Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
ReMida
FRA JUNK TIL GULD
I ReMida-tanken udfordres børns læring og kreativitet, mens de omskaber tilsyneladende værdiløse ting til smukke udtryksfulde kunstværker.
Børnehaven Peder Lykkesvej er en af de københavnske daginstitutioner, som arbejder pædagogisk på baggrund af det fælles barnesyn inspireret af Reggio Emilia pædagogikken.
Børnehaven har arbejdet med mange projekter, men det projekt leder Mitzi Tofte vælger at fortælle LFS Nyt om er et ReMida-projekt, ”Fra affald til kunst”, som syv af børnehavens ældste børn har arbejdet koncentreret med gennem de sidste halvandet år. Projektet tager udgangspunkt i den genbrugstanke, som er en del af pædagogikken både i Italien og i de danske institutioner, som arbejder på grund af det fælles barnesyn (læs nærmere i boxen om ReMida).
Desværre har København endnu ikke sit eget ReMida-center. Derfor har Børnehaven Peder Lykkesvej lavet deres eget opsamlingssted i kælderen, hvor det bugner med materialer. De mange kasserede ting, alt fra bukseknapper, stofrester og papkasser til ledninger, snor og plastikdimser, kommer primært fra børnenes hjem, og ofte via forældrenes arbejdspladser. Også de handlende på Amagerbrogade er fine bidragsydere.
Børnene startede projektet med at gå på opdagelse i, hvad andre mennesker i deres bydel havde kasseret. Og de kom hjem med poser fulde af ting, som de derefter sorterede (med plastikhandsker).
”En vigtigt del for dem i starten var at forhandle om, hvad der kunne bruges, og hvad der skulle kasseres, for det som er smukt for den ene, er det ikke for den anden”, fortæller Mitzi Tofte.
Børnene valgte at sortere tingene i plastik, glas, papir og metal. Men det var ikke altid til at vide for børnene, hvad der var hvad, så de fandt nogle teknikker til at kende forskel på materialerne, fx om det knitrede, eller hvordan det sagde når man slog let på det. Så sanserne kom i brug på mange måder.
Rødt og blåt
I en periode legede børnene med tingene, og de udvalgte hver sin yndlingsting, som ikke skulle forandres, men forblive som den var. Det var bl.a. en lyserød træsko, en papkasse med billeder på, noget som var kasseret fra McDonalds og en snor i en særlig køn farve.
”Så brugte de materialerne til at lave forskellige ting. Til et af dem valgte de at tage alle de transparante materialer fra, og så byggede de et højt tårn af det. Undervejs skrev vi pædagoger ned, hvad børnene oplevede var vigtige i processen, og hvad vi kunne hjælpe dem med. Vi talte om tingene, bl.a at de har former, nogle er firkantede, nogle runde, andre flade eller ovale. Det kom ind som en sidegevinst, og projektet har nu bevæget sig over i at handle om former”, fortæller Mitzi Tofte.
Undervejs tog børnene også alle røde og blå ting fra og konstruerede ting af dem alene. For at få en oplevelse af hvad der sker når man adskiller farverne og bruger materialer med kun de to farver. ”Det blev flot!” Børnene brugte andre af tingene til at lave rasleinstrumenter til de yngstes rytmik. Og nu er alle materialerne brugt op og projektet er slut. Et nyt projekt som handler om former er i gang, udviklet fra det tidligere projekt.
”ReMida-projekter afføder mange diskussioner i hjemmene om forbrug og om det at smide ud. Og forældrene vænner sig til at alt kan bruges. Vi kombinerer også projektet med en tur på forbrændingen.”
Børnehavens personale har også valgt at dygtiggøre og udvikle sig. De har sammen med to andre institutioner på Amager brugt en lørdag på sammen at arbejde med forskellige materialer, assisteret af Karin Eskesen og en lærer fra Jelling Seminarium.
”Vi fandt ud af at vi ofte har svært ved at tænke utraditionelt om materialerne. I modsætning til børnene var vi for bundet af tingenes funktion. Så løbende har vi også prøvet ting af.”
Et ReMida-center på Sjælland er et klart fremtidsmål. Mitzi Tofte fortæller at de også har mærket interesse for sagen andre steder bl.a. hos miljøorganisationer. Men det er et meget stort arbejde at lave et sådan center og bygge bro til de mange institutioner, som kan bruge det.
”Og i pinsen tager vi til Reggio Emilia og får ny inspiration. For da viser børnene alt det de via ReMida har lavet i løbet af året.” EL
ReMida er opkaldt efter Kong Midas, om hvem man siger at alt han rørte ved blev til guld. ReMida er opsamlingssteder, hvor værdiløst materiale, genbrugs- og overskudsmaterialer bl.a. doneret af firmaer, bliver en ressource, der kan genanvendes på nye måder i dagplejen, daginstitutioner, børnehaver, skoler med flere.
Begrebet affald får et nyt indhold. Ikke alene får materialerne et nyt og længere liv og en ny betydning, arbejdet giver lejlighed til at tænke økologi ind i pædagogikken. Det er en uvurderlig kilde til materialeforsyning og en udfordring til børn og voksne om at omskabe tilsyneladende værdiløse ting til smukke og fantasifulde udtryk, der kan støtte læreprocesser, kreativitet og fantasi.
For 9 år siden oprettede man i Reggio Emilia det første ReMida center. Og i Danmark har der de seneste år været arbejdet på at få så mange sådanne centre som muligt rundt om i landet. ReMida-tanken udfordrer børns læring, kreativitet og æstetik i modsætning til traditionelt legetøj og undervisningsmateriale, som ofte disciplinerer børns tankegang.
De danske ReMida-centre samarbejder med centrene i Reggio Emilia, Napoli, Casal Grande, Lecco, Torino i Italien og Perth i Australien.