Meritten giver en dybere forståelse for faget
Pædagog Christian Mikkelsen nyder, at han igen har lektiefri efter tre års merituddannelse. Men uddannelsen har også givet en dybere forståelse for faget – og på sigt muligheden for flere faglige udfordringer.
Tekst og foto: Anna Louise Stevnhøj
Det har været lidt af en hård nyser at tage sidste del af merituddannelsen til pædagog under covid-19, hvor Christian Mikkelsen har læst på deltid ved siden af jobbet som pædagogmedhjælper i Børnehuset Støberigade.
”Digital undervisning giver ikke det samme, og der har været for lidt af den. Samtidig har vi haft fuldt tryk på i institutionen på grund af covid-19, så det har været presset. Jeg har været så heldig at have en fast læsemakker, som også har små børn, og det har været en stor hjælp. Men lige nu er det virkelig fedt at slippe for lektier og undervisning i weekenderne,” siger Christian Mikkelsen.
38-årige Christian Mikkelsen har arbejdet som pædagogmedhjælper i 10 år.
”Da jeg var færdig med gymnasiet, arbejdede jeg nogle år i restaurationsbranchen. Jeg troede, jeg skulle være lærer og begyndte på uddannelsen, men det var ikke det rigtige. Jeg havde nok ikke helt ro i røven endnu,” siger Christian Mikkelsen.
Det ene år tog det andet
Da Christian Mikkelsen flyttede fra Jylland til København, fik han job som pædagogmedhjælper.
”Så stiftede jeg familie, og der var en husleje, der skulle betales, så tiden gik, og det ene år tog det andet. Merituddannelsen har været en mulighed i nogle år, men det var nu, det passede både i forhold til mit familieliv og i forhold til institutionen,” siger Christian Mikkelsen.
Han synes ikke, det nye eksamensbevis gør den helt store forskel i hverdagen.
”Jeg har altid haft gode pædagogkolleger og følt mig inddraget på lige fod i arbejdet. Så der er ikke sket et statusskift som sådan i dagligdagen. Men uddannelsen har på nogle punkter givet mig et overblik og en dybere forståelse for, hvorfor vi gør, som vi gør. Jeg har fået større viden om børn med særlige behov, og jeg har fået en anden forståelse for forældresamarbejdet – hvorfor det eksempelvis giver så meget mening at lægge mange kræfter i kommunikationen med forældrene i forbindelse med indkøringen,” siger Christian Mikkelsen.
Når han valgte at søge ind på meritpædagoguddannelsen, handler det også om, at det er nyttigt at have papir på sine kompetencer.
”Jeg er glad for mit arbejde. Men udviklingsmulighederne er begrænsede, når man er pædagogmedhjælper. Man kan gå ind i fagpolitisk arbejde, og det er sådan cirka det. Hvis jeg skulle få lyst til at prøve kræfter med en ny arbejdsplads, står jeg helt klart stærkere, nu hvor jeg har pædagoguddannelsen.”