Kronik:
Oplev dit fags historie
Det pædagogiske felt har en spændende historie med vigtige budskaber til nutiden. Det er den historie, som Dansk Pædagogisk Historisk Forening passer på og formidler. Foreningen har eksisteret siden 1988, og vi indsamler, bearbejder og formidler kildemateriale af betydning for dansk pædagogisk historie. Vi har en omfattende samling af både effekter som legetøj og møbler samt materialer som bøger, breve og fotografier.
Af Søs Bayer, cand. mag og ph.d. og Eilif Tommy Johansen, cand. pæd. pæd., bestyrelsesmedlemmer i Dansk Pædagogisk Historisk Forening
Hvad kan fortiden fortælle
Hver historisk epoke har sine egne ideer, forestillinger og struktur. Det man kan kalde pædagogisk egenart og udtryk. Man kan derfor på den ene side se den pædagogiske historie som en række af brud, der ikke nødvendigvis indeholder forbedringer eller fremskridt. På den anden side kan man alligevel se, at den pædagogiske historie rummer en samling af erfaringer, som på mange måder er tidløse eksempler, som man kan lære af på tværs af historiens forskellige perioder og forløb. Fortiden er i begge forståelser betydningsfuld i forhold til forstå nutiden. Foreningens motto er derfor: Du skal kende din fortid, for at forstå din nutid, og forme din fremtid - inspireret af den italienske forfatter og filosof Antonio Gramsci. (1891-1937)
Hvad kan fortiden så fortælle? Her et par eksempler. I 1885 udsendte Hedevig Bagger en bog om børnehaven, med titlen ”Den danske børnehave – bemærkninger om smaa Børns Opdragelse og Undervisning”. Bogen skulle danne grundlag for uddannelsen af børnehavelærerinder(!). Heri redegjorde hun for Friedrich Frøbels teori og arbejde, og introducerede for første gang i Danmark begrebet Folkebørnehave. Hedevig Bagger berører mange pædagogiske temaer og begreber, og selvom de blev formuleret for over 100 år siden, har de stadig aktualitet i dag.
”Opdrageren maa være en iagttager, der lægger mærke til hvert barns ejendommeligheder. Den behandling der passer på det ene Barn, vil måske påvirke et andet mindre heldigt” (Bagger, 1885). Et barndomssyn, der tydeliggør, at enhver barn er unik, børn udvikler sig i forskellige tempo og at de skal behandles forskelligt.
En anden nøglefigur i dansk daginstitutionshistorie er Anna Wulff, som i 1897 oprettede den første børnehave i Danmark med uddannet personale. I tidsskriftet ”Bog og Naal” påpegede hun i 1898 at opdragelse og pædagogik var noget, man skulle uddannes til på seminarier. Hun markerede dermed et kritisk modspil til de mange kortvarige uddannelsestilbud på området og insisterede på, at det skulle være en etårig uddannelse.
Fra asyl til læringsmiljø
Vi står i dag på skuldrene af 148 års pædagogiske refleksioner og praksis. Fra Hedevig Bagger, Erna Juel Hansen og Anna Wulff og deres forskelligartede inspiration fra Frøbel, over 1950`ernes tro på ro, renlighed og regelmæssighed, til 1970`ernes antiautoritære pædagogik og til i dag med den mere læringsorienterede pædagogik, som præger dagsordenen.
Dansk Pædagogisk Historisk Forening har udover løbende udstillinger også en omfattende samling af forskellig pædagogisk litteratur og rapporter. Vi rummer en mangfoldig børnebogsamling og et stort billedarkiv, som indeholder over tusinde fotos fra de danske daginstitutioner, som ydermere er digitaliseret.
Foreningen har gennem mange år udgivet en lang række tekster og bøger, og foreningen afholder flere gange årligt tematiske medlemsmøder, hvor f.eks. en forfatter fortæller om sin bog eller sine tanker i relation til den pædagogiske historie.
Dansk Pædagogisk Historisk Forening tildeler årligt Ernaprisen, som er opkaldt efter pædagog og forfatter Erna Juel Hansen. Prisen går ofte til en person, der via sit virke har placeret sig i den pædagogiske historie eller har synliggjort historien gennem forskning og formidling.
Foreningen deltager desuden i Folkeuniversitetets årlige begivenhed ”Historiske Dage” og i den kulturhistoriske festival Golden Days.
Udflugt med LFS
LFS inviterer på fælles udflugt til Dansk Pædagogisk Historisk Forening den 31. januar 2024.
Der bydes på en rundvisning og et oplæg og mulighed for at se på spændende fotos og effekter. LFS er desuden vært ved et let måltid. Arrangementet finder sted fra 17.30 til 20.00.
Læs mere, og tilmeld på www.mitlfs.dk/15874
Hvor finder du foreningen?
Man kan læse meget mere om Dansk Pædagogisk Historisk Forening på www.paedhist.dk
Foreningen har adresse på Borgbygård, som ligger på Englandsvej 358, 2770 Tårnby.
Der er åbent for besøgende hver onsdag fra klokken 10 til 13 og ellers efter aftale.
Fotos er fra Dansk Pædagogisk Historisk Forenings samling.