Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Arbejdsmiljø
BST LEVER (og har det godt)
BST er overlevet
Det må være det vigtigste budskab lige nu at få ud til daginstitutioner. Siger Lise Bache, ansat i BST København og kontaktperson for F&A-institutionerne. Og det har hun ret i.
Fulgt af budskabet om at det i hvert fald her i efteråret er muligt for LFS’ institutioner at få bistand i arbejdsmiljøproblemer på samme vilkår som tidligere – det vil sige gratis. Hvordan det ser ud til næste år er derimod usikkert.Bedriftssundhedstjenesten, forkortet i daglig tale til BST, er en kendt størrelse for langt de fl este institutioner, og det er den den triste besked også om at regeringen ville nedlægge det særdeles velfungerende og populære system. I København blev de fleste af Bedriftssundhedstjenestens kunder ”udfaset” som det hedder i sproget, bl.a. hele sundhedssektoren. Men Københavns Kommune valgte til manges store glæde at bevare enheden – som en tværfaglig arbejdsmiljørådgivning.
Hvis BST var en bank, ville daginstitutionerne have penge til gode. I stedet har de timer til gode her i efteråret, hvor kommunen har aftalt, hvor mange timer BST skal levere rådgivning til de enkelte forvaltninger. Forvaltningerne har med andre ord en pulje af rådgivningstimer tilgode, som institutionerne kan trække på. Gør det, opfordrer Lise Bache!
Prioriteringer
Arbejdsgangen er som følger. Institutionen, som gerne vil have vejledning og støtte med et arbejdsmiljøproblem, kontakter arbejdsmiljøkoordinatoren på lokalcentret. Det er denne koordinator som skal rekvirere opgaven i BST. Det er også arbejdsmiljøkoordinatoren som vurderer om opgaven er egnet så at sige. Det sker ud fra om den falder inden for én af fi re kriterier. Disse kriterier er udformet af hovedarbejdsmiljøudvalget.
De fire kriterier er: falder opgaven inden for en af de prioriterede indsatsområder, det vil sige ergonomi, indeklima, psykisk arbejdsmiljø inklusiv fravær samt vold? Er det en opgave udsprunget af den arbejdspladsvurdering, APV, som institutionen har lavet (og her kunne fx støj uden at være et af de prioriterede indsatsområder komme ind i billedet)? Har Arbejdstilsynet været på besøg og peget på mindre gode forhold, som man ikke lige selv har tænkt på, eller måske ligefrem givet et påbud? Eller er det en akut problemstilling, en ad hoc opgave, som som dukker op uden at man har nogen mulighed for at forudse det?
Alt dette drøfter institutionen igennem med arbejdsmiljøkoordinatoren. Og hvis det falder inden for mindst en af kriterierne, så er det bare med at bestille det som opgave. Som sagt: der er timer til rådighed i BST lige nu!
Og efter nytår? Der er for nylig indgået forlig om budgettet for 2006. Af det fremgår bl.a. at BST fortsætter som en tværgående arbejdsmiljøenhed, organisatorisk placeret under Sundhedsforvaltningen. De afventer dog budgetvedtagelsen i Borgerrepræsentationen i oktober før ny organisering sættes i værk. Og i mellemtiden er det som sagt bare med at trække på BSTs tilbud. EL