SPECIALOMRÅDET
Specialbestyrelsens beretning 2018 – 2020
Lisbeth Waidtløw, formand, på vegne af specialområdets bestyrelse
KæreLFS-medlem på specialområdet.
Generalforsamlingen for specialområdet i 2018 blev afholdt med et rekordstort antal deltagere. Sikkert både på grund af kampvalg til formandsposten, men også fordi vi i disse tider oplever et stigende fagligt og politisk engagement. For øvrigt var der også kampvalg til stort set alle poster, hvilket bekræfter denne tendens.
Den nye bestyrelse bestod af næsten lige dele tidligere og nye bestyrelsesmedlemmer, der skulle finde sine ben og fælles fodslag. Det kom der mange gode input ud af, og blandt andet resulterede disse i en forretningsorden for bestyrelsesarbejdet, som forhåbentlig kan lette adgangen til det fagpolitiske arbejde for kommende, nye bestyrelsesmedlemmer. Forretningsordenen justeres naturligvis efter behov; tider forandrer sig, og nye bestyrelsesmedlemmer kommer med nye input.
Vi valgte desuden at arrangere en bestyrelseskonference i januar 2019 sammen med de to andre områdebestyrelser for henholdsvis almen og dagplejeområdet. Konferencen blev afholdt som internat (1 overnatning), da vi havde et ønske om at lægge en mere social del ind ved siden af det faglige arbejde. Vi arbejdede dels med egne temaer med fokus på det fremtidige arbejde, og dels havde vi fremlæggelser i plenum. Det blev efterfølgende evalueret som en god beslutning, da vi oplevede, det styrkede samarbejdet mellem områderne og gav indsigt i hvilke arbejds- og fokusområder, vi hver især sidder med. Vi vil tage denne mulighed op efter den kommende generalforsamling; evt. uden overnatning, men stadig med både et fagligt og socialt sigte for at styrke samarbejdet mellem områderne.
Ved årsmødet i september 2019 valgte bestyrelsen at afholde suppleringsvalg, da der i løbet af det første år var kommet tre ledige pladser. Også her var der kampvalg, og bestyrelsen blev atter fuldtallig med 15 personer.
Skrot Budgetloven
Den trængte økonomi indenfor offentlig velfærd presser især det sociale område. Dette pres er kun blevet værre med tiden; hvor vi for nogle år siden talte om, at nu var der savet helt ind til benet, nu var benet nærmest savet af, nu kan/må det ikke blive værre – så bliver det alligevel værre år for år.
Budgetloven er en stor del af baggrunden for de vedvarende besparelser, og bestyrelsen har sammen med resten af LFS og flere andre organisationer arbejdet ihærdigt på at skabe fokus på dette med sloganet ”Skrot Budgetloven”. Samtidig har det været nødvendigt at fokusere på enkelte områder, f.eks. handicapområdet, for at undgå besparelser og tiltag, der forværrer situationen for både borgere og medarbejdere. Vi har i den forbindelse udvidet samarbejdet med bruger og pårørendeorganisationer samt indledt samarbejde med nye græsrødder, blandt andet #EnMillionStemmer, så vi kan forene vores kræfter og være rigtig mange, der råber politikerne op.
Arbejdsfællesskaber, arbejdsmiljø og MED
På generalforsamlingen var der stor opbakning til disse temaer i det fremtidige arbejde; der var især et ønske om en øget bevågenhed på områder, hvor tingene ikke fungerer optimalt. Hvordan kan man støtte op om disse områder og arbejdspladser?
På den baggrund er der gjort en række tiltag. På TR-møderne er der etableret såkaldte MED netværksgrupper, hvor AMR også bliver inviteret til at deltage; dette for bedre at kunne forberede sig og sparre indbyrdes forud for MED møder, både på borgercenter niveau, men også i centrene og lokalt.
