Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Han gør fagforeningen synlig i hverdagen
Af Elisabeth Lockert Lange
Det faglige arbejde. Tillidsrepræsentanten er en central person i den måde, det danske arbejdsmarked er organiseret på, det man kalder Den danske model. Opgaverne er mangfoldige, men først og fremmest er tillidsrepræsentanten de ansattes repræsentant, som skal sikre rolige forhold på arbejdspladsen og at overenskomsten og andre aftaler overholdes. Vi har talt med en nyvalgt tillidsrepræsentant, som energisk er ved at udfolde sin rolle.
”Min tanke er at jeg gerne vil gøre fagforeningen mere synlig i hverdagen.”
Morten Kristen Jensen har ikke været tillidsrepræsentant på KKFO’en Gasværkstedet mere end nogle få måneder, før da var han suppleant i et par år.
Siden han blev valgt til tillidsrepræsentant, er han gået ind i det fuldt og helt.
”Jeg har gjort det, fordi jeg kan lide at være med til at skabe resultater og se at der sker noget. Jeg havde sagt nej tak til en rolle, hvor jeg bare skulle læse post. Jeg vil kunne påvirke”, siger han og uddyber:
”Jeg vil gerne påvirke arbejdspladsen i en positiv retning, opnå noget for hele arbejdspladsen.”
Målet er selvfølgelig at alle medarbejdere er medlemmer af fagforeningen og dermed bakker op om tillidsmandsarbejdet. Morten Kristen Jensen har lanceret et TR-NYT til alle, to numre er allerede skrevet og lagt både på arbejdspladsens intranet og i alle dueslag. Et tredje er han i gang med. Han holder møder kun for sine medlemmer, det vil sige de som er organiseret i LFS, og han planlægger flere af dem.
”Møderne er vigtige, for så kan medlemmerne påvirke mig med, hvad de gerne vil have, jeg skal arbejde med og for. Et møde om måneden er min plan, men de kan selvfølgelig også fange mig når som helst i hverdagen. Det er vigtigt med synlige retningslinjer for, hvad man gør, hvis man undrer sig eller gerne vil have noget bestemt gjort. Det skal være synligt hvad jeg gerne vil, og det vil skabe en proces, som alle medlemmer er en del af.”
Medlemsskabets betydning
Om det virker? Ja da. Der var 13 medlemmer af LFS ud af 25 mulige, da han kom til. Nu er der 20. Og Morten Kristen Jensen tror flere er på vej.
”Det handler meget om at jeg får fortalt dem, hvad det betyder at være medlem. Og ikke at være medlem. Derfor har jeg i forbindelse med TR-NYT nr. 2 skrevet at det er en ærlig sag ikke at ønske medlemskab, men som tillidsrepræsentant vil jeg sikre mig at beslutningen i hvert fald er taget på et oplyst grundlag, så de ved hvad det indebærer.”
Når man er nyansat, skal man forholde sig til så meget, og hvis der så ikke er nogen, der fortæller om fagfor-eningen med det samme, så tænker man ikke nødvendigvis på at man bør melde sig ind.
”Derfor er det en af tillidsrepræsentantens opgaver at kontakte nyansatte og fortælle om fagforeningen, og hvad man ikke er med i, hvis man ikke er medlem. Her hos os er det først og fremmest de unge og pædagogmedhjælperne, der ikke er medlemmer – især dem på lave timetal.”
I TR-NYT skriver Morten Kristen Jensen om alt, hvad der rører sig, og fordi han kan lide at skrive og sætte det op grafisk overskueligt og appetitligt i korte overskuelige artikler, så er det det han gør. TR-NYT er en vigtig brik i, hvordan han sælger budskabet om, hvorfor man skal melde sig ind i fagforeningen.
Som der fx står i nr.2: ”Husk! Du har som ikke medlem desværre ingen indflydelse på lokallønsforhandlingen på din arbejdsplads. Ønsker du indflydelse på hvad der skal udløse et lokallønstillæg, så snak med mig om medlemskab…”
Skal han forhandle lokal løn for ikke-medlemmer forlanger han at de skriver deres meritter ned inden forhandlingen, for som han siger, så har han ellers ikke grundlaget for at forhandle på deres vegne.
