Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Hold ud! Ddet bliver bedre næste år…
Pædagoger i skolen. Timingen har været kritisk, men samarbejdet mellem pædagoger og lærere skal fungere. Det siger Børne- og Ungdomsforvaltningens direktør Else Sommer, der håber at pædagogerne vil holde ud: Det bliver bedre næste år, siger hun.
Tekst: Jon Arskog
Samarbejdet mellem pædagoger og lærere i skolen har ikke fået den bedste begyndelse. Det erkender direktør i Børne- og Ungdomsforvaltningen, Else Sommer.
”Både jeg og de københavnske skoleledere er meget opsatte på, at vi finder den rette samarbejdsform, hvor både lærere og pædagoger får brugt deres kompetencer optimalt. For når lærere og pædagoger spiller godt sammen, kan det gøre en kæmpe forskel for de børn, de har med at gøre. Og det er også intentionerne i reformen.”
”I forbindelse med folkeskolereformen lavede vi – i samarbejde med LFS, BUPL, Københavns Lærerforening og Københavns Skolelederforening – et fælles grundlagspapir, hvor rammerne for pædagogernes rolle og opgaveløsning på skolerne blev beskrevet sammen med en plan for, hvordan processen skulle forløbe.
Men timingen gjorde det flere steder vanskeligt at føre de gode intentioner ud i livet. For pædagogerne kom ind på skolerne på et tidspunkt, hvor året allerede var planlagt, og ikke alle steder var man lige gode til at prioritere den tid og de ressourcer, det kræver at tage imod en ny medarbejdergruppe,” skriver hun i et svar til LFS Nyt om udfordringerne efter det første halve år med skolereformen.
”Jeg ved, at der ude på mange skoler – og i forvaltningen – er en erkendelse af, at det ikke var godt nok, ligesom de københavnske skoleledere ved, at det skal gøres langt bedre næste skoleår. Det at udvikle pædagogrollen på skolen tager tid. Og jeg indrømmer gerne, at det første år har været meget vanskeligt for mange.”
Hun påpeger, at forvaltningen har løbende dialog med de faglige organisationer og skolerne om, hvor der er udfordringer, og hvordan pædagogernes rolle i skolen kan understøttes yderligere.
”Meldingerne fra skolerne lyder, at pædagogerne bidrager med værdifulde kompetencer og supplerer lærernes faglighed på en rigtig god måde. Men skolerne ønsker også, at der forud for næste års skemaplanlægning skal skabes tid til, at pædagogerne i højere grad kan indgå i teamsamarbejdet og dermed i planlægningen af undervisningen. Og det vil vi naturligvis følge op på og understøtte i forvaltningen,” skriver hun.
Pædagogerne har en vigtig opgave i skolen
Else Sommer er dermed helt med på, at de rigtige rammer skal være til stede, hvis pædagogernes faglighed skal i spil og det mener hun helt indiskutabelt, at den skal.
”Jeg er slet ikke i tvivl om, at pædagoger har en vigtig rolle at udfylde på skolerne. Det er vores Børne- og Ungdomsudvalg og skolelederne heller ikke. For når lærere og pædagoger spiller godt sammen, så ender vi med et bedre tilbud til vores børn.”
”En forudsætning for, at pædagogerne kan få deres kompetencer i spil er selvfølgelig ledelsens opbakning, gode rammer for arbejdet og et velfungerende samarbejde med lærerne. Vi er allerede nået langt, og jeg håber, at vi med de mange erfaringer, vi har gjort os indtil nu, når helt i mål næste skoleår. Så bevar modet og engagementet, for vi har en fælles opgave i at få den ’nye’ skole til at fungere som en attraktiv arbejdsplads – både for lærere, pædagoger og skoleledere.”
I forhold til, at nogle pædagoger oplever, at de bliver brugt som vikar for lærere uden at få de rette tillæg eller at timerne evt. bare omdøbes til understøttende undervisning, skriver hun:
”Jeg kender ikke selv til konkrete eksempler, hvor det er sket, og jeg vel gerne henstille til, at man via sin leder sikrer, at forvaltningen får kendskab til den slags – hvis det foregår. Men det er også vigtigt at sige, at det første år med skolereformen har ændret meget på den daglige planlægning på skolen, og at alle medarbejdergrupper har været påvirket af, at skolen skal ”finde sig selv” i de nye rammer.”•