københavns Kommuneskole) et helt uhørt og uartigt angreb på Københavns Kommunes pædagoger på byens specialskoler og på landets pædagoger.
Årsagen er at der i forbindelse med den politiske aftale om specialreformen 2.0 er foreslået at 10 pct. af speciallærerne erstattes af pædagogisk personale fra skoleåret 2013/14 og 20 pct. fra skoleåret 2014/15. I stedet for at rejse deres berettigede kritik af nedskæringerne mod politikerne, som har vedtaget "specialreformen 2.0", så vælger KLF at angribe fagforeningen LFS og LFS' medlemmer, som er ansat på specialskolerne i København.
KLF udtaler: "Bliver planen ovenfor med udskiftning af lærere med pædagoger på specialundervisningsområdet ført ud i livet, så kommer de to faggrupper til at stå i et meget ulige forhold: kvalificerede lærere over for ukvalificerede pædagoger."
Med denne udtalelse bliver et generelt angreb på pædagogers faglighed slået an. KLF fortsætter: "Er de (pædagoger) kvalificeret til specialundervisningen? Nix, det er de ikke. I årevis er der ikke blevet uddannet specialpædagoger. Ingen af
LFS' medlemmer er kvalificeret til at varetage de opgaver."
Jeg er uforstående over for KLF's bredside mod pædagogerne på de københavnske specialskoler. For det første: LFS har ikke et udstående med KLF eller lærerne på byens specialskoler.
For det andet: Det er ikke LFS, der har besluttet at der skal være færre lærere på specialskolerne, det er politikerne!
For det tredje: LFS støtter ikke politikernes nedskæringer på lærerstillinger, hverken på specialskoler eller folkeskoler.
For det fjerde: Det pædagogiske personale på de københavnske specialskoler er dybt kvalificerede og har indgående specialpædagogisk viden, når det kommer til at arbejde med børn med særlige behov.
For det femte: Det pædagogiske personale spiller en afgørende rolle i in-house opkvalificeringen af deres
Lærere angriber pædagogers faglighed læreruddannede kolleger, f.eks. når det kommer til unge med udviklingshæmning og autisme.
LFS er enige med KLF og DLF om at pædagoger ikke kan eller skal stå for undervisning i hverken folkeskolen, heldagsskolen eller på specialskoler. Lærere varetager den didaktiske opgave og mestrer den undervisningsmæssige diversitet og differentiering. Det pædagogiske personale mestrer den sociale og relationsmæssige diversitet og differentiering med fokus på livsduelighed og livslæring.
Når KLF formand Jan Trojaborg udtaler: "Politikerne mener, at pædagogerne skulle være bedre til at tage sig af det sociale, relationerne og omsorgen. Men vi er nu ikke specielt imponerede over det, og jeg synes, at efter de aktuelle rapporter om det pædagogiske arbejde i vuggestuer og børnehaver, så ser jeg ikke lyset her.". Så afsiger KLF formanden for det første en kollektiv dom over 60.000 pædagogers faglighed.
For det andet, så fejllæser han den aktuelle forskning på dagtilbudsområdet. For det tredje, bringer han KLF i samme båd som socialministeren og hendes helt ude i hampen angreb på "hippiepædagogikken". Meget kan man forvente af politikere, men at en fagforening og en fagforeningsformand nedværdiger sig til den slags frontal angreb og retorik er uacceptabelt.
LFS deltager gerne sammen med KLF, lærerne, politikerne og pædagogerne i en diskussion om at "vende specialundervisningen på hovedet". Vores fælles vision burde være at gøre op med specialundervisning som et spørgsmål om diagnoser, særlige teknologier og metoder. Vi skal have tværfagligt fokus på at styrke børnene med særlig behov i livsduelighed og livslæring. Det er den diskussion LFS har rejst i forbindelse med forhandlingerne omkring specialreformen 2.0.
LFS vil ikke deltage i mudderkastning med KLF. LFS håber derimod at det pædagogiske personale og lærerne på de københavnske specialskoler tager til genmæle og afviser KLF's unuancerede og usaglige angreb på pædagoger og deres faglighed.
Fagbevægelsen skal ikke slås om krummerne fra KL's og regeringens bord. Vi skal slås sammen for en bedre offentlig sektor, hvor lærere og det pædagogiske personale har de bedste betingelser for at udfolde deres fagligheder for at give alle børn de bedste udviklingsmuligheder og understøtte deres begær på livet.
Læs indlægget i KK på http://www.klf-net.dk/ (link er ikke længere aktivt, red.)