Bogomtaler
Strategier – for anbragte børn og medarbejdere
Oskar Plougmand var statens tilsynsførende på landets skolehjem fra 1970-1976, og han var en af de få, der tog barnets perspektiv og eksempelvis spurgte børnene, hvordan de havde det. Det resulterede i, at han var den embedsmand, der afslørede de forfærdelige forhold på drengehjemmet Godhavn. Oskar Plougmand har ikke sluppet de tidligere anbragte børn og har skrevet adskillige bøger om deres liv. Nu er der kommet en ny bog fra forfatterens hånd, hvor han har samlet en række beretninger om institutionslivet i 60’erne og 70’erne fra tidligere anbragte og personalemedlemmer, og hvor han særligt fokuserer på, hvilke strategier de hver især anvendte for at overleve. Bogen indeholder desuden gode beskrivelser af, hvad der skete, da børneforsorgen ændrede sig fra 60’erne, hvor børnesynet forandrede sig, og hvor man begyndte at ansætte uddannede pædagoger på institutionerne.
Forlaget Dimon
222 sider. Kr. 225,-
Pædagogers kompetencer
Mellem etik, dannelse, relationer og metodologi
af Daniela Cecchin og Vicki Sieling
Pædagogers kompetencer er et omfangsrigt og ambitiøst bud på, hvad fremtidens pædagoger bør vide og kunne. Hvilke kompetencer er der brug for i en stadig mere kompleks og digitaliseret institutionsverden? Og hvordan omsætter man i praksis forskningsbaseret viden til vedkommende udviklings- og læringsmiljøer for børn og unge?
Forfattergruppen består af fremtrædende forskere, undervisere og fagfolk, som ud fra hver deres vinkel byder på både teoretiske overvejelser og inspiration til udvikling af praksis. Fælles for bidragene er, at de placerer sig i et pædagogisk univers, der tager afsæt i et såkaldt kompetencehjul med fire pædagogiske verdenshjørner – etik, dannelse, relationer og metodologi.
Akademisk Forlag
448 sider. Kr. 449,95