Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Arbejderen relanceres
Dagbladet Arbejderen vil udfordre mediemonopolerne med deres nye design, indhold og ny journalistisk strategi. Relanceringen af det lille, marxistiske dagblad skete samtidig med deres 30 års jubilæum.
”I dag udgives næsten alle de store dagblade af kapitalfonde eller koncerner, og hvis JP/Politiken opkøber Berlingske Media, vil det betyde, at en enkelt fond ejer alle de store mediehuse i Danmark. Det er en voldsom monopo-lisering. I den situation er der mere end nogensinde brug for kritiske medier, der kan sætte en alternativ dagsorden”, siger redaktør Birthe Sørensen.
Hun peger på at demokratiet bliver fattigere, hvis det kun kan rumme dagblade, der udgives af en fond eller samling af aktionærer, der skal sikres et overskud. Og derfor valgte de en offensiv satsning ”der skal sprænge de nuværende rammer for, hvor langt Arbejderen når ud.”
Det nye Arbejderen får 33 procent mere indhold og et tabloidt design. Grafisk skifter Arbejderen fuldstændig avistype, får større overskrifter, flere billeder og vægt på flere indgange som infografik, faktabokse og citater. Dette sker for bedre at nå Arbejderens målgruppe og målsætning om at sætte dagsordenen i fagbevægelsen. Det skal ske gennem at gøre arbejderne synlige gennem arbejdspladsreportager og dækning af faglige kampe i ind- og udland.
”Der er brug for et dagblad, som kan løfte diskussionen om, i hvilken retning fagbevægelsen skal udvikle sig og inspirere tillidsfolk og andre aktive i deres faglige arbejde”, understreger Birthe Sørensen.