LFS har også tilbudt et kursus om MED og arbejdsmiljø, ”Gennemslagskraft i MED”, primært til tillidsvalgte (TR og AMR), der sidder i MED udvalg på forskellige niveauer. Forud for den endelige evaluering er der meget, der tyder på, at LFS fortsat skal arbejde videre med temaet på fremtidige kurser.
Det skal nævnes (og blev nævnt på generalforsamlingen), at selve MED strukturen og arbejdet i MED organisationen ikke hører under bestyrelsens kompetenceområde. Det er derfor LFS som organisation, der har kompetence til at iværksætte praktiske tiltag som f.eks. nævnte kursus.
Fagbevægelsens Hovedorganisation/FH havde besluttet, at 2019 var Arbejdsmiljørepræsentanternes år, hvilket blev markeret på flere måder, blandt andet en landsdækkende konference i december. Bestyrelsen mener naturligvis, at arbejdsmiljøet fortsat skal være i fokus som en del af det fremtidige arbejde; mere herom på generalforsamlingen.
Aktiviteter og arrangementer
Specialbestyrelsen har tradition for at være aktive i forhold til faglige aktiviteter, og den forgangne periode har ikke været nogen undtagelse. Vi har blandt andet afholdt foredragsaftener, medlemsmøder om OK18, neuropædagogik og Working Poor.
Førnævnte besparelser har også givet anledning til både happenings og demonstrationer; navnlig den store demo for socialområdet i september var en succes. Ikke fordi besparelserne blev taget af bordet (de blev blot kaldt noget andet), men fordi det var kulminationen på et godt og bredt samarbejde med mange forskellige organisationer, borgergrupper og græsrødder. Et godt eksempel på, hvordan vi kan bygge videre på og udvide skulder-ved-skulder tanken, der blev besluttet i det fremtidige arbejde.
Det nordiske samarbejde blev endnu en gang styrket via konferencen i september 2019. LFS/København var vært for socialarbejdere fra de tre hovedstæder, København, Oslo og Stockholm under temaet Arbejdsmiljø og ytringsfrihed. Tre spændende dage med oplægsholdere, arbejdspladsbesøg og udveksling af erfaringer de tre hovedstæder imellem. Værtskabet går på skift, og det er således vores kollegaer i Fellesorganisationen/FO, Oslo, der er værter ved næste konference i 2021.
Vores faggruppeudvalg
Området har p.t. to faggruppeudvalg, et for handicap og et for psykiatriområdet. Der er både plads til nye medlemmer i de eksisterende udvalg og til nye faggruppeudvalg, f.eks. indenfor udsatte børn og unge, ældreområdet m.v. Bestyrelsen vil uddybe dette i den mundtlige beretning til generalforsamlingen.
Et tilbagevendende tema i faggruppeudvalgene er rekruttering og fastholdelse, da alle er bekymrede over en øget personaleomsætning med tab af viden og kompetencer til følge. LFS er i dialog med ledelse og forvaltning i Socialforvaltningen omkring dette tema, hvor man fokuserer på procedurer omkring stillingsopslag, ansættelse og drøftelser i MED. Det økonomiske pres bekymrer naturligvis også, da det medvirker til, at det sociale område er vanskeligt at ”tale op”, hvilket har konsekvenser for rekruttering af nye medarbejdere. Endelig udmønter de evindelige besparelser sig også i et presset arbejdsmiljø, som igen koster mange penge og har store personlige omkostninger for både ansatte og borgere. Der er nok at tage fat på, men til gengæld også muligheder for at igangsætte aktiviteter via faggruppeudvalgene, så hold jer endelig ikke tilbage.
Midt i en Corona tid
Der var adskillige arrangementer i støbeskeen, da alt pludselig blev lukket ned i marts 2020 med Corona krisen. Blandt andet et biografarrangement med filmen ”De Særlige”, foredrag og fyraftensmøder med blandt andre Mathias Herup Nielsen og Malte Frøslee Ibsen; disse er foreløbigt udskudt til efteråret eller en gang i 2021. Et foredrag afholdes live via Facebook; i skrivende stund tror vi på, det kan være en god form at afprøve, når forholdene kræver det.
