Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Tag debatten
Af Elisabeth Lockert Lange
Når dette læses har vi været til fælles demonstration den 20. marts foran Christiansborg under sloganet Lærerne er de første – hvem bliver de næste?
LFS er ikke de eneste der vil vise deres modstand mod sammenkædningen af de offentlige overenskomstforhandlinger og regeringens besparelser i vækstplanen. Dels er alle lærerorganisationerne med til at arrangere demonstrationen, Frie Skolers Lærerforening, Uddannelsesforbundet, Gymnasieskolernes Lærerforening, Handelsskolernes Lærerforening og Danmarks Lærerforening. Men også FOA, BUPL, HK kommunal, den offentlige gruppe i 3F, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Sygeplejeråd, Socialpædagogernes Landsforbund og Dansk Magisterforening anbefaler demonstrationen dels ved at opfordre deres medlemmer til at deltage, dels i form af støtteerklæringer.
Den samme demonstration finder samtidig sted i Århus, Ålborg og Odense. De faglige organisationer sender dermed et stærkt signal til offentligheden om, at de faglige organisationer siger fra overfor ambitionerne om at lade de offentligt ansattes overenskomster betale for bl.a. skattelettelser til erhvervslivet.
Når dette læses har vi været til morgenaktioner mod skolereformen og for børns ret til frihed, fritid og leg. Det var den 21. marts fra kl. 7.00 til 7.30, fem steder i byen, sammen med de københavnske forældre, bedsteforældre, de pædagogstuderende, lærerne og pædagogisk personale fra hele byen.
Kig rundt i byen – og du vil se plakater som den her på siderne rundt omkring.
Når dette læses har du stadig mulighed for at deltage i et åbent debatmøde med politikerpanel enten den 2. april eller den 9. april – eller begge aftener. Titlen på debatmøderne er Frie børn leger bedst. Nej til tvungne heldagsskoler – børn har ret til fritid & frihed. Det første, tirsdag den 2. april kl. 19.00-21.00, holdes på Arbejdermusset, Rømersgade 22. Det andet, tirsdag den 9. april med samme klokkeslet holdes i Kulturanstalten, Lyrskovgade 4. På møderne kan du møde en række folketingspolitikere fra højre til venstre side af spektret.
Længere ude i fremtiden ligger en høring i Landstingssalen den 29. april…
Hvis du gerne vil diskutere skolereformen og dens konsekvenser med LFS og KFO (de københavnske forældre) så kan du tage kontakt på mitlfs.dk. Det ligger under Aktuelle emner.
Frygter for den off entlige sektor
LFS har været på tæerne fra starten, det blev tydeligt at det er lærernes overenskomst, der skal betale for regeringens heldagsskole, med de besparelser der vil ligge i at fjerne deres arbejdstidsregler og overlade det hele til ledelsesretten. Tidligt i processen holdt LFS møde for tillidsrepræsentanter og ledere sammen for at diskutere problemstillingen.
”Selve reformen får direkte konsekvenser for vores hverdag.
Men når skolereformen er bundet op på overenskomsten, og direktør i KL (Kommunernes Landsforening) Sine Sunesens langsigtede arbejdsgiverpolitik, så betyder det at lærerne bare er de første, som er skydeskive for den politik.
Senere kommer de andre offentlige grupper, og det kunne meget vel være det pædagogiske område først. Vi forventer at i efteråret 2014 går det løs for alvor, når de første spæde skridt til overenskomst 2015 skal tages. Så kan man frygte ja næsten forvente at vores område lægges under pres”, siger formand for almenområdet Thomas Enghausen og tilføjer:
”Vores frygt handler altså ikke kun om lærerne, men om hele den offentlige sektor. Lærerne er de første der får turen, og KL har sikkert regnet med at mange tænker på lærere som arbejdstidsmæssigt privilegerede. Men tag fx vækstpakken, den betyder afskedigelser i det offentlige.”
Derfor var LFS også med i demonstrationen foran KL til forsvar for den danske model (se sidste nummer af LFS Nyt).
”Regeringen blander sig nu i overenskomsterne, trods alle skåltaler om den danske model med dens understregning af at det er arbejdsmarkedets parter, der forhandler overenskomst. Der fik vi sprængt den illusion.”
Han kalder hele processen omkring skolereformen for et røgslør for KLs langsigtede arbejdsgiverpolitik – led i et større politisk projekt.
Han bakkes op af Almenbestyrelsen, som i fælleskab den 7. marts vedtog en udtalelse. Her skriver de bl.a. følgende:
”Debatten om regeringens udspil til en kommende folkeskolereform raser i disse uger i de landsdækkende og sociale medier. Ikke mindst på grund af den utidige sammenblanding af reformudspillet med de igangværende overenskomstforhandlinger på folkeskolelærernes område.
Senest er debatten nu nået et niveau og en tone, hvor de respektive politiske partiers baglande begynder at røre på sig, da de har svært ved at genkende deres folkevalgte politikere
på Christiansborg.
Almenbestyrelsen har siden reformen blev præsenteret, løbende drøftet reformens konsekvenser, både for børn og det pædagogiske personale. Vi vil gerne pointere vigtigheden af, at I som medlemmer af LFS også diskuterer og drøfter reformudspillet og dets konsekvenser ude på jeres arbejdspladser – fra vuggestuer til klubber. Det er ikke nok kun at drøfte det med hinanden på personalestuen og til personalemøder. Drøftelserne skal videre ud til forældre og politikere, så alle får et kvalificeret grundlag at tage stilling på.
Folkeskolereformen handler ikke kun om børn og unge i skolealderen, også de mindste børn kommer til at mærke reformen, bl.a. i form af parathedstest, øget fokus på sprogstimulering og førskoleundervisning, hvilket børne- og undervisningsminister Christine Antorini ikke undlader at nævne på de igangværende regionale dialogmøder, hvor Almenbestyrelsen har deltaget.
Konsekvenserne af reformen for børn og unge i fritidshjem, KKFO’er og klubber er mere skole og mindre fritid.
I og med der er lagt op til at børnene og de unge skal gå længere tid i skole, henholdsvis 30, 35 og 37 timer pt. uge, vil den tid, hvor børnene er i fritidshjemmet, KKFO´en eller i klubben tilsvarende blive kortere, og det vil på sigt få konsekvens for det fritidspædagogiske rum og pædagogik.
Vores største bekymring er at reformen over en årrække vil reducere så meget i børn og unges fritid, at det kvæler fritidspædagogikken.
Det er nu debatten skal tages, da det er regeringens plan at skolereformen skal vedtages inden sommerferien.
I Almenbestyrelsen er vi enige om, at børn har ret til fritid og frihed, og vi siger klart nej til heldagsskoler!”