Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Dagplejen
Af Elisabeth Lockert Lange
Notater skaber klarhed
Det er vigtigt at dagplejepædagoger skriver ned, når de har været på tilsynsbesøg hos en dagplejer og talt om, hvad der gerne skulle ændres, udvikles eller forbedres. Hvis ting går galt og ender med en tjenstlig samtale, er dokumentationen af hvad der egentlig blev sagt vigtig for alle parter.
Selvom der ikke er specielt mange afskedssager inden for dagplejen – måske ca. 10 om året – i hvert fald ikke i LFS’ område (og det vil sige Københavns Amt, Frederiksberg Kommune og Københavns Kommune), så er hver enkelt tjenstlige samtale eller afsked lige problematisk og smertefuld for den, hvis faglighed og dygtighed drages i tvivl.
Forud for afskedssager går oftest en rum tid med kritik ved tilsynsbesøg. Så meget desto vigtigere er det at dagplejepædagogerne har taget notater fra sine tilsynsbesøg om, hvad hun på hvert enkelt besøg har meldt ud til dagplejeren om hvad der skal ændres i hendes adfærd eller prioritering, inden for hvilken tidsramme og hvordan det skal ske.
"Nogle steder, heldigvis få, skrives der faktisk slet ikke rapporter fra tilsynsbesøg. Men rapporterne er jo et af pædagogens arbejdsredskaber, og mange steder udarbejdes der gode skemaer specifikt som støtte ved tilsyn", fremhæver Marianne Heinkov , faglig sekretær for dagplejen i LFS.
Et typisk forløb hvor det går skævt kunne være at dagplejepædagogen ved et tilsynsbesøg peger på noget som skal rettes op. Det gør hun måske flere gange over temmelig lang tid. Til sidst bliver dagplejeren indkaldt til en tjenstlig samtale, hvor hun mødt med anklagen fastholder at sådan har hun ikke hørt det før. Og det kan være helt korrekt. Dagplejeren har måske ikke opfattet, hvad der lå i pædagogens vejledning, eller har måske ikke opfattet at det var vigtigt. Eller måske har pædagogen ikke udtrykt sig klart nok.
"At tage notater med klare formuleringer af hvad der er påpeget ved tilsynet, samtidig med at dagplejeren er gjort bekendt med hvad der står i tilsynsrapporten og helst med sin underskrift har bekræftet at det var hvad der blev sagt, tjener to formål. Den klarhed notaterne skaber kan dels forhindre sager i overhovedet at ende som tjenstlige samtaler og måske senere som afsked. Dels at sikre at sagen, hvis det bliver en sag, holder, fordi det er klart hvad der er gået forud", siger Marianne Heinkov.
Ikke kun ved tilsynsbesøg er det vigtigt med notater. Hvis dagplejeren kontakter kontoret eller hvis forældre gør det, er det også vigtigt at der ligger et notat om henvendelsen og dens indhold.
På dagplejens faggruppelandsmøde fortalte jurist i FOA Sofia Gadsbøll om notatpligten. Her understregede hun over for dagplejepædagogerne, hvor vigtig deres notatpligt er i en afskedigelsessag. For som dagplejepædagog skal man kunne dokumentere at der har været problemer, og hvad man har gjort for at løse dem.
Dokumentation og røgfrihed
Den mest almindelige afskedsbegrundelse i dagplejen er sygdom. Men det betyder ikke at der ikke samtidig kan have været andre problemer, tværtimod ville der måske ikke helt sjældent være taget en afskedssag af andre årsager, hvis der ikke lige havde været sygdom. Den bagvedliggende grund handler ofte om der i stigende grad stilles meget høje kvalitetskrav til dagplejerne. Kvalitetskrav som ikke alle dagplejere kan leve op til, er Marianne Heinkovs erfaring.
"Måske især ikke de dagplejere, som har været i branchen i mange år og gjort tingene på deres egen måde, kan leve op til de ændrede krav."
Hun nævner bl.a. at kravet til dagplejerne i dag er at de både skal være meget bevidste om, hvad de foretager sig med børnene, og samtidig skal de kunne dokumentere det hele. Kravene til hvor ofte dagplejerne skal deltage i fællesaktiviteter, såsom legestue og fællesture er også steget, og desuden opfordres dagplejerne ofte til yderligere at mødes med andre dagplejere på ture og legeplads.
"Ind imellem oplever jeg dagplejekontorer, som sætter spørgsmålstegn ved om en enkelt dagplejer er aktiv nok sådan. Og det er en stor omvæltning for en del af dagplejerne, som tidligere oplevede at de stort set kun var ansat i eget hjem."
Ud over en sådan bevidst og dokumenteret pædagogik fx i form af en bog, hvor dagplejerne skal berette om barnets trivsel og udvikling, er der også kommet krav om læreplaner og dokumentation i forbindelse med dem. Det kræver meget refleksion og gode formuleringsevner.
Også andre krav er skærpet. Fx får Marianne Heinkov henvendelser om krav om røgfrihed i hele hjemmet, krav om kæledyr, som ikke må være der og krav om konkret møblering af hjemmet.
"Til tider kan det opleves som at arbejdsgiveren næsten overtager hele hjemmet til dagplejearbejdsplads, og at hele familien nærmest bliver ansat som dagplejer. Jeg har fx haft en henvendelse om en dagplejers mand, som var ryger og hjemme om dagen. Selvom han kun røg andetsteds i huset, ville arbejdsgiveren ikke acceptere det. Og det må være svært, for det griber i høj grad ind i dagplejernes privatliv. Men det er jo også på grund af de høje krav at dagplejen i dag har så høj pædagogisk kvalitet, og at det er så utrolig fedt et sted at få passet sine børn!"
Samtaler
Når der mangler dokumentation og klarhed sker det også at der for tit indkaldes til tjenstlige samtaler, uden at de i øvrigt er tænkt som starten på en fyringssag, vurderer Marianne Heinkov.
"En samtale behøver jo ikke være en tjenstlig samtale. Hvorfor ikke bare indkalde til en samtale? Fx i de tilfælde hvor det bare handler om at samtalen er et redskab til at rette op på noget", siger hun og peger på at det kan være et drastisk skridt at indkalde til en tjenstlig samtale, hvis kritikken i realiteten handler om noget bagatelagtigt.
Det er vigtigt at samtalen foregår uden børn omkring dem, det vil sige ikke i dagplejerens hjem. Der skal være ro. En almindelig samtale er en henstilling om at dagplejeren skal rette op på noget, men den ikke må indeholde restriktioner. Så hvis dagplejekontoret ønsker at sige at de vil overveje dagplejerens ansættelse, så er det en tjenstlig samtale de skal indkalde til.
"Der er jo ikke noget at sige at kontoret vil tage en samtale og sikre sig at der rettes op. Kvalitetskravene skal jo overholdes. Men det er ærgerligt, når pædagogen kommer i klemme på at hun ikke har en dokumentation af hvad der tidligere er sagt. Det er i alles interesse at tingene synliggøres", understreger Marianne Heinkov.
Der findes mange forskellige skemaer til dokumentation af tilsynsbesøg, og et skema kan gøre det lettere at lave den nødvendige dokumentation. De kan være udformet meget forskelligt, men de indeholder alle stikord om hvad pædagogen skal huske at tale om og "komme omkring" fx kost, trivsel, udvikling, værdier osv. Kravene til tilsyn, både varighed og hyppighed varierer fra kommune til kommune. Enkelte kommuner har slet ingen krav til noter ved tilsyn.