Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Nyt fra PLS:
Fremtidens praktikinstitution
Med den nye pædagoguddannelse kommer en række ændringer i forhold til praktikken.
Ændringer som også vil kunne mærkes på praktikinstitutionerne. PLS ridser her ændringerne op.
Fra 3 til 4 praktikker
Et af de mest spændende tiltag ved den nye pædagoguddannelse er, at der er kommet en ekstra praktik. Første praktikperiode er blevet forkortet til seks uger – de sidste tre uger er flyttet til slutningen af uddannelsen. Meningen med det hele er, at den studerende skal have bedre mulighed for at koble teori med praksis i forbindelse med det afsluttende bachelorprojekt.
Praktikstart i juni og december
Hidtil har der været praktikstart i februar og august for de to lange praktikker, men fremover vil praktikstarten være i juni og december. Første årgang på den nye uddannelse starter dermed i deres anden praktikperiode den 1. juni 2015.
Praktikbeskrivelse og uddannelsesplan
Som praktikinstitution skal I udarbejde en praktikbeskrivelse. Beskrivelsen skal blandt andet indeholde en karakteristik af brugergruppen og de pædagogiske arbejdsmetoder. Uddannelsesplanen er et supplement til praktikbeskrivelsen der fastsætter nogle mere konkrete rammer. Her skal der beskrives, hvordan praktikvejledningen skal organiseres, der skal være forslag til litteratur, hvem der er kontakten til UCC – og vigtigst af alt hvilke kompetencemål der er relevante for praktikken. Uddannelsesplanen skal udarbejdes i samarbejde med UCC.
Kompetencemål
På den gamle uddannelse skulle den studerende selv opstille mål for praktikken, men sådan er det ikke længere. I bekendtgørelsen for den nye pædagoguddannelse er der specifikt fastsat en række kompetencemål for hver praktikperiode. Den studerende skal kunne redegøre for, hvordan hun har arbejdet med de enkelte kompetencemål.
Eksamen
Første, anden og tredje praktik afsluttes med en eksamen, hvor praktikvejlederen og en underviser fra UCC deltager – ved eksamen for tredje praktikperiode deltager ligeledes en ekstern censor. Den studerende skal ved eksamen kunne redegøre for, hvordan hun har arbejdet med kompetencemålene for praktikperioden. Det stiller en række nye krav til praktikvejlederen.
Praktikvejlederuddannelse
Evalueringsinstituttet (EVA) har lavet en undersøgelse af praktikvejledningen på pædagoguddannelsen. Undersøgelsen viser, at hver fjerde praktikvejleder ikke føler sig godt nok klædt på til at deltage i den studerendes eksamen. Hver femte mener ikke, at de kan optræde neutralt i en eksamenssituation.
Det er problematisk, at så mange praktikvejledere ikke føler sig rustet. Det understreger vigtigheden af at prioritere en opkvalificering af praktikvejlederne.
EVA’s undersøgelse viste dog også at op mod 90 pct. af praktikvejlederne har deltaget i en eller anden form for praktikvejlederuddannelse inden for de sidste 10 år. Det er positivt, men pædagoguddannelsen er også blevet ændret markant to gange i løbet af denne periode. PLS opfordrer derfor til at opprioritere en opkvalificering af praktikvejlederne.
Praktikvejlederen skaber en ny generation pædagoger
Med fire praktikker på den nye pædagoguddannelse er der god mulighed for at få afprøvet sig selv i praksisfeltet. Det er meget positivt, at så mange institutioner vil være med til at uddanne fremtidens pædagoger, men det er også et stort ansvar.
Netop derfor er vejledningen i praktikkerne meget vigtig – især efter at kompetencemålene er blevet bredere end tidligere. Det er vigtigt, at vejledningen bliver sat i system.
Den studerende skal have en fast uddannet praktikvejleder i institutionen. Overordnet er det ledelsens ansvar at sørge for vejledning, men at have studerende og uddanne kommende kolleger er et fælles ansvar for hele institutionen. Den skemalagte vejledning er et must, men løbende vejledning i den konkrete situation er guld værd.
Rosenvængets Alle 16, 3. sal,
2100 København Ø
Mail: pls@pls.dk
Telefon: 3546 5880
Telefontid: Mandag, tirsdag og torsdag: 10.00 til 15.00