Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
10 bud på fremtidens pædagoguddannelse
Tekst: Kathrine Bødker Tegllund, faglig sekretær i PLS
I PLS har de ti bud på hvordan den danske pædagoguddannelse bliver verdens bedste.
Hvordan ser fremtidens pædagoguddannelse ud? Det er det spørgsmål, som mange af os, der beskæftiger os med uddannelse, har stillet os selv, vores medlemmer og medstuderende gennem det sidste års tid. Pædagoguddannelsen er nemlig (igen) taget op til evaluering og revision i Uddannelsesministeriet.
I skrivende stund går mange af os med særlig interesse for uddannelsen og venter på, hvad uddannelsesminister Morten Østergaard og resten af regeringen vælger at gøre med vores uddannelse.
Vi har i PLS ti bud på, hvordan vores uddannelse bliver verdens bedste pædagoguddannelse. Jeg vil i det følgende præsentere dem:
1. Afskaf de lønnede praktikker
Det er svært at få tid til læring og faglig sparring i de lønnede praktikker, fordi de studerende er ”fanget” mellem ansættelsesmæssige og studiemæssige krav. PLS ønsker at det bliver uddannelsen, der kommer i fokus i praktikkerne, så de kan blive et læringsrum, hvor den studerende har metodefrihed og autonomi til at fokusere på det uddannelsesmæssige. Derfor anbefaler vi at alle praktikperioderne gøres SU-finansierede, og at de pædagogstuderende tages ud af normeringen i praktikkerne.
2. National garanti på minimum 20 timer om ugen
Vi anbefaler at undervisningstimetallet på pædagoguddannelsen hæves, og de pædagogstuderende sikres minimum 20 timer om ugen, uanset hvor i landet man læser til pædagog.
3. Ret til overførsel af SU tillæg i de lønnede praktikker
Vi vil at de lønnede praktikker afskaffes hurtigst muligt, men nogle forhold under de lønnede praktikker er så kritisable, at de skal ændres nu! Når pædagogstuderende, der har tillæg til deres SU, går i lønnet praktik, går de markant ned i indkomst.
Der sker dermed en uheldig differentiering, som gør at alle studerende ikke har lige mulighed for gennemførelse.
Derfor anbefaler vi at studerende med særlige økonomiske tillæg til studiet skal have mulighed for at beholde tillægget, når de skal i praktik.
4. Ret til to timers vejledning pr. uge i praktikkerne
Det er vores klare anbefaling at de pædagogstuderende i praktik skal have krav på minimum to timers vejledning om ugen, af uddannede praktikvejledere. På den måde sikres der tid og rum til fordybelse og faglig sparring
5. To timers individuel personlig og faglig vejledning om måneden på studiet
Et vigtigt element i pædagoguddannelsen er den individuelle faglige og personlige vejledning, da denne er med til at fastholde de studerende på uddannelsen og give dem et tilhørsforhold til uddannelsesstedet.
Derfor anbefaler vi at alle studerende sikres muligheden for to timers individuel faglig og personlig vejledning om måneden udover de af os anbefalede mindst 20 timers undervisning om ugen på uddannelsesstedet.
6. Sikring af regional uddannelsesdækning
Vi anbefaler at de lokale pædagoguddannelser skal sikres for fremtiden, sådan at de lokale traditioner og udtryksformer fastholdes ved lokale uddannelsesmiljøer.
7. Linjefagene tilføres flere midler, og alle linjefag udbydes på samtlige uddannelsessteder
Det er vores klare anbefaling at de kreative fag opprioriteres, tilføres flere midler og indtænkes i alle elementer i uddannelsen.
Desuden at alle linjefag udbydes på samtlige uddannelsessteder.
8. Styrkelse af specialiseringen i den nuværende generalistuddannelse
Vi anbefaler at pædagoguddannelsen fastholdes som en generalistuddannelse, men der inden for rammen af generalistuddannelsen sker en generelt faglig opprioritering af specialiseringsmulighederne.
9. De økonomiske midler til pædagoguddannelsen øremærkes til uddannelsen
Det er nødvendigt og vores anbefaling at den økonomi, der gives til pædagoguddannelsen på professionshøjskolerne, direkte øremærkes til uddannelsen af pædagoger, og at der skabes større gennemsigtighed i forhold til Professionshøjskolernes økonomi.
10. Generel styrkelse af pædagoguddannelsen
Pædagoguddannelsens taxametertilskud er for lavt og bør øges. Vi anbefaler samtidig at alle regler og bestemmelser for pædagoguddannelsen samles i bekendtgørelsen, så overenskomsten ikke er styrende for praktikkerne.
Det er vigtigt at vi kigger fremad og bruger denne mulighed som vi har nu for at skabe fremtidens pædagoguddannelse.
For mig er det en uddannelse, hvor det er udviklingsmæssige, læringsmæssige og didaktiske hensyn, der styrer uddannelsens retning, og ikke økonomiske hensyn. Det vil sige en uddannelse, hvor vi studerende kan få undervisningstimer, vejledning og praktikker, som gør os så kvalificerede som muligt, og som sikrer det bedst mulige læringsrum for os. Derudover er det PLS’ mål at vi får en pædagoguddannelse, der fordrer kritisk dannelse og stillingtagen til vores uddannelse, fag og til det samfund, vi lever i. Vi skal være i stand til at forholde os kritiske til det bestående samfund, vi skal turde udfordre det bestående samfund.
Vigtigst af alt, så vil vi i PLS have en pædagoguddannelse, hvor de barrierer der er for at vi alle har de samme muligheder på uddannelsen, fjernes, så alle har lige adgange og lige muligheder for at gennemføre pædagoguddannelsen!