Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Nye bøger
Dokumentation og evaluering
Pædagogiske læreplaner mellem kon trol og udvikling
Af Peter Østergaard Andersen
Siden indførelsen af pædagogiske læreplaner på daginstitutionsområdet i 2004 har disse fået en helt central funktion, når daginstitutionernes indhold skal besluttes. I samme periode er kravet om dokumentation og evaluering af det pædagogiske arbejde blevet skærpet. I Dokumentation og evaluering beskriver Peter Østergaard Andersen, hvordan disse tiltag praktiseres i daginstitutionernes hverdag, og hvad de har betydet for det pædagogiske miljø på daginstitutionsområdet.
Forfatteren diskuterer de begrænsninger, som nye læringsmål,
en øget didaktisering og en voksende evalueringskultur i institutionerne sætter for pædagogernes arbejde. Samtidig
viser den, hvordan pædagogerne i praksis inden for de nye
rammer forsøger at skabe et godt og stimulerende hverdagsmiljø for det enkelte barn.
Hans Reitzels Forlag • 248 sider • Pris 295 kr. ISBN: 97-887-4125-718-1
Strategisk selvledelse
Ledelse mellem frihed og forretning
Af Anders Raastrup Kristensen og Michael Pedersen
Når medarbejdere har indflydelse på deres arbejde, trives og præsterer de bedre. Det er dog en fejltagelse at tro, at ansvaret for arbejdet kan overlades til medarbejderne alene. Virksomhedens ledelse skal styrke og lede selvledelse, så det bliver en central del af virksomhedens kultur, at medarbejderne tager ansvar for deres arbejdsopgaver og for hinanden.
Medarbejderne skal ikke basere deres valg og prioriteringer
på individuelle følelser, men skal lede sig selv, så de understøtter virksomhedens grundlæggende forretning. Lederne skal holde fokus rettet på medarbejdernes resultater og sørge for, at der er sammenhæng mellem deres personlige
forståelser af de konkrete arbejdsgaver og virksomhedens
overordnede strategiske målsætning.
Med ny forskning, værktøjer, modeller og cases fra danske
virksomheder viser denne bog, hvordan vi skal ændre den måde, vi leder og arbejder sammen på. Det handler om at gøre selvledelse strategisk, så alle i virksomheden holder
opmærksomheden fast rettet på virksomhedens forretning.
Gyldendal Buisness • 219 sider • Pris 300 kr. ISBN: 97-887-0211-613-7
Tværprofessionelt samarbejde
- I teori og praksis
Af Andy Højholdt
I boge præsenteres og defineres begrebet tværprofessionelt samarbejde, og forfatteren viser, hvordan begrebet kan bruges til at analysere og udvikle det professionelle samarbejde på tværs af fagområder.
Hensigten med bogen er at gøre læseren i stand til kvalificeret at studere og udvikle tværprofessionelle samarbejdsrelationer. De teoretiske kapitler belyses med praksiseksempler fra social-, sundheds- og det pædagogiske område. I bogens afsluttende del gennemgår forfatteren to metoder, interview og logbogsskrivning, der er velegnede til undersøgelse og analyse af tværprofessionelt samarbejde.
Bogen henvender sig til studerende på tværprofessionelle forløb på professionsuddannelserne samt til professionelle, der indgår i tværprofessionelle samarbejder.
Hans Reitzels Forlag • 112 sider • Pris 175 kr. ISBN: 97-887-4125-661-0
Spædbarnsterapi
- i behandling af et traumatiseret barn
Af Inger Thormann, Inger Poulsen
Spædbarnsterapi er en behandlingsmetode rettet mod tidlige traumer. Når børn mellem 0-3 år oplever fysiske og psykiske belastninger, der overstiger, hvad det enkelte barn kan magte, kan belastningen sætte sig blivende spor i barnet, såfremt barnet ikke kommer i behandling.
Spædbarnsterapien er inspireret af den franske børnelæge
og psykoanalytiker Francoise Dolto, og hendes elev Caroline
Eliacheff. Metoden, som den praktiseres i Danmark, er udviklet af bogens forfattere. De væsentligste budskaber er:
”Lad aldrig barnets smerte blive glemt”, og ”Alt usagt binder
energi”. Når det lille barn kommer i terapi, sætter terapeuten
ord på det, der var svært. Barnet får fortalt sin historie. Ordene til barnet bringer orden i barnets kaos, og traumet bliver en identificeret del af dets liv. I første del af bogen beskrives den grundlæggende teori på området, og teorien kobles til praksis ved hjælp af talrige eksempler. Anden del, beskriver, hvordan spædbarnsterapiens metode også kan anvendes i forhold til større børn, unge og voksne, der bærer på uforløste traumer.
Spædbarnsterapi er først og fremmest en terapeutisk
behandling målrettet til det lille traumatiserede barn, men
metoden kan også anvendes i daglig pædagogisk praksis af
pædagoger, sygeplejersker, lærere, dagplejere og forældre.