Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Borgerinddragelse i det sociale arbejde
Af Elisabeth Lockert Lange
Det helt grundlæggende i det pædagogiske og sociale arbejde er mødet med borgeren. Alt andet skal tilrettelægges, så det understøtter dette møde.
Med den nye tillidsdagsorden er der kommet øget fokus på den tillid, der ligger i at borgerne inddrages i deres eget liv, og at denne inddragelse er reel.
Denne dagsorden vil LFS gerne støtte op om. Derfor holder fagforeningen et medlemsmøde den 23. april om borgerinddragelse i det sociale arbejde indenfor handicap, udsatte børn/unge og deres familier, psykiatri, misbrug og hjemløse. Mødet sker i samarbejde med SL og socialrådgiverne, og både forskere og brugerorganisationer er inviteret til at holde oplæg. Du kan læse en nærmere beskrivelse af medlemsmødet på mitlfs.dk, hvor du kan tilmelde dig frem til den 15. april.
Målet med mødet er at opsamle viden om borgerind-dragelse i en tid med den nye tillidsdagsorden, som sikrer ret til inddragelse. Den tillidsbaserede ledelse står i modsætning til de nuværende styringssystemer, som ofte udmønter sig i programmer og manualer, dokumentation og kontrol. Disse styringssystemer oplever de socialfaglige medarbejdere i stort omfang som mistillid. Og det gør borgerne og brugerne måske også.
”Vi vælger at holde dette møde netop nu, hvor tillidsdagsordenen er i sin vorden. Borgerinddragelse er indlysende en del af den dagsorden. Hvis borgeren ikke inddrages i sit eget liv, giver tillids-dagsordenen ingen mening. Vi vil have dette med ind i organisationernes tænkning og vi vil gerne samtidig sende et signal til politikerne på området”, siger Helle Haslund, medlem af forretningsudvalget i LFS.
Hun peger på at selvom det på papiret ser ud som om, vi har borgerinddragelse, så er det store spørgsmål, om borgerne reelt oplever at de bliver inddraget.
”Eller måske oplever at de bliver inddraget med begræns-ninger. At de skal passe ind i systemet, for at blive inddraget. Og hvis deres behov er helt anderledes end systemet forudsætter, så inddrages de ikke. Vi oplever langt hen ad vejen at det er sådan de oplever det, at borgernes virkelighed ser sådan ud. Men medlemsmødet vil gøre os meget klogere.”
Forskningen
Helle Haslunds pointe understøttes allerede af forskning, der findes på området. På medlemsmødet vil Karin Kildedal og Lars Uggerhøj, begge fra Ålborg Universitet, fortælle om forskning som underbygger at borgernes oplevelse er meget forskellig fra socialrådgiverne, pædagogernes, sagsbehandlernes – systemets.
De to forskere har fulgt forløb med inddragelse for udsattefamilier i Danmark og Norge og lyttet til hvilke forløb, socialrådgiverne udpegede som dem de vurderede havde været helt i top. De to forskere tog derefter kontakt til dem for at få deres oplevelse.
”Det slående er at der slet ikke var overensstemmelse mellem socialrådgivernes oplevelse og de involverede familiers.
Familierne havde ikke følt sig inddraget, tværtimod var de usikre på forløbet og på beslutninger og resultater. De syntes ikke at forløbet på nogen måde havde været perfekt.”
Helt uafhængigt af disse forløb og resultater viste forskningpå Island fuldstændig det samme billede, at selv om systemetsynes det gør alt for at inddrage, så har borgerne ikke følt det.
”Så vi mener det er på tide at vi får diskuteret hvad inddragelse er og hvordan det bedst sker. Med forskningen i ryggen kan vi i hvert fald sige at det ikke er skemametoden med afkrydsning når man har gjort det ene og andet, der opleves tillidsskabende og inddragende for borgeren. Det er systemets tænkning. Måske handler om at møde borgeren helt åbent. Spørge hvor han er sit liv, hvad hun gerne vil med det. Det håber vi at medlemsmødet gør os klogere på”, siger Helle Haslund.
Du kan blive inspireret til medlemsmødet af følgende bøger:
TABUKA. Tidligere anbragtes bud på kvalitet i anbringelsenaf børn og unge. Red. Henrik Egelund Nielsen m.fl. ForlagetBørn&Unge
Forældreinddragelse – til barnets bedste. Redaktion LeneJørgensen, FBU og Steen Kabel. Børnesagens Fællesråd
Hjælp eller afhængighed. Lars Uggerhøj. Aalborg Universitetsforlag
Å bli undersøkt – norske og danske foreldres erfaringer medbarnevernsundersøkelsen. Karin Kildedal, Lars Uggerhøj,Sigrid Nordstoga, Solveig Sagatun. Universitetsforlaget