Nye bøger
Å bli undersøkt
Af Karin Kildedal, Lars Uggerhøj, Sigrid Nordstoga og Solveig Sagatun
Norske og danske foreldres erfaringer med barnevernundersøkelsen.
I denne boken møter vi danske og norske foreldres erfaringer med det å bli undersøkt av barnevernet.
Boken bygger på et kvalitativt forskningsprosjekt, der målet har vært å få ny kunnskap om hvordan foreldre og barn opplever det å bli undersøkt av barnevernet. Både danske og norske familier er intervjuet, og til tross for noe ulik lovgivning i de to landene, er deres erfaringer ganske like.
Resultatene peker blant annet på at mange av dem som ble undersøkt ikke forsto at de hadde vært med i undersøkelsen, og at få føler seg direkte involvert i undersøkelsesprosessen. Forskningen viser dessuten at mennene er perifere og kvinnene sentrale i samarbeidet mellom familien og myndighetene.
Boken tar også for seg hvordan makt oppleves og viser seg i sosialt arbeid.
Ved å få fram foreldrenes erfaringer, viser boken hvordan undersøkelsen kan brukes til å skape et bedre samarbeid mellom barnevernet og familiene.
post@universitetsforlaget.no 183 sider Pris 299 NK. ISBN:978-82-150-1789-1
Fra Socialstat til kontrolstat
Af Tina Bømler
Fra socialstat til kontrolstat indeholder en kritisk beskrivende og analytisk rundtur i bestræbelserne på at skabe en omkostningseffektiv offentlig sektor med mindsket bureaukrati og med borgerne i centrum for ændringerne. Den sidste store reform i disse bestræbelser er kommunalreformen og etableringen af de nye jobcentre.
Med udgangspunkt i den sociale sektor beskrives, hvordan nye styringsredskaber og centralt fastlagte metoder i det sociale arbejde, har ændret rammerne for det sociale arbejdes praksis. Bogen henvender sig til studerende, praktikere og forskere
Hans Reitzels Forlag 150 sider Pris 198 kr. ISBN: 978-87-412-5520-0
Myndiggørelse i den professionelle praksis
Af Espen Jerlang (red.)
At opretholde myndigheden i sit liv er af stor betydning for menneskelig udvikling i det senmoderne samfund, der kræver stillingtagen og handlekompetence af den
enkelte. Derfor er det også et vigtigt begreb for alle, der arbejder med mennesker, bl.a. pædagoger, lærere, sygeplejersker og socialrådgivere. Denne bog behandler nogle centrale temaer i forbindelse med det at blive myndig: autonomi, dannelse, anerkendelse, inklusion, ledelse, etik og ansvar, medieret læring, tilknytning m.fl., og illustrerer dem med cases og eksempler.
Bogen henvender sig til studerende ved professionsuddannelsen, pædagoger, lærer, sygeplejersker og socialrådgivere.
Hans Reitzels Forlag 287 sider Pris 298 kr. ISBN: 978-87-412-5548-4
Professionsdidaktik
- grundlag for undervisning i professionsrettet uddannelse
Af Karen Marie Hedegaard, Kirsten Krogh-Jespersen (red.)
Hensigten med denne bog er at bidrage til didaktisk teoriudvikling og formidling af erfaringer, der kan inspirere til udvikling af uddannelses- og
undervisningspraksis inden for og på tværs af professionsuddannelserne.
Målgruppen er således professionsuddannelsernes lærere i grunduddannelserne og i efter- og videreuddannelserne. Temaerne og forfatterne til bogens artikler er udvalgt i håbet om, at de har noget at byde på som inspiration til lærernes
kvalificering af deres didaktiske tænkning og af deres tilrettelæggelse af undervisning og vejledning.
Bogens artikler forventes at kunne bidrage til lærernes forståelser af det felt, de arbejder i, til kritiske analyser af deres egen virksomhed i uddannelse og undervisning og til udvikling af deres didaktiske handlekompetencer.
