Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Æseløret
Den tavse stemme
Af Peter A. Levine
Den tavse stemme er kulminationen på forfatterens livsværk. Det er sammenfatningen af hans livslange undersøgelse af traumer og terapeutiske arbejde med at sætte klienter fri fra traumets kvælertag.
Bogen udfolder antagelsen om, at et traume hverken er en sygdom eller en forstyrrelse, men snarere en skade, forårsaget af frygt, hjælpeløshed og tab, der kan helbredes ved at aktivere vores medfødte kapacitet til at selvregulere høje arousal-tilstande og intense følelser. Med en gennemtænkt teoretisk ramme, overbevisende case-eksempler og en original sammentænkning af aktuel viden fra biologi, neurovidenskab og kropsorienteret psykoterapi demonstrerer bogen, at når vi bringer vores dyriske instinkter og vores fornuft
sammen, kan vi blive mere hele mennesker.
Hans Reitzels Forlag • 400 sider • Pris 400 kr. ISBN: 978-87-412-5465-4
På sygedagpenge
Bogen for dig, der er sygemeldt ilængere tid
Af Ulla Nygaard
Hvis du er sygemeldt i længere tid end tre måneder, har du brug for denne bog. Du bliver nemlig en social sag for kommunen efter tre måneders sygdom uanset om du får løn under sygdom eller du får sygedagpenge.
Læs bogen og få hjælp til at komme godt igennem systemet.
“På sygedagpenge” er en anderledes håndbog til sygemeldte
på sygedagpenge.
Vi tror, at samfundet hjælper os, når sygdom gør os uarbejdsdygtige.
Det har vi lært om det danske velfærdssamfund, men sådan er det ikke altid.
Du bliver hurtigt en social sag i kommunen og kan blive mødt med krav, kontrol og mistro i et omfang, som du næppe havde forestillet dig.
Denne bog har til formål at give dig så meget viden og indsigt, at du kan begå dig, stille spørgsmål og komme ordentligt igennem din sygemelding.
Bestilles på kontakt@ny-juornalistik.dk 224 sider Pris 210 kr.+36 kr. i forsendelse
Tværfaglig praksis
Af Eva Just, Helle Merete Nordentoft
Tværfaglighed har fået en øget opmærksomhed i det danske sundhedsvæsen pga. kravet om sammenhængende, helhedsorienterede og effektive patient-forløb. Tværfaglig praksis sætter fokus på, hvordan øget tværfaglighed kan bidrage til at skabe en mere fleksibel organisering af sundhedsvæsnet, ved at forskellige professioner arbejder tæt sammen i tværfaglige team omkring patientens pleje og behandling.
Bogen præsenterer fire teoretiske vinkler på tværfaglighed:
viden og læring, kulturmøder, organisering og ledelse samt facilitering af tværfaglighed. De teoretiske vinkler kobles med fire fortællinger fra praksisfelter, som har været optaget af at udvikle tværfaglighed, og viser, at tværfaglighed udøves i praksis fra den første spirende vision til mødet med
en række forskellige udfordringer.
Tværfaglig praksis henvender sig til studerende og praktikere i sundheds-væsenet, som har behov for inspiration til at forstå og evt. starte en tværfaglig udviklingsproces. Bogens fortællinger kommer fra sundheds-væsnet, men de problemstillinger, som fortællingerne rejser, kan både praktisk og teoretisk betragtes som principielle perspektiver omkring
tværfaglighed, der kan overføres til andre sociale praksisfelter, som udøver omsorgs- og behandlingsarbejde.
Hans Reitzels Forlag • 240 sider • Pris 248 kr. • ISBN: 978-87-412-5530-9
Læring og udvikling i daginstitutioner
Af Lone Svinth og Charlotte Ringmose (red.)
Pædagogiske læreplaner og strukturerede aktiviteter får stadig mere plads i vores daginstitutioner, og derfor bliver det særlig vigtigt at diskutere, hvad der menes med læring, og hvordan den understøttes bedst muligt.
I denne bog ses læring ud fra et sociokulturelt udgangspunkt, dvs. som en integreret del af børns livsprocesser. Forfatterne belyser ud fra forskellige vinkler en række aktuelle udfordringer, som optager danske daginstitutioner. Blandt disse er integration af børn med særlige behov, udvikling af
daginstitutionens sproglige, fysiske og relationelle læringsmiljø samt udvikling af den pædagogiske faglighed.
Bogen har fokus på børns deltagelsesmuligheder og personlige erfaringer med, hvad det vil sige at være barn i den konkrete sociale situation. Der er også praksisnære bud på, hvordan vi bedst understøtter børns følelses-mæssige og sociale udvikling og deres læreprocesser i daginstitutionens
hverdag.