Venskabslinjen forebygger ensomhed
Den frivillige organisation Hverdagsaktivisterne står bag Venskabslinjen, der især under coronanedlukningen har gjort en forskel for mange borgere med udviklingshæmning. Men projektet styrker i begge ender af telefonen.
Tekst og foto: Signe Rosa Skelbæk
Hver tirsdag sidder et hold klar ved telefonen og venter på at modtage opkald til Venskabslinjen. Telefonlinjen gik i luften den 12. september 2019 og har siden da blandt andet fungeret som ensommecentral for alle landets borgere med udviklingshæmning.
Venskabslinjen holder til på Amager, og initiativet opstod af et helt konkret ønske, fortæller Maybrith Finne Bonde, der arbejder på CAPTUM og har været med siden Venskabslinjens start.
”Vi holdt et debatoplæg om ensomhed for cirka fire år siden, hvor en af vores borgere med handicap, Bjarne, sagde, at han ville gerne tilbyde, at hvis man var ensom og havde et handicap, så kunne man ringe til ham,” siger Maybrith Finne Bonde.
Sidder klar på Facebook
Da telefonlinjen første gang åbnede, kunne man ringe ind to gange om ugen. Nu holder telefonen åbent hver tirsdag, men lige inden linjen åbner for opkald, går de to, der har telefonvagten, online på Facebook og sender live.
”Der deltager ofte en, som fortæller om et emne, der kan interessere målgruppen. Det kan være velfærdsteknologi, jobmuligheder, kost og træning eller noget helt andet,” fortæller Maybrith Finne Bonde og bliver suppleret af Vanita, der selv er frivillig på Venskabstelefonen:
”Sidst blev der vist nogle forskellige ting frem på live, man kan prøve af derhjemme. Blandt andet en elpære, der kan skifte farve, som kunne forbindes til et vækkeur, så man vågner op til dagslys. Jeg er i gang med at prøve nogle briller, der giver massage i tindingerne. Det er vildt dejligt,” fortæller Vanita, der cirka én gang om måneden selv sidder klar ved telefonen og deltager i live-sendingen.
Prøver nye ting
Hverdagsaktivisterne har udvidet telefonlinjens service. Man kan nemlig blive skrevet på en ”opkaldsliste”.
Opkaldslisten er for de borgere, der har svært ved selv at ringe ind, men som stadig kan føle sig ensomme eller har brug for et lyttende øre.
”Vi har holdt mange oplæg ude på bosteder om Venskabslinjen, og der opfordrer vi folk til at skrive sig på listen, hvis de er lidt ensomme eller mangler nogen at tale med og gerne vil ringes op af os i stedet. Så når der er dage, hvor der ikke er så mange, der ringer til os, så ringer vi i stedet til dem, der har skrevet sig på listen,” fortæller Vanita.
Kan hjælpe med det hele
Mikkel, der også er en af de frivillige på Venskabslinjen, fortæller, at aldrig er til at vide, hvad folk har på hjertet, når de ringer ind.
”Når folk ringer ind, så kan det handle om alt muligt. Nogen har kærestesorger, nogen har lige mistet et kæledyr, og nogen føler sig bare alene. Så er det vores opgave at lytte til dem og hjælpe dem med at finde ud af, hvad vi kan gøre,” siger Mikkel og uddyber:
”Vi sidder med en liste med forslag, som vi kan læse op fra. Der står fx badminton, bowling og mange andre ting, og hvis der så er noget, der fanger deres interesse, så kan vi tale mere om det, og på den måde måske hjælpe dem til at komme ud af ensomheden eller gøre noget ved den,” siger Mikkel. Han forklarer, at det ikke er altid, man ved, hvordan man skal hjælpe. Men så kan man altid få hjælp i teamet, eller man kan love dem, der ringer, at man vil undersøge deres muligheder indtil på næste tirsdag, og så kan man tale sammen igen.
Krævende job
Venskabslinjen er ikke noget, man kan blive en del af fra den ene dag til den anden. De frivillige rådgivere skal igennem et kursus på seks gange tre timer, hvor de blandt andet bliver undervist af en psykolog i.
”Vi taler med de kommende frivillige om, hvordan man håndterer forskellige situationer, hvor ens egne ressourcer ligger, og om hvorfor man gerne vil være frivillig. Til kurserne laver vi mange rollespil, hvor vi øver forskellige situationer. Men det er også vigtigt at understrege, at det ikke er en rådgivende telefon-hotline. Man er et lyttende øre, så vi arbejder meget med, at man skal være imødekommende og sørge for, at den, der ringer, føler sig meget tryg,” fortæller Maybrith Finne Bonde.
Det er ikke altid helt let at sidde klar ved telefonen, fortæller Mikkel.
