Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Hjælp til at skrive
Af Elisabeth Lockert Lange
Københavns Kommune tilbyder en række forskellige gratis læse-skrive-kurser til deres ansatte. Kurser som kan gøre hverdagen lettere for dig som medarbejder, hvis du har problemer med at stave, med tegnsætning eller med andre problemer af lignende karakter.
”Er du højtuddannet og god til at læse og skrive, men har du problemer med fx at stave, sætte kommaer, bruge de rigtige endelser og skrive notater og referater? Så kan du nu få et skræddersyet, individuelt forløb. Tilbuddet omfatter fire lektioner alene med en ”dansk-coach”. Mellem hver mødegang arbejder du med udvalgte opgaver. Tidspunktet for undervisningen aftales efter, hvad der passer dig.”
Sådan står det i det materiale, som Københavns Kommune sender ud på kommunens arbejdspladser, bl.a. til alle daginstitutioner og fritidsinstitutioner. Og i hvert fald én fra den verden har taget imod tilbuddet, nærmere betegnet Cilvi Larsen, pædagogisk leder på den integrerede 3-9 års institution Tryk 16 på Østerbro.
Da klyngerne blev etableret og souscheftitlen og dermed stillingen blev nedlagt, mistede hun sin souschef. Han var ellers god til det med at skrive, stave og sætte tegn, så det var ofte ham, der formulerede det, de sammen som ledelse aftalte at de gerne ville melde ud.
”Jeg stod med et klart behov. Nu skulle jeg selv skrive alt, og der var ingen af de andre i institutionen, som havde særlige evner for at læse korrektur på det jeg skrev. Og det dur jo heller ikke hvis klyngelederen skal læse alt igennem og rette det til.”
Men så dumpede et tilbud ind af døren. Et tilbud om læsekurser, også for højtuddannede. Fire lektioner alene med en dansk-coach. Det gjorde hende interesseret.
”Det er gratis, og tidspunktet for lektionerne aftales individuelt, efter hvad der passer mig og arbejdet.”
Cilvi Larsen undersøgte i institutionen om der var andre interesserede, for så kunne de have fået et samlet kursus på institutionen.
”Hvis pædagogerne her i huset skulle stile mod at blive ledere, kunne de også få problemer med det skriftlige.”
Faktisk oplever hun at der er ret mange i det pædagogiske fag, som har problemer med tegnsætning, med bøjninger, endelser og med at formulere sig præcist og kort på skrift. Men det var der ikke umiddelbart interesse for, så hun meldte sig alene.
Anbefaler det
Det første der skete var at Cilvi Larsen kom til en test i Københavns VUC i Vognmagergade. I et rum sammen med fem andre, tog hun og de andre hver især testen på en pc. Testen er helt enkel, og den afdækker, hvad der er den enkeltes særlige problem. Nogle er ordblinde, andre har svært ved tegnsætning osv. osv. Problemerne blandt de fem som tog testen samtidig var meget forskellige, fortæller hun, det viste sig, da de snakkede lidt sammen bagefter.
”Derefter fik jeg en tid til en snak med en af de ansatte, i mit tilfælde med Louise, som ved en masse om netop min vanskelighed. Og det gør hun virkelig, hun har lært mig så meget. Hun var også fleksibel i forhold til tidspunker, hun har i det hele taget været rigtig god”, roser Cilvi Larsen. Ja hun er det sådan set stadig, for Cilvi har fået tilbudt en fortsættelse, så hun også bliver bedre til at fange det væsentlige i det, hun læser og bliver bedre til at formulere sig kort og præcist.
”Der er ikke noget med at man føler sig dum. Tværtimod. Og når man får hjælp lige der, hvor man har brug for det, så bliver man motiveret på en anden måde. Man har sikkert fået alt det her at vide engang i folkeskolen, men nu har jeg fået utroligt strukturerede værktøjer, materiale jeg kan bruge. Jeg har også fået så mange gode fif, bl.a. hvor meget man skal tænke sig om hvad man skriver, fordi folk ikke kan se ens mimik og smil, når de læser det. Og selvom man skal lave opgaver mellem hver lektion, er det ikke for meget.”
Cilvi Larsens fire lektioner handlede især om tegnsætning, som er – var – hendes problem. Hun griner:
”Jeg kunne skrive en meget, meget lang sætning uden at sætte nogen tegn. Den var ikke let at læse.”
Hun anbefaler klart kurserne. Hendes har givet rigtig meget.
”Problemer med at skrive kan jo bremse folk i at søge ind på ledelse, man ved jo hvor meget man skal skrive og formulere. Og også det pædagogiske personale i øvrigt skal jo skrive og formulere sig om alt muligt.”
Udbyttet er stort. Hun sparer tid, fordi hun er blevet meget hurtigere til at skrive. Og hun behøver heller ikke have andre til at læse igennem.
”Min selvtillid er blevet bedre, fx har jeg nu fået modet til at melde mig til at skrive referater fra møder. Man kan tabe gnisten ved at være leder, fordi der er så meget skriveri, men dette har givet mig nyt mod på det.”
Ikke alle kurserne er skræddersyet individuelt. Der er også mulighed for at tage kurser på et hold. Der er bl.a. ordblindeundervisning, særlig støtte hvis man er tosproget, og matematik er der også kursus i. Alt sammen gratis.
Du kan stadig nå at melde dig til både et holdforløb og et individuelt forløb. I forhold til holdforløbene i læsning og ordblindeundervisning, matematik og sprogundervisning for tosprogede skal du skynde dig. De starter her i september.
Tilmeld dig ved at ringe til Helle Rønne på tlf. 82 32 67 22 eller send en e-mail til hrn@kvuc.dk
Hold oprettes kun, hvis der er deltagere nok.
- I alt har knap 100 medarbejdere i Københavns Kommune enten gennemført et kursusforløb i første halvår af 2012 eller tilmeldt sig et af forløbene her i efteråret. 27 ud af de knap 100 medarbejdere gennemgår et skræddersyet, individuelt forløb magen til Cilvi Larsens. - Deltagerne repræsenterer en bred vifte af faggrupper, men især pædagogisk personale, sosupersonale, køkken- og rengøringspersonale og kontorpersonale plejer at være stærkt repræsenteret blandt deltagerne. I år er akademikere også en af hovedmålgrupperne med de skræddersyede, individuelle forløb. En del kursister har sprogproblemer pga. ordblindhed eller dansk som andetsprog. - Københavns Kommune er (så vidt vides) den eneste kommune i landet, der tilbyder medarbejderne kurserne i arbejdstiden. Medarbejderne er berettigede til at modtage statens voksenuddannelsesstøtte (SVU), når de deltager i undervisningen. I praksis betyder det, at arbejdspladsen udbetaler den normale løn til medarbejderne og selv får udbetalt SVU-beløbet som dækning for et eventuelt løntab. |