Manglende medlemskab indebærer også at man kan stå uden hjælp, hvis man af den ene eller den anden grund kommer i modvind på arbejdspladsen og har brug for en tillidsrepræsentant. Og det indebærer at man kan komme til at stå uden løn, hvis forårets overenskomstforhandlinger ender i en konflikt.
”Alle er velkomne til at kontakte mig, men jeg gør det klart over for ikke-medlemmer, at der kan være ting jeg ikke kan hjælpe med. De oplever jo også at de ikke er med i diskussionerne på møderne. Og hvis vi får konflikt, ville jeg være ked af det, hvis jeg ikke har informeret folk skarpt nok på, at de kan stå uden løn. Jeg vil være sikker på at de forstår det.”
Kommunikation
Det vigtigste i tillidsrepræsentantarbejdet er at kommunikere. Og at sikre at kommunikationen, dialogen, er positiv og konstruktiv.
”Jeg fortæller hvad mine intentioner med at være tillidsrepræsentant er, og hvad jeg gerne vil opnå for arbejdspladsen. Men det er også vigtigt hvordan man gør det, agerer, hvilken attitude man gør det med, at kommunikation sker på en positiv måde”, siger Morten Kristen Jensen.
Han får mange positive tilbagemeldinger på det han gør, også fra ikke-medlemmer. Og fra ledelsen.
”Som tillidsrepræsentant er samarbejdet med ledelsen rigtig vigtigt. Jeg taler med ledelsen om både stort og småt, det er vigtigt at holde liv i en positiv dialog. På tillidsrepræsentantmøder inde i fagforeningen kan jeg opleve at der er lidt skyttegravskrig over det, og det billede kan måske være rigtigt nogle steder, men det er et dårligt udgangspunkt. Det er vigtigt for mig at sige, hvad jeg mener og når jeg er uenig, men vi bliver ikke uvenner over det.”
Morten Kristen Jensen er overrasket over, hvor nemt det har været at være tillidsrepræsentant, fortæller han, men tilskriver det at han har tænkt så meget over, hvordan han skulle gøre det. Han har brugt og bruger fagforeningen, fx har fællestillidsrepræsentanten været ude på arbejdspladsen, og han skriver selvfølgelig sit TR-nyt i høj grad på baggrund af de informationer, han får fra møder i LFS.
”Men jeg tror det virker bedre, når ordene kommer fra mig fremfor fra dem. Det er mig, de ansatte her har en relation til.”
Først og fremmest vælger han at skrive alt ned, og det gør han ligeså meget for sin egen skyld som for medlemmernes.
”Jeg ved nemlig godt at mange ikke læser det, men det er meget værd for mig selv at skrive ned. Det gør mig skarp på, hvad jeg mener der er vigtigt, hvad jeg vil sige til både medlemsmøder og på personalemøder, og hvordan jeg vil gøre det. Jeg kan godt anbefale det. Det tager lidt længere tid, men den er givet godt ud, for så kommer ordene rigtigt ud. Det gør det lettere for mig, når jeg skal tale med folk at jeg har det overblik som det at formulere det giver. Jeg får reflekteret inden, og jeg får sagt ting positivt”, siger han.
Tillidsrepræsentantsystemet er en meget væsentlig del af rygraden i Den danske model og i ethvert fagligt forbund. Tillidsrepræsentanten, valgt af de ansatte på den enkelte arbejdsplads, er de ansattes ”mand” over for ledelsen. Med til rollen hører der en stribe pligter og rettigheder, først og fremmest skal tillidsrepræsentanten sikre ro på arbejdspladsen og at overenskomster og aftaler overholdes. Tillidsrepræsentanten er dermed vigtig både for den samlede arbejdsplads og for den enkelte. En tillidsrepræsentant skal derfor have sine kollegers tillid og respekt og samtidig besidde en række egenskaber, såsom at være en god forhandler, en god formidler, han/hun skal kunne tænke strategisk og være inspirerende, kunne lytte, klare pres og ikke mindst kunne samarbejde. Til gengæld er tillidsrepræsentanten sikret at arbejdet som tillidsrepræsentant ikke kan begrunde en fyring. Det betyder ikke at en tillidsrepræsentant ikke kan fyres, men at tillidsrepræsentanten er den sidste, det rammer, når der fyres. |