Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Digital Pædagogik
Af Anne Petersen, Erika Zimmer Brandt m.fl.
130 sider – 240 kr.
(130 kr. som iBog)
Systime Profession, 2015.
Kærkommen bog om den digitale pædagogik
Glimrende antologi, der går i dybden med mediepædagogikken og kan danne grobund for både refleksion og inddragelse af teknologi i den pædagogiske praksis. Men den har styrker og svagheder.
Tekst: Magdi Engelstoft El-Toukhy
Digital pædagogik” er en kærkommen, nysgerrig og forskningsbaseret antologi, der giver et fint indblik i børns digitale legekultur og den nutidige mediepædagogiske virkelighed. Med afsæt i legens væsen og med en hovedvægt på mediepædagogikken og fortællingens kraft, beskrives en ’digital pædagogik’, der bygger på en eksperimenterende, æstetisk og dannelsesbaseret didaktik.
I bogens sidste kapitel findes der i øvrigt en række øvelser til refleksion, hvilket gør bogen velegnet til undervisningsbrug og pædagogisk udvikling i institutionen.
Bogen handler om, hvordan tablets og andre fremtrædende teknologier kan anvendes i pædagogisk praksis med afsæt i børns legekultur. Bogen er skrevet i et sprog der er nemt at læse og forstå, og med et afsæt i aktionsforskning, praksisfortællinger og eksperimenter.
Den formidler altså forskningen som den er forankret i praksis, hvilket gør at man som praktiker nemt kan genkende situationer og handlemuligheder, samtidig med at alle videnskabelige referencer er bevaret, hvilket helt klart er en af bogens styrker.
Savner teknisk fokus
Bogens valg af fokus på mediepædagogikken og fortællingen som det skabende element i den digitale pædagogik rammer fint ned i virkeligheden, men man kan godt savne en afdækning af de tekniske aspekter af en skabelsesproces omkring det digitale, såsom leg og læringsaktiviteter med simpel robotteknologi, visuel programmering af computerspil o.a. I hvert fald i det omfang, at den sigter efter at undersøge ”digital pædagogik” som et samlet begreb.
Bogens kapitler og de aktiviteter den beskriver, er stort set alle mediepædagogisk forankret med brug af mobil digital teknologi, som f.eks. tablets, hvilket er en rigtig god ide, da det netop er denne type teknologi-indkøb daginstitutioner gør sig landet over. Ikke desto mindre rummer digital dannelse, pædagogik og leg med teknologi jo meget mere end ”mediedannelse”, og man kan godt savne en mere bred indføring i mulighederne for den mere tekniske del af den digitale pædagogik.
Som mediepædagogisk antologi fungerer den rigtig godt, i det den kobler fortællingens kraft til legekulturen, og ser muligheder i brugen af teknologien, samtidig med at den tilbyder en indføring i forskningen på området. I denne forstand kommer antologien i dybden med mediepædagogikken og kan danne grobund for både refleksion og inddragelse af teknologi i den pædagogiske praksis. Det noget ensidige fokus på mediepædagogikken og en manglende åbenlys sammenhæng mellem kapitlerne gør bogen mindre sammenfattende end titlen lægger op til, idet ”Digital Pædagogik”, som begreb efter min mening favner mere vidtrækkende end antologiens kapitler formår at afdække.
Konklusion:
Tre stjerner for bogen og halvanden stjerne for at samle perspektiverne og gå i flæsket på en samlet besvarelse af, hvad vi kan bruge de der tablets til, når nu de er blevet købt.