Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Heldagskolen vedtaget
Så blev skolereformen vedtaget i Folketinget. Resultateter lange skoledage, mindre fri tid og et snævert fokus på læring.
Præcis hvad den vil betyde i København og for medlemmeraf LFS, ved vi i skrivende stund ikke. Politikere og forvaltningskal bruge tid på at vurdere konsekvenser, og denseneste melding er at der ikke er noget konkret at forholdesig til på denne side af sommerferien, det vil sige juli måned.
”Vi indkalder de berørte grupper til TR- og ledermødeefter sommerferien, når vi ved mere og har forvaltningensmateriale”, siger Thomas Enghausen, formand for Almenområdet.
”Der er både lokale og konkrete facts, som vi må drøfteimplementeringen af folkeskolereformen i KøbenhavnsKommune ud fra. Med andre ord med udgangspunkt i de københavnske udfoldelsesmuligheder.”
Der er ingen datoer for disse diskussioner endnu, men såsnart der er flere informationer til rådighed bliver de lagt påmitlfs.dk. Der kan du også se datoerne for de kommende indkaldelser til møder om skolereformen, dens konsekvenser samt muligheder for udrulning i København. Der er også lidt tid endnu, for reformen som var tænkt til at starte i 2014 er udsat til 2016 på grund af modstand fra de konservative.
Indtil da kan vi lige summere op, hvad folkeskolereformenbestår af:
Først og fremmest skal alle børn have en længere skoledag.
Den skal også indeholde bevægelse, leg, udendørs aktiviteterog lektiehjælp. Børnehaveklasse til 3. klasse skal have 30 timers skoleuge. 4. til 6. klasse skal have 33 timer og de treøverste klassetrin 35 timer. Timerne fordeles på flere timer idansk og matematik, engelsk fra 1. klasse og tysk eller franskfra 5. klasse.
Der opereres med en styrket efteruddannelse af lærere ogpædagoger, lige præcis i hvad er ikke formuleret.
Regeringen vil afsætte i alt omkring fire milliarder kronerekstra til folkeskolen i perioden 2013-2020. Den ene milliarder til efteruddannelsen.
Men bortset fra dette beløb er det i høj grad lærerne, sombetaler, nemlig med to timers mere undervisning om ugen påbekostning af forberedelsestiden.
Og det pædagogiske personale? LFS og Københavns Forældreorganisation er ikke i tvivl:
”Forligskredsen har solgt børnenes fritid, deres egen tidog vores fritidsinstitutioner. Det varsler vanskelige tider forfritidspædagogikkens fremtid og kan betyde nedlæggelse afmange pædagogiske arbejdspladser”, siger Nina Reffstrupfra KFO og Jan Hoby fra LFS.
”Politikerne lyttede ikke til forskning, forældre og personale– børnene bliver taberne.”
De – og forskerne – ser det som et problem at de fritidspædagogiske aktiviteter alene betragtes som et middel til at understøtte den faglige undervisning, ikke noget der harværdi i sig selv. På den måde overser man at det der primærtforegår i og fremmes gennem legen og andre frie aktiviteterer dannelse og kreativitet. Netop dannelse og kreativitet erprocesser der kun kan foregå i frihed.
”Vores fritidsinstitutioner bidrager til en alsidig udviklingi børnenes liv, og vi vil kæmpe bravt for at de kan bibeholdesog ikke udvandes og blive ren opbevaring”, fremhæver de.