Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Guldguiden
Af Tine Sejbæk
Den sidste KID-konference
Så er Guldguiden her - den guide som skal afslutte hele KIDprojektet! Det blev fejret med en afsluttende konference den 4. marts, hvor 800 pædagoger, medhjælpere, dagplejere og pædagogiske konsulenter mv fra hele landet trodsede hårdt vintervejr og mødte op i Bella Centret i København.
Da KID (kvalitet i dagtilbud) startede for fem år siden, var der næppe mange, der havde forestillet sig, hvad projektet - et samarbejde mellem Kommunernes Landsforening, BUPL og Ministeriet for familie- og forbrugeranliggender - ville udvikle sig til. Men det kom til at omfatte 55 projekter, hvoraf nogle i sig selv har involveret over 50 daginstitutioner i en kommune.
I efteråret 2003 kom Sølvguiden, som skulle inspirere dagplejere og daginstitutioner til at arbejde med læring - og nu altså Guldguiden, der med sin nye viden fra projekterne sætter punktum for KID.
"Men selv om KIDprojektet er færdigt, betyder det ikke afslutningen på kvalitetsudvikling i daginstitutioner", pointerede den nye familieminister Lars Barfoed, der åbnede konferencen.
Han talte bl.a. om det vigtige i at få spredt den nye viden, så andre kan lære af den - og nævnte som eksempel dagplejen i Skørping, hvor man har lavet et projekt om bevægelse, der nu er mangfoldiggjort gennem en video, en cd og et hæfte, som er sendt ud til alle landets dagplejekontorer. Og han opfordrede til især at hæfte sig ved de "gyldne øjeblikke" - dvs de gode erfaringer fra KIDprojekterne. Og så lovede han to mia. kroner mere de næste fire år til forbedring af kvaliteten i daginstitutionerne.
Guldguiden er en inspirationsbog, der kan bruges som et redskab i arbejdet med læring og dokumentation af læring. Den bliver sendt ud til alle landets daginstitutioner og dagplejeformidlinger. Guiden omhandler bl.a. læring og pædagogisk udvikling, dvs de 21 KIDprojekter, der har arbejdet med dokumentation af den pædagogiske praksis. Selve rapporterne fra de i alt 55 projekter vil kunne læses på internet, www.kidlld.dk (link er ikke længere aktivt, red.)
Lav jer en god time out!
"Dét at dokumentere sin pædagogiske praksis minder om en time out under en håndboldkamp. Det giver mulighed for at tænke over, hvad der foregår i institutionen, og hvad man måske kunne gøre anderledes. På den måde kan dokumentation være med til at skabe nye muligheder".
Det sagde en af formiddagens oplægsholdere på KID-konferencen, Jesper Olesen fra Learning Lab Denmark, et selvstændigt forskningscenter under Danmarks Pædagogiske Universitet, som har stået for at lave Guldguiden.
Et eksempel på dét at dokumentere sin praksis er en vuggestue, der lavede projektet "Vejen væk fra Svinestien". De var ikke tilfredse med den måde, måltidet forløb på. En af pædagogerne fik til opgave at skrive ned, hvad der foregik under måltidet, bl.a. beskrive kontakten mellem børn og voksne. I institutionen lavede de dermed et studie af, hvad der foregik.
Trin 1: de observerede
Trin 2: de dokumenterede (skrev ned)
Trin 3: de reflekterede over det, de havde observeret. Det førte til, at pædagogerne ændrede den måde, måltidet foregik på. Siden observerede de for at undersøge: er måltidet så blevet hyggeligere?
Jesper Olesen skelner mellem time in-dokumentation og time out-dokumentation. Den første type handler typisk om at synliggøre børns egne projekter for forældrene og er en del af det pædagogiske forløb. Time out-dokumentation handler om at dokumentere selve den pædagogiske praksis. Og derefter overveje, undre sig over og videreudvikle sin praksis.
"Hvad er en god time out? Det er, når den skaber nye handlemuligheder for personalet", sagde Jesper Olesen og pointerede, at Guldguidens anden del netop består af en samling af redskaber til, hvordan man laver sig en god time out.