Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Skema trukket tilbage
Som du kan læse andetsteds i dette blad viste fire politikere for nylig på et offentligt møde om frisættelse af Københavns Kommunes ansatte indkaldt af LFS stor velvilje over for at kigge nærmere på regler, reguleringer, skemaer – kort sagt bureaukrati og kontrol, som er overflødig, tåbelig, viser manglende tillid til de ansatte og/eller er vildt tidskrævende i en presset hverdag. Og i givet fald arbejde på at fjerne, forenkle osv.
Et godt – og dugfriskt – eksempel som trænger til en et nærmere eftersyn er det såkaldte ”Overgangsskema ved skolestart”. Et 8-siders langt skema, der skal udfyldes på alle tosprogede børn, der har modtaget sprogstimulering i henhold til folkeskoleloven § 4a.
Netop dette skema blev omtalt på det offentlige møde, og LFS har desuden protesteret på anden vis. Dels gennem direkte kontakt med diverse politikere og embedsmænd, dels gennem kontakt med pressen.
Idéen med skemaet er jo god nok – nemlig at sikre at vigtige informationer videregives til skolen og lærerne til når børnene begynder i skole. Men formen er håbløs. Det er udtryk for kontrol, påbud og standardisering.
”Overgangsskemaet handler grundlæggende om at finde frem til, hvad barnet ikke kan. Der fokuseres på mangler frem for ressourcer og kompetencer hos barnet. Skemaet viser både en politisk og forvaltningsmæssig uvidenhed om tosprogethed hos børn og om integration af sproglige mindretal. Der sættes lighedstegn mellem børns begrebsdannelse og deres sproglige udvikling. Børns sproglige udvikling og mestring heraf, er et komplekst spørgsmål, som også omfatter forældrenes sociale og uddannelsesmæssige baggrund”, siger Jan Hoby fra forretningsudvalget i fagforeningens pressemeddelelse om skemaet.
Dialog er derimod anbefalelsesværdigt. LFS har på det kraftigste opfordret politikerne og kommunen til at starte afbureaukratiseringen ved konkret at droppe overgangsskemaet. Og det har forvaltningen taget til efterretning. Et møde – forhandling – endte med at skemaet som sådan er trukket tilbage. Til gengæld nedsættes en arbejdsgruppe med repræsentanter fra institutionerne. Arbejdsgruppen skal inden 1. maj komme med forslag til hvordan informationer i overgangen fra børnehave til skole kan formidles på en måde, så barnet ikke bliver gidsel.
På sigt var der enighed mellem de pædagogiske organisationer og forvaltningen at der skal skaffes ressourcer til at kunne gennemføre samtaler mellem pædagog, forældre og lærer omkring overgang til skolen.