Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Problematiske dobbeltansættelser
Den interne revision i Københavns Kommune har kigget på dobbeltansættelser, det vil sige medarbejdere, der har flere ansættelsesforhold, hvor Københavns Kommune er arbejdsgiver for dem.
Revisionens analyse er lavet ud fra en given periode i 2011, og i alt har de registreret 1.500 medarbejdere, som varetager flere ansættelsesforhold. Ud af Københavns Kommunes ca. 45.000 medarbejdere.
Af de 1500 er der en del som ikke reelt har to ansættelsesforhold, men som er registreret med to, fordi de måske er i et jobskift eller lignende.
Derudover er der et stort antal dobbeltansættelser, som er uproblematiske, fordi de samlet set ikke overskrider fuld tid eller bestemmelserne for hviletid (mellem to døgn) og fridøgn.
Tilbage er en problematisk gruppe med to eller flere ansættelsesforhold, hvis omfang overstiger 48 timer tilsammen.
Nogle langt mere. Nogle arbejder ekstremt mange dage ud i træk og overholder hverken hviletid eller fridøgn. Nogle har tilmed to fuldtidsbeskæftigelser. Det er selvfølgelig kun muligt, når man arbejder på forskudte tider.
Der er ca. 50 sådanne ansættelsesforhold, mere eller mindre grove, som nu er i særlig gennemgang. De ligger primært i Socialforvaltningen og Sundhedsforvaltningen.
”Vi ved ikke, præcis hvor mange der er LFS’ere, men nogle er der, for vi kender allerede til en fem stykker. De fleste er formodentlig Sosu-ansatte eller sygeplejersker”, siger Britt Petersen, formand for LFS. Hun peger på at dette kun har kunnet og kan lade sig gøre, fordi der ikke er tekniske barrierer for det i lønsystemet. Ingen advarsler popper op, når kommunen indtaster ansættelsesoplysninger på nogen, som i forvejen er ansat.
Rapporten fra den interne revision peger da også på at man bør etablere en teknisk løsning, så man bliver opmærksom på, når en ansat får endnu en beskæftigelse. En teknisk markør der popper op, når man indtaster oplysninger ved ansættelse nummer to, er også efter LFS’ mening en nødvendig løsning i en så stor og opdelt kommune som København.
Vikarkorps
Ud over det rent lovgivningsmæssige omkring hvile og fridøgn, så ser LFS også på solidariteten med de arbejdsløse.
”Vi er ikke interesserede i at folk har mere end fuldtidsbeskæftigelse i en tid med så stor arbejdsløshed. Og vi er ligeså chokerede over de 50 værste tilfælde som revisionen.”
Hun tilføjer:
”For nogle af de ansatte handler det måske om at vikartimer har taget overhånd. Og når i forvejen ansatte overhovedet tager vikartimer, så er det ofte ud fra den holdning at arbejdspladserne på deres område, måske især på handicap, anbragte børn og unge og psykiatri har brug for kvalificerede vikarer.”
Det forstår LFS udmærket, og det gør rapporten også, i og med at forvaltningerne tydeligt peger på behovet for kvalificerede vikarer.
”Derfor anbefaler vi kraftigt at man benytter lejligheden og etablerer et fast korps af kvalificerede vikarer. Og at der arbejdes systematisk med at de medarbejdere, som er ansat på deltid og gerne vil have fuldtid, får mulighed for det. Vi deltager meget gerne i et samarbejde.”
Rapporten skal til diskussion på Rådhuset den 20. marts.
Når man derefter skal til at arbejde videre med tingene, håber LFS at man samtidig vælger at rette op på andre ting, hvor systemet også bør reagere automatisk, fx når en person har haft i gennemsnit otte timer i mere fire uger, og derfor skal månedslønnes. Eller ved en midlertidig beskæftigelse sikre at man får en objektiv begrundelse og at systemet reagerer ved flere på hinanden følgende midlertidige ansættelser, så det kan blive til en fastansættelse.
”Københavns Kommune har indrettet sig teknisk, så det kan svært for dem at overholde overenskomsterne. Og både de og vi bruger tid på sager, hvor folk ikke har fået det de har ret til. Så der er en god grund til at inddrage organisationerne i arbejdet med at se på systemet, når de alligevel skal til det.”
I konsekvens af rapporten har LFS trukket vejlednings- og rådgivningskompetencen på dette felt tilbage fra tillidsrepræsentanterne. Der kan være ansættelsesmæssige konsekvenser forbundet med rådgivning og vejledning i forbindelse med problematikken og dermed et eventuelt rådgivningsansvar, derfor vurderer LFS at det rigtigste er for en periode at trække denne kompetence tilbage. Tillidsrepræsentanten skal med andre ord henvise medlemmer til at kontakte LFS indtil videre. |
ella