Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Netop nu
Al vigtig viden om arbejdsmiljø på ét sted
Slut med at lede på utallige hjemmesider, www.arbejdsmiljoweb.dk er portalen til al den vigtige viden om arbejdsmiljø i kommuner, amter, stat og finanssektoren. Sådan præsenterer de tre tre branchearbejdsmiljøråd Social & Sundhed, Undervisning & Forskning og Finans/Offentlig Kontor & Administration deres fælles fyldige og glimrende hjemmeside.
Idéen er også god. På den nye hjemmeside har de samlet al den information, som før var spredt på en lang række selvstændige sider. Derfor kan man finde rigtig meget både fakta, inspiration og konkrete værktøjer til arbejdet for bedre sundhed, trivsel og arbejdsglæde.
Der er nyheder og aktuelle temaer om arbejdsmiljø. Og man kan tilmelde sig nyhedsbreve dels nyheder fra de tre branchearbejdsmiljøråd, dels nyhedsbreve om de specifikke emner indeklima, fremtidens kontor og forflytning.
Emner indeklima, fremtidens kontor og forflytning. Siden giver også adgang til alle de mange trykte og elektroniske materialer, som er udgivet af Branchearbejdsmiljørådene for det offentlige og finanssektoren. Og man kan finde gode links til en stribe emner. Bl.a. til fakta, love og regler, forskningsresultater, artikler og baggrundsstof både på andre gode hjemmesider i Danmark og i udlandet.
Arbejdsmiljoweb.dk har flere indgange til informationer. Man kan søge på stikord, emner og temaer, man kan navigere sig frem til de enkelte temaer og materialer gennem menuer eller man kan vælge en brancheindgang og søge informationer specielt rettet mod fx daginstitutioner, døgninstitutioner, sygehuse eller kontorer.
Alle de hotte arbejdsmiljøemner er behandlet: Stress, mobning, konflikter og vold, personløft, skærmarbejde, arbejdsstillinger og EGA (ensidigt gentaget arbejde), støj, lys, luft og rengøring, ledelse, samarbejde, konflikthåndtering og forandringsprocesser, teamarbejde, hjemmearbejdspladser og fremtidens kontor, sikkerhedsorganisationens arbejde, arbejdspladsvurdering og arbejdsmiljøuddannelse.
Arbejdsmiljoweb.dk er udarbejdet ud fra hvad arbejdsgivere og fagforeninger er enige om er god praksis på området.
Kompetenceudvikling i AMU
Et forsøgs- og udviklingsprojekt har vist nye veje til kompetenceudvikling af institutionen. Der er tale om skræddersyet, individuel undervisning af pædagoger og pædagogmedhjælpere. Undervisningen flyttes ud på arbejdspladsen, deltagerne mødes i studiecafeer, og resten foregår over nettet.
Den mest almindelige kompetenceudvikling foregår stadig ved at tilmelde sig færdige kurser. Også selv om al erfaring viser, at den meste viden går tabt, når deltageren kommer tilbage på jobbet.
"Vi har på Københavns Socialpædagogiske Seminarium opnået store resultater ved at kombinere netundervisning med det daglige arbejde og en mentorordning på arbejdspladsen. 50 deltagere her har fået en undervisning, der i dag er forankret i hverdagen. Og 85 pct. af de deltagende institutioner har samtidig fået kompetenceudviklet selve institutionen", fortæller udviklingsleder Per Roth fra CVU Storkøbenhavn.
Først formulerer arbejdsgiver og medarbejder sammen med skolen behovene for kompetenceudvikling af både medarbejder og institution. Medarbejderens individuelle behov sammenholdes med institutionens virksomhedsplan. Uddannelsesforløbene varierer derfor fra deltager til deltager. Det opnår projektet ved at kombinere undervisning via nettet, vejledning og diskussion i lokale studiecafeer og en mentorordning på arbejdspladsen.
"Hver især er de tre punkter ikke nye. Men når uddannelse og arbejde foregår samtidig, så bliver undervisningens teori omsat til praksis. Metoden bidrager til at sikre fælles ejerskab til uddannelsen", vurderer Per Roth.
Urimelig anvendelse af ekstraordinært ansatte
I 55 af landets kommuner er mere end hver fjerde pædagogmedhjælperstilling besat med ekstraordinært ansatte. Og i enkelte af landets kommuner er det et flertal af ansatte, der er i aktivering, fleksjob eller anden ekstraordinær beskæftigelse som pædagogmedhjælper.
Det mener FOA er oplagt urimeligt både over for den enkelte pædagogmedhjælper, det øvrige personale og børnene.
Samfundsøkonomisk er det også hul i hovedet, peger Jakob Sølvhøj, næstformand pædagogisk sektor i FOA på. Samfundet sparer intet, hvis man sammenligner udgifterne til dagpenge og aktivering og den ekstra skatteindtægt, som ordinært ansatte betaler. Systemet eksisterer kun, fordi det er staten, der betaler aktiveringen, og kommunerne dermed har en snæver økonomisk fordel i at anvende ekstraordinært ansatte i stillingerne som pædagogmedhjælpere.
"Arbejdsmarkedspolitisk er det en indlysende fordel at bruge de samme penge til ordinære stillinger. Men også af hensyn til det pædagogiske arbejde bør mange af de ekstraordinære stillinger ændres til ordinære job. Institutionerne, børnene og forældrene er meget dårligt tjent med kommunernes svingdørspolitik, hvor ansatte kommer og går. Det giver uro og utryghed, og selvfølgelig vanskeliggør det tilrettelæggelsen af det pædagogiske arbejde," siger Jakob Sølvhøj.