TEMA: KAN MAN FÅ (FLERE) PÆDAGOGER TIL AT ARBEJDE 37 TIMER?
Pædagogen: Forberedelsestid ville gøre en forskel
Da jeg arbejdede i dagtilbud, sad jeg derhjemme om aftenen og forberedte aktiviteterne til dagen efter. Det bliver man slidt op af, siger pædagog Maria Hammerlund Jensen, der ikke synes, at der er plads til at udfolde sine faglige ambitioner på børneområdet. Derfor arbejder hun i dag med ældre på et plejecenter.
”Jeg blev færdig som pædagog i 2002 og begyndte på børneområdet. Men det er sindssygt hårdt, når man står over for 50 børn, hvis øjne lyser af behov, som vi ikke har tiden, rammerne og roen til at indfri,” siger Maria Hammerlund Jensen, der derfor er søgt over på ældreområdet, hvor hun siden 2016 har arbejdet som pædagog på Ørestad Plejecenter.
”Min arbejdssituation i dag tillader mig at have den en-til-en kontakt med mine borgere, som man nærmest aldrig har, når man arbejder med børn. Jeg kan gå ind til en dement boger og lukke døren bag mig og være helt til stede. Det er betydningsfuldt for mig,” siger Maria Hammerlund Jensen.
Nu har jeg fri om aftenen
Skal hun byde ind med én ting, som kunne lokke flere pædagoger op i tid, vælger hun forberedelsestid.
”Jeg har altid fundet det spøjst, at lærere får tid til at forberede deres undervisningstimer, men det gør pædagogen ikke. Det forventes på en eller anden måde, at pædagogen finder tiden i hverdagen, mens børnene og kollegaerne er ret afhængige af en. Det betyder, at man alt for ofte lader være, og det betyder, at ildsjælene ikke får lov til at udfolde sig,” siger Maria Hammerlund Jensen, der selv sad derhjemme om aftenen og forberedte sig, da hun arbejdede på børneområdet.
”I dag har jeg fri på en anden måde, når jeg går hjem, og det kan jeg simpelthen bedre holde til.”
De risikerer, at flere smutter
Maria Hammerlund Jensen arbejder i dag 28 timer om ugen, og hun forestiller sig først at gå op i tid – og da kun til 30 timer – når hendes 12-årige datter bliver så stor, at hun ikke har så meget brug for sin mor mere.
”Når jeg arbejder 28 timer om ugen, har jeg overskud til at passe mit arbejde på en måde, jeg kan stå inde for, og der er også overskud til resten af mit liv. Det kan lade sig gøre, fordi jeg bor i en billig andelslejlighed, og fordi jeg har indrettet mit forbrug efter det. Jeg tror, der er mange andre end mig, der på den måde vælger at prioritere, hvad de vil med deres liv,” siger Maria Hammerlund Jensen, der derfor ikke tror, at politikerne får noget godt ud af at forsøge at tvinge pædagogiske medarbejdere op i tid:
”De risikerer bare, at endnu flere forlader faget. Det eneste, der for alvor kan rykke, er bedre betingelser for at udføre sit arbejde, så man ikke er så overbrugt, når man kommer hjem.”
Deltid er ikke bare dårligt
Maria Hammerlund Jensen sætter da også spørgsmålstegn ved, om det er så skidt for dagtilbuddene med de mange deltidsansatte.
”Som vilkårene er i øjeblikket, er det i virkeligheden måske en fordel, for med flere deltidsansatte bliver opgaverne og forberedelsestiden derhjemme delt ud på flere,” siger Maria Hammerlund Jensen, der understreger, at det allerbedste selvfølgelig vil være nogle bedre arbejdsvilkår, herunder især bedre normeringer.
”Det optimale ville være normeringer, der tillod et ordentligt relationsarbejde og pædagogisk arbejde, så pædagogen ikke behøver gå hjem med en følelse af at have ydet 110 procent og mere til, men at det alligevel ikke var tilstrækkeligt. Det er først med bedre arbejdsvilkår, at pædagogernes kompetencer og faglighed virkelig kan komme i spil, ” siger Maria Hammerlund Jensen, og fortsætter:
”Der er stadig så mange dygtige og engagerede pædagoger i de københavnske dagtilbud. De skal næres og vandes for at få alle deres initiativer til at blomstre. Det er desværre ikke det, der sker nu.”