Forlaget KLIM 295 sider Pris 299 kr. ISBN: 978-87-795-5958-5
Kampen om evidens -Resultatmåling, effektevaluering og evidens
Af Hanne Kathrine Krogstrup
Resultatmåling - effektevaluering - evidensbaseret politik og praksis er nøgleord i bestræbelserne på styring af den offentlige sektor.
I denne informative og fagligt velfunderede bog skaber forsker og forfatter Hanne Kathrine Krogstrup med stor dybde og indsigt transparens i et komplekst begrebsapparat. Der tages fat på begrebernes historiske oprindelse, forskellige
typer af definitioner, lige som væsentlige argumenter og modargumenter velskrevet, foldes ud.
Bogen indledes med en beskrivelse af evalueringens teori historie fra 1960 og frem til i dag. Efterfølgende behandles præstationsmålinger og monitorering som redskaber i resultatstyring af den offentlige sektor. Disse kapitler afløses af
en præsentation af effektevaluering som fænomen, mens de sidste kapitler i bogen tager begrebet evidens under kritisk behandling.
Bogen har relevans inden for alle dele af den offentlige sektor og kan med fordel indgå i undervisningen på bachelor- og kandidatniveau inden for samfundsvidenskabelige og humanistiske uddannelser
Hans Reitzels Forlag 172 sider Pris 198 kr. ISBN 978-87-412-5516-3
Socialt miljøarbejde i lokalsamfundet
Af Morten Ejrnæs, Birthe Gamst, Tove Laursen og Lars Ug
En indføring historisk, teoretisk og metodemæssig i socialt miljøarbejde skrevet af fire erfarne praktikere. Bogen henvender sig til såvel studerende som færdiguddannede fagfolk inden for socialt arbejde.
Hans Reitzels Forlag 224 sider Pris 225 kr. ISBN: 978-87-412-2878-5
Film:
Fortællingen om Rosa er en ny dokumentar om og med anbragte børn. Filmen, som har premiere på Buster Filmfestival den 17. september i Grand Teatret, giver et indblik i anbragte børns verden.
Det er instruktør René Bo Hansen der giver de fem anbragte børn og unge et talerør. De fortæller deres historie om at føle sig alene, forlade sine forældre og komme i plejefamilie. Hvordan det er at leve et liv, hvor man bor hos en plejefamilie og samtidig bærer på det svigt, man har været udsat for fra sine egne forældre. Sammen med en tegner og et tidligere plejebarn har de skabt animationsfilmen om Rosa, en pige der må forlade sin familie og begive sig ud på en ukendt, ensom rejse.
René Bo Hansen har et helt specielt formål med dokumentaren, for Fortællingen om Rosa skal vise anbragte børn at mange andre rundt om i landet går igennem de samme oplevelser og den samme smerte som de selv. Filmen er lavet
i samarbejde med Børnetinget, som har sikret, at de første mange dvd?er kan sendes ud til danske plejebørn i alderen 11-18.
Filmen sætter fokus på hvad der er vigtigt i forbindelse med anbringelser - set med børnenes øjne. Først og fremmest at de tages alvorligt af deres omgivelser. Det er ikke altid lige nemt for fx en 10-årig at skulle sige nej tak til at bo hos sin
biologiske mor.
I 2009 var antallet af anbragte børn mellem 0 og 17 år i Danmark 12.654, knapt halvdelen anbragt i familiepleje. Samme år skiftede 1070 børn anbringelsessted. Hovedparten af anbringelserne er frivillige anbringelser, men ca. 14 procent er
tvangsanbragt. Og ca. 10 procent af de anbragte børn og unge genanbringes - efter at have været hjemgivet og ofte efter eget ønske. Tallene stammer
fra SFI, som også oplyser at af anbragte børn fra årgang 1995, så har 40 procent selv mindst en forælder, som selv har været anbragt som barn.
Filmen kan købes via hjemmesiden www.fortaellingenomrosa.dk fra den 17. september