Regeringens retningslinjer betød blandt andet, at en del blev hjemsendt, en del kunne arbejde hjemmefra, og en del skulle udføre ”kritiske funktioner” – sidstnævnte har i høj grad været LFS medlemmer indenfor specialområdet. Umiddelbart har vi indtryk af, at alle medarbejdere og ledere har gjort en kæmpe indsats for at få tingene og hverdagen til at hænge sammen for borgerne; en stor tak og stor respekt til alle fra LFS og bestyrelsen.
Corona krisen har været med til at belyse mange ting. Det sociale område har fået en anden opmærksomhed end ellers forstået på den måde, at det blev mere tydeligt – også for folk udenfor området – nemlig hvor sårbare og skrøbelige tilværelser, der leves på samfundets skyggeside. Det fokus skal vi bevare og fastholde overfor landets politikere også efter Corona, for der kommer til at være en stor opgave efterfølgende med både at genoprette tilværelsen for de mange, der er ”væltet” under Corona, og med at opsøge de skæbner, der gik under radaren og ikke fik hjælp, mens alt var lukket ned. Dertil kommer, at området i forvejen var presset på ressourcer efter mange års nedskæringer, så mange var ”bagud på point” lang tid før Corona krisen!
Tiden der kommer
Den faglige kamp fortsætter naturligvis ufortrødent og med fornyet kraft; der skal mere end Corona til at stoppe os. Den kommende periode byder blandt andet på overenskomstforhandlinger på det offentlige område, og her kommer vi til at drøfte gensidige forventninger med arbejdsgiversiden. Selve rammen for forhandling er ikke på plads endnu, herunder om vi går efter en kortere overenskomstperiode på baggrund af Corona krisen, men det ved vi alle sammen mere om til generalforsamlingen d.21/9.
Budgetloven skal stadig skrottes! Vores velfærd skal ikke presses mere, hvis vi fortsat skal kunne udføre kerneopgaven forsvarligt og fornuftigt. Kampen for vores fælles velfærd vil stadig stå højt på dagsordenen, og der er brug for alle kræfter fremover.
Husk at fællesskabets styrke er kollektiv handling – sammen er vi stærkest!
Specialområdets generalforsamling 2020
Mandag den 21. september 2020 kl. 18.00 – 21.00
Dørene åbnes for indskrivning kl. 17.00. Der tilbydes mad og drikke undervejs.
Vandsalen, Tivolis Kongrescenter, Arni Magnussons Gade 2, 1577 Kbh. V
Vigtigt: Vi opfordrer på baggrund af covid-19 til, at man tilmelder sig på forhånd, så vi kan skabe sikre rammer. Tilmelding via www.mitlfs.dk/14405.
Områdeformand
Lisbeth Waidtløw. E-mail: lisw@foa.dk. Mobil: 3094 8134
Dagsorden:
1. Valg af dirigent(er)
2. Godkendelse af forretningsorden
3. Godkendelse af dagsorden
4. Bestyrelsens beretning
5. Regnskab
6. Indkomne forslag
7. Fremtidigt arbejde
8. Beslutning om bestyrelsens størrelse
9. Budget
10. Valg (alle for 2 år)
a. Bestyrelse
1) Formand
2) Kasserer
3) Øvrige bestyrelsesmedlemmer
b. HB-medlemmer og suppleanter
c. Repræsentantskabsdelegerede og suppleanter
d. 2 bilagskontrollanter og suppleanter
Har du forslag?
Forslag, du ønsker behandlet på generalforsamlingen, skal være formanden i hænde senest fem dage før. Forslag, der er modtaget af fagområdeformanden senest den 25. august, offentliggøres på LFS’ hjemmeside.