”Jeg er meget genert, når jeg skal prøve nye ting, men når folk ringer nu, så går det helt fint. Det sidder selvfølgelig lidt i baghovedet, at jeg er bange for, at jeg ikke kan hjælpe vedkommende. For eksempel da jeg havde en vagt forleden, og jeg fik en i røret, som jeg ikke kunne forstå, hvad sagde. Her måtte jeg give telefonen videre til min leder, som kunne hjælpe ham,” siger Mikkel, der selv fortæller, at han har udviklet sig meget, siden han begyndte på Venskabslinjen.
Vi må tænke nyt
Coronaepidemien har som med så meget andet sat en kæp i hjulet for Venskabslinjen. Stod det til de frivillige og ansatte, ville de nemlig gerne ud og holde en masse oplæg på bosteder, så de kan brede budskabet om Venskabslinjen ud til så mange som muligt. I stedet har de måttet tænke kreativt, og det var sådan, ideen med at sende live på Facebook opstod.
”Der er rigtig mange, der ser med, når vi sender live hver tirsdag eftermiddag. De, der måske er på vej hjem fra arbejde, når vi sender, kan gå ind og se videoen bagefter. Men jeg glæder mig godt nok til, at vi igen kan komme ud på bostederne og fortælle folk om os, for inden coronaen havde vi faktisk lige planlagt en masse,” fortæller Vanita.
Det føles rart at hjælpe
Maybrith Finne Bonde er ikke i tvivl om, at de frivillige gør en forskel, selv om de har måtte være omstillingsparate og har bygge lidt om på konceptet.
”Vi tror helt sikkert, at venskabslinjen kan være med til at forebygge ensomhed. Vi oplever, at de, der ringer ind, bliver løftet, og flere får lyst til og mod på at møde op til et arrangement og række ud bagefter,” siger hun, og Vanita bryder ind:
”Det er så dejligt, når nogen ringer til os. Sidste gang var der en, der ringede, fordi han manglede en klub at komme i. Men han kom fra Jylland, så vi måtte sige til ham, at det ville vi lige undersøge til næste gang. Men for det meste kan vi hjælpe folk med det samme, og det hjælper også bare, at man er et lyttende øre,” siger hun, og Mikkel nikker og fortæller, at noget er det bedste ved arbejdet på Venskabslinjen er, at alle er ligesindede.
Klar til en runde mere
Venskabslinjens succes og det, at den nu er bredt ud til hele landet via Facebook, gør, at der snart vil blive holdt nye kurser for borgere, der gerne vil være frivillige, og for dem, der allerede er det.
”Når vi går live på Facebook, så sender vi jo til hele landet, og det åbner for nogle nye udfordringer og spørgsmål, som man skal være forberedt på. På den måde evaluerer vi løbende og lærer at vores erfaringer, mens vi prøver nye ting af,” siger Maybrith Finne Bonde.
Ni personer har været igennem det første kursus, men der er plads til flere, der skulle have lyst til at være frivillige.
”Alle kan blive en del af Venskabslinjen, for alle har en ressource, der kan bruges. Hvis ikke man sidder og tage telefoner, så kan man helt sikkert hjælpe med noget andet,” siger hun og understreger, at der også er en stor mængde pædagogisk læring i deltagelsen i det frivillige arbejde. De frivillige står for eksempel selv for at bytte deres vagter internt og er på den måde med til at tage et stort ansvar for, at tingene kører.
”Vi vil gerne bringe initiativet så langt ud som muligt, så endnu flere får muligheden for at komme i kontakt med os eller blive skrevet på vores opkaldsliste. Vi er ikke i tvivl om, at konceptet kan noget, så nu skal alle bare vide, at vi eksisterer,” siger Maybrith Finne Bonde.
Sådan kan man være med
Venskabslinjen er en telefonlinje, hvor borgere med udviklingshæmning kan ringe ind og få en snak med ligesindede. Telefonnummeret er 4048 2277, og telefonpasserne sidder klar ved telefonen hver tirsdag i tidsrummet 16.30 til 18.00.
Har man ikke selv mod på at ringe op, så kan man blive skrevet på Venskabslinjens opkaldsliste, så ringer de op i stedet. Hvis man ønsker at blive skrevet på listen, kan man gøre det via mail på l14x@kk.dk eller sms til 2498 9195.
Venskabslinjen sender desuden live hver tirsdag kl. 16.00 – 16.30 på deres facebookside, som kan findes på www.facebook.com/venskabslinjen
Telefonlinjen er for borgere i hele landet, men for at blive en del af frivilligteamet på Venskabslinjen, skal man have et udviklingshandicap og være fyldt 18 år, derudover er det nødvendigt, at man kan komme til København og få uddannelsen og derefter løbende have vagt cirka en gang om måneden.