Merituddannelsen: Et forpligtende læringsrum
Højt fagligt niveau, dedikerede og modne studerende, høj deltagelsesgrad, faglig sikkerhed og god ballast til det fremtidige pædagogiske arbejde. Det skorter ikke på begejstringen, når pædagog Robert Walker fortæller om merituddannelsen og det, han har fået ud af den.
Tekst: Hedda Maj Jensen
”Det er en virkelig fed måde at tage en uddannelse på. Jeg har taget andre uddannelser tidligere, men jeg synes, at merituddannelsens form er god, fordi man tager det bagvendt i forhold til andre uddannelser. Du har noget praksis, som du kan sætte de teorier, du lærer, i forhold til. Du har helt andre forudsætninger for at forstå, hvordan du kan bruge det, du lærer,” fortæller Robert Walker, som har taget merituddannelsen til pædagog efter 12 år som pædagogmedhjælper. Han besluttede at tage uddannelsen for at få papirer på det, han kunne, og for at få personlig og især faglig udvikling.
Robert Walkers leder tøvede ikke, da han bad om lov til at tage uddannelsen.
”Min daværende leder på Fritidsinstitutionen ved Lykkebo Skole syntes, hun havde været heldig at have mig som pædagogmedhjælper i alle de år, og desuden kunne jeg jo så komme tilbage til stedet med nye refleksioner og erkendelser,” siger han.
Den faglige ballast er i orden
Han oplevede, at niveauet på uddannelsen var højt.
”De studerende er dedikerede og modne, når de tager merituddannelsen. Det gør, at niveauet bliver højt, og at deltagelsesgraden er tilsvarende høj,” fortæller Robert Walker, som har ladet sig fortælle, at der ikke er fremmødepligt på den ordinære uddannelse, hvilket gør, at nogle studerende sjældent dukker op.
”Hvis folk ikke deltager, er det med til at trække kvaliteten af uddannelsen ned. På merituddannelsen gør den høje deltagelse, at alle er forpligtede på at lave et læringsrum,” siger Robert Walker, som oplever, at uddannelsen giver ham en faglig sikkerhed i hans nuværende arbejde.
Jeg kan sætte teori på
”Jeg kan benævne det, jeg gør, med et teoretisk afsæt. Når jeg taler med andre pædagoger, lærere og forældre, kan jeg sætte navn på mine metoder fx low arousal og anerkendende metode. Jeg har netop haft forældremøde i 0. klasse, og der satte jeg barren højt og brugte flere faglige termer. En far kom efterfølgende hen til mig og sagde, at han syntes, det havde været et godt møde. Jeg tror, han kunne mærke, at ballasten var i orden,” fortæller Robert Walker, som også på det personlige plan synes, at det er rart at have uddannelsen.
”Man får flere redskaber, og man får viden om, hvad man faktisk ikke skal kunne klare alene, hvor man som pædagogmedhjælper kan komme til at tage noget på sig personligt eller stresse over noget, man oplever,” siger Robert Walker.
”Jeg synes faktisk, det kan være et problem med den udstrakte brug af pædagogmedhjælpere, og merituddannelsen er en oplagt mulighed for de, som har været medhjælpere længe.”