Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Æseløret
Om pædagogik
Af Immanuel Kant
I oplysningstiden frigjorde pædagogikken sig mere og mere fra religionen, og mennesket blev forstået som et væsen, der ved egen kraft kunne forme sig selv og sin verden. Opdragelse og undervisning rykkede nu ind i samfundslivets brændpunkt.
Kant var levende optaget af pædagogiske spørgsmål, men i ingen af hans filosofiske hovedværker findes en systematisk behandling af opdragelsen. Bogen Om pædagogik bygger på hans forelæsninger i 1770’erne og 80’erne og er et kildeskrift til forståelse af perioden. Her antræffes filosoffen i børnekammeret med gode råd til store og små, men også teoretikeren, der med sit værk indvarslede en ny tidsalder.
Forlaget KLIM • 96 sider • Pris 165 kr.
ISBN: 978-87-7129-095-0
Jeg SKAL gøre det
Af Anne Vibeke Fleischer, Rikke Mølbak
De fleste små børn har et naturligt behov for gentagelser og vaner. Vi kalder det et normalt tvangspræg, fordi det er et led i barnets udvikling. På den anden side har vi tvangspræg, som forstyrrer barnets videre udvikling, og som er forbundet med angst. I den første del af bogen hører vi om to børn og deres tvangstanker og tvangshandlinger gennem illustrerede historier. Barnet kan læse historierne selv eller få dem læst højt. Undervejs er der forslag til samtale om emnet.
Bogens anden del er til de voksne, der omgiver barnet i hverdagen og beskriver forskellige aspekter ved tvangspræg, -tanker og -handlinger som fx: hvordan det kommer til udtryk, årsager hertil, planlægning af indsats og forskellige handlemuligheder.
Bogen kan bruges af forældre, bedsteforældre, lærere, pædagoger eller andre voksne i barnets hverdag. Eller i børnehavegrupper eller skoleklasser, der ønsker at øge fokus på rummelighed og børnenes forståelse for hinandens forskelligheder.
Dansk Psykologisk Forlag • 56 sider • Pris 168 kr.
ISBN: 978-87-7706-759-4
Borderline - psykoedukation, forståelse og behandling
Af Rikke Bøye og Morten Kjølbye (red.)
Hvad vil det sige at have en personlighedsforstyrrelse?
Eller en borderline personlighedsforstyrrelse?
Og hvilke vanskeligheder har man?
Hvad er behandlingsmulighederne, og kan man overvinde en borderline personlighedsforstyrrelse og få et normalt liv?
Disse er nogle af de mange spørgsmål, der søges besvaret i denne bog, der er skrevet til såvel patienter og deres pårørende som til behandlere. Bogens primære formål er at formidle viden om borderline personlighedsforstyrrelsen, herunder de mulige baggrundsfaktorer, de psykologiske problemer og vanskeligheder, som forstyrrelsen indebærer, om målene for behandling, samt hvordan disse søges nået gennem psykoterapeutisk behandling.
Bogen belyser endvidere, hvordan tilknytnings- og udviklingspsykologien har bidraget med viden om, hvilke særlige psykiske funktioner der er påvirkede, når man har en borderline personlighedsforstyrrelse, fx evnen til at regulere og bruge sine følelser samt evnen til at forholde sig til sig selv og andre, det, man også kalder mentaliseringsevnen.
Bogen afsluttes med historier fra ”det virkelige liv”, hvor tre personer fortæller deres historie om et liv med borderline personlighedsforstyrrelse, og hvordan livet ændrer sig gennem behandling.
Hans Reitzels Forlag • 240 sider • Pris 280 kr.
ISBN: 978-87-4125-554-5
Kreativitet – et spørgsmål om dannelse
Af Lars Geer Hammershøj
Bogen indkredser og definerer begrebet kreativitet og udvikler på den baggrund en ny kreativitetspædagogik.
Bogens udgangspunkt er det øgede fokus på kreativitet i videnssamfundet og det faktum, at der mangler viden om, hvad kreativitet er, og hvordan det fremmes.
Bogens bærende tese er, at kreativitet kan forstås som en dannelsesproblematik i den forstand, at kreativitet og dannelse er baseret på de samme sanselige kræfter. Kreativitet kan af samme grund ikke læres, da det ikke er en evne eller kompetence, men må dannes.
Kreativitetspædagogik bliver derfor et spørgsmål om at danne sanselige kræfter og samspillet mellem dem. Sammenhængen mellem kreativitet og dannelse kan også på anden måde forklare, hvorfor kreativitetspædagogik kan hjælpe med at forebygge normalvanskeligheder og psykiske og sociale problemer, der har rod i samtidens vilkår for dannelse, hos børn og unge.
Hans Reitzels Forlag • 240 sider • Pris 275 kr.
ISBN: 978-87-4125-603-0