Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Nye bøger
TABUKA
Tidligere anbragtes bud på kvalitet i anbringelsen af børn og unge
Red. Henrik Egelund Nielsen m.fl.
TABUKA er et projekt, hvor på 39 tidligere anbragte i mere end to år har diskuteret erfaringer med at være anbragt og forslag til forbedringer af anbringelsessystemet.
Bogen samler erfaringer og forslag i systematisk form, og videregiver dem med mange citater fra deltagerne.
Det er første gang, at tidligere anbragte på den måde har samlet og videregivet deres unikke viden om anbringelser. De gør det ærligt, nuanceret og kritisk. Bogen rummer en stærk opfordring til at inddrage nuværende og tidligere anbragtes viden om anbringelser i arbejdet for at forbedre indsatsen over for udsatte børn og unge.
Og til at inddrage den uddannelse eller videreuddannelse af socialrådgivere, pædagoger, plejeforældre osv.
Forlaget Børn og Unge 381 sider • Pris 298 kr. ISBN 87-91420-05-9
Urolig og uopmærksom
En bog om ADHD
Af Lauth, Schlottke og Neumann
Denne bog handler først og fremmest om opmærksomhedsforstyrrelser hos den gruppe af børn, der i Danmark ofte får stillet diagnosen som DAMP og ADHD. Formålet er at rådgive og vejlede forældre, lærere, pædagoger og andre fagpersoner, der har med denne børnegruppe at gøre.
Bogen har som hovedtem at ville belyse, hvad der er myter, og hvad der er velbegrundet viden om opmærksomhedsforstyrrelser, og så lægger den desuden vægt på, at det er vigtigt og muligt selv at handle som familie.
Den besvarer centrale spørgsmål som:
• Hvad er opmærksomhedsforstyrrelse?
• Hvad er årsagen til opmærksomhedsforstyrrelse?
• Hvad kan forældre gøre i hverdagen?
• Hvad kan lærere og pædagoger gøre i hverdagen?
• Hvilke behandlingsmuligheder er der?
Bogen indeholder et udførligt appendiks og er tilpasset danske forhold.
Borgen 210 sider • Pris 249 kr. ISBN 87-21-01479-5
Kompetence- og metodeudvikling i daginstitutioner
- Om implementering af "ny " viden i praksis
Af Bente Jensen, Niels Rosendal Jensen og Tim Vikær Andersen
Hvordan bliver viden omsat i en fornyet pædagogisk praksis i den institutionelle hverdag? Kan deltagere i kursusforløb oparbejde kompetenceudvikling, som både indebærer muligheder for at deltagere i kursusforløb oparbejdede kompetenceudvikling, som både indebærer muligheder for at udvikle egen praksis og implementere ny viden i institutionen som helhed.
Målet med bogen er at bidrage til en kvalificering af tænkningen om, hvad der skaber udvikling af pædagogisk og socialpædagogisk praksis, og belyser forholdet mellem professionelles faglighed og en samlet institutionel udviklings- og implementeringsstrategi.
Den empiriske baggrund er et forskningsbaseret metodeudviklingsprojekt (Roskilde-modellen), der har fundet sted i samarbejde med Roskilde kommune 2004.
Danmarks Pædagogiske Universitets Forlag 166 sider • Pris 210 + porto ISBN 87-7684-005-5
Børn kan
Jeg kan-metoden til kreativ løsning af børn problemer
Af Ben Furman
Børn kan er en letlæst bog om, hvordan man kan hjælpe børn til at løse deres problemer på en anerkendende, morsom og engagerende måde, ved at bruge deres egne ressourcer.
Grundtanken er, at der ikke fokuseres på alt det, barnet ikke evner, men derimod på de færdigheder, det har brug for at lære for at kunne mestre sit problem. Og dermed at gøre barnet til en aktiv part i problemløsningen .
I bogen gennemgås metodens 15 trin, og der vises med eksempler, hvordan den kan bruges til løsning af fx i forhold til børn med aggressiv adfærd, eller stjæler, lyver, tisser i sengen eller er bange for spøgelse.
" Dette er en metode til forandring på barnets præmisser, som inviterer de voksne til at tage del i barnets univers i stedet for at fokusere på mere eller mindre tilfældige symptomer. Den vil være en udfordring for en del fagfolk, som har svært ved at give slip på det problemorienterede, men en gave til dem, der har tillid til børns ansvarlighed og kreativitet og kender betydningen af de primære relationers kvalitet" (Jesper Juul i bogens forord)
Hans Reitzels Forlag 194 side • Pris 225 kr. ISBN 87-412-0191-4