Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Boganmeldelse:
Konkret og brugbar viden til forebyggelse af omsorgssvigt
Hvad er en god tilknytning? Hvornår er et barns tilknytning ikke tryg? Hvornår er det omsorgssvigt? Hvad er en risikosituation? Hvornår skal vi, som pædagoger handle på det vi ser? Hvordan hjælper vi bedst børn i vanskelige livssituationer?
Tekst: Katrine Swartz
Alle disse spørgsmål er der svar på i ’Forebyggende arbejde i daginstitutionen. Samspil og tilknytning’ af Kari Killén. De fleste kender sikkert allerede hendes bøger ’Omsorgssvigt 1+2’.
I hendes nye bog beskriver hun helt konkret, hvad risiko- og omsorgsvigt er, hvordan det kommer til udtryk i praksis og hvordan vi som professionelle bedst hjælper disse børn. Hendes mål med bogen er, ”at pædagogerne bliver bedre til at få øje på de børn, som befinder sig i en vanskelig livssituation”.
Hun vil have os til at sætte ord på den mavefornemmelse vi ofte oplever, når vi møder et barn, som befinder sig i en vanskelig livssituation. Det vil sige et barn som er i en risiko- eller omsorgssvigtsituation.
Bogen giver en god beskrivelse af hvad der forstås ved en god tilknytning mellem barn og forældre, og hvad det betyder for barnets tilknytning og trivsel i daginstitutionen.
Tilknytningen deles op i ’godt nok’-samspil, ’risiko’-samspil og ’omsorgssvigt’-samspil. Der er yderligere beskrivelse af, hvordan vi i daginstitutionen allerede i den første kontakt med familien kan observere, hvilken samspilstype, der præger deres samvær. Desuden beskrives de forskellige former for samspil også fra barnets vinkel, så man som læser forstår børnenes reaktioner.
Udover at beskrive tilknytningen og dens betydning for barnets trivsel i daginstitutionen, er der også en grundig beskrivelse af de forskellige typer omsorgssvigt. Der er nemlig forskel på om et barn vokser op i et hjem med misbrugsproblemer eller et hjem med psykiske eller fysiske overgreb. Barnets mestrings- og overlevelsesstrategier vil være forskellige om det er den ene eller den anden type svigt, der finder sted.
Når vi arbejder med børn i en vanskelig livssituation, er vores opgave at hjælpe og støtte dem bedst muligt. Bogen kommer med mange gode og konkrete forslag til, hvordan pædagoger kan arbejde med disse børn og deres familier. Det er svært at arbejde med disse problematikker, og det påvirker naturligvis personalet. Derfor indeholder bogen også beskrivelser af vores overlevelsesstrategier som professionelle, samt hvordan vi samarbejder bedst med socialforvaltningen, PPR samt andre relevante instanser omkring disse familier.
Noget af det jeg fandt rigtig berigende ved bogen var beskrivelsen af risiko-situationen. Det vil sige, der hvor omsorgen har været god nok, men hvor der er opstået kriser, som betyder at forældrene ikke formår at prioritere barnet.
Det kan f.eks. skyldes alvorlig sygdom, arbejdsløshed eller skilsmisse. Jeg tror, mange pædagoger har mødt familier, hvor der ikke har været tale om direkte omsorgssvigt, men det har heller ikke været velfungerende familier. De har befundet sig i en gråzone, som gør det svært for os pædagoger at finde ud af, hvad vi skal gøre. Denne gråzone er den, som Kari Killén kalder risiko-situationen.
Konklusion:
Jeg vil give ’Forebyggende arbejde i daginstitutionen’ 5 ud af 6 stjerner. Det gør jeg, fordi den giver mig en rigtig god, brugbar og konkret viden om arbejde med børn i vanskelige livssituationer. De mange praksis-eksempler gør at bogen ikke bliver alt for tung at læse. Har man lyst til mere uddybende læsning om omsorgssvigt, så er det Kari Killéns tidligere bøger, man skal have fat i. Flere gange er der henvisninger med både kapitel og side, så det er nemt at finde det emne, som man gerne vil vide mere om. •
Katrine Swartz er efteruddannet i bevægelsespædagogikog er til daglig vuggestuepædagog i Drivhuset i Vanløse. |
Forebyggende arbejde i daginstitutionen.
Samspil og tilknytning
Af Kari Killén
262 sider • 325 kr.
Hans Reitzel
Kids
- Kvalitetsudvikling i daginstitutioner
Af Charlotte Ringsmose og Grethe Kragh-Müller
Hvordan kan man måle kvalitet i daginstitutioner? Når man træder ind i en daginstitution, mærker man ofte hurtigt, om man føler sig godt tilpas. Men hvad er det der afgør denne følelse, og hvad skal man være opmærksom på, hvis man vil vurdere kvaliteten i en daginstitution?
Bogen er et redskab til at vurdere den pædagogiske kvalitet i daginstitutioner med henblik på efterfølgende at kunne udvikle og forbedre de omgivelser, der udgør børnenes betingelser for læring og udvikling. Materialet kan anvendes til selvevaluering, til at tage temperaturen på og udvikle egen pædagogisk praksis, ligesom man også indbyrdes kan observere på tværs af en institution og dermed få et bredere materiale at arbejde med.
Til KIDS hører et online scoringsprogram, hvor det er muligt at generere forskellige former for rapporter, der illustrerer resultaterne og kvalitetsudviklingen i daginstitutionen.
Er du interesseret i at købe adgang til online scoringsprogrammet, bedes du kontakte forlaget på info@dpf.dk eller Tlf.: 4546 0050.
Dansk Psykologisk Forlag • 88 sider • Pris 449 kr.
Den neuroaffektive billedbog
Illustreret af Kim Hagen og Jakob Worre Foged
Af Marianne Bentzen
Bogen giver en enkel og visuel introduktion til den grundlæggende udvikling i hjerne og personlighed, der danner grundlag for menneskets fortsatte udvikling livet igennem.
Desuden præsenteres de neuroaffektive kompasser, der kan bruges som et udviklingsmæssigt evalueringsredskab til personligheden og til at finde ’læringszonen’ hos voksne eller større børn.
Kombinationen af fagtekst og Kim Hagens og Jakob Fogeds lune illustrationer forbinder teorien om neuroaffektiv personlighedsudvikling med den ikke-sproglige ’fingerspidsfornemmelse,’ der indgår i al psykoterapeutisk arbejde. Bogen henvender sig til blandt andet behandlere, psykologer, psykoterapeuter og pædagoger.
Hans Reitzels Forlag • 63 sider • Pris 250 kr.