Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Repræsentansskabsmøde 2012
Ny Nordisk Skole og læringssynet
Skoleficeringen lever i bedste velgående, nu under navnet Ny Nordisk Skole.
Klyngeleder Pia Bah bringer som den første emnet på banen, da hun ønsker indføjet i det fremtidige arbejde at LFS skal være tæt på arbejdet med Ny Nordisk Skole. Hendes bekymring ligger i det læringssyn det er implicit i begrebet, nemlig at (ind)læringen starter i vuggestuen og legen ophører ved syv års alderen.
Emnet får flere på talerstolen, bl.a. medlem af almen-bestyrelsen og hovedbestyrelsen Søren Beha. Han taler om grænser, der rykker sig efterhånden som man vænner sig til en retorik: med andre ord, nu er der ”plads” til mere skoleficering.
”Pædagogers habitus ændrer sig når læringsbegreber kommer ind over”, vurderer han og fortæller om en oplevelse i en selvejende børnehave, ”hvor heldagsskolen nærmest var indført.” Han opfordrer til at begrebet skoleficering bevares og revitaliseres.
Han forsøger sammen med en gruppe delegerede fra almenområdet at få det fremtidige arbejde udvidet med et afsnit om at kæmpe mod skoleficeringen. Det falder ved afstemning, ikke fordi de delegerede ikke er imod skole-ficeringen, men fordi de vurderer at emnet er dækket ind i forvejen.
Også andre udtrykker bekymring over skoleficeringen. Hvorbørn fratages deres barndom, mens samfundet på sigt mister sociale kompetencer og mennesker med evnen til at tænke selvstændigt. Bl.a. pædagogisk leder Fransiska Tvede beder til at man ikke sætter lighedstegn mellem læring og indlæring. Læring handler om at følge børnenes spor, og om at få lov at have det sjovt, understregerhun.
LFS centralt har det samme læringssyn som tidligere med leg som grundlaget. Fagforeningen står stadig på ”det reformpædagogiske grundlag frem for det struktur-pædagogiske”, som næstformand Jan Hoby gør klart. Holdningen til heldagsskolen har heller ikke ændret sig, LFS har hele tiden været imod dem, og nu viser undersøgelser at de heller ikke fungerer. Til gengæld ser han detreformpædagogiske grundlag afspejlet i Pædagogisk Kvalitetsudvalg og arbejdet der med pejlemærker, refleksion og metodefrihed.