Budgetforlig
Af Elisabeth Lockert Lange
Købt eller solgt
Bæredygtighed for daginstitutioner er et politisk mål, som LFS uden problemer kan tilslutte sig. Men den liste over sammenlægninger, som forvaltningen har præsteret, undrer fagforeningen sig stærkt over. Den følger ikke engang politikernes og forvaltningens egne erklærede kriterier. Mener de fx i ramme alvor at ”en vuggestue med kluboverbygning” giver sammenhæng i barnets liv? Spørger deltagerne på et møde i LFS med de berørte institutioner, og de efterlyser samtidig tilkendegivelser af hvad fagforeningen kan støtte dem med.
Der er rigtig mange ledere og tillidsrepræsentanter der presser sig ind i LFS’ store sal og forsøger at finde en ledig stol. Stort set alle de 64 kommunale af de i alt 97 institutioner, som står på listen over dem, der skal sammenlægges, de tre som skal nedlægges, og de seks som skal omlægges, må være repræsenteret af leder eller tillidsrepræsentant eller begge dele.
Derudover er der adskillige medlemmer af ledersektionsbestyrelsen og almenbestyrelsen foruden naturligvis LFS’ formand Britt Petersen, andre fra forretningsudvalget og faglige sekretærer.
Dette har nemlig topprioritet i LFS.
Deltagerne sender en klar og frustreret besked til direktionen i Børne- og Ungdomsforvaltningen: dette burde være gjort bedre! Så kan man argumentere og diskutere om sammenlægninger og nedlæggelser nogensinde kan gøres på en måde, så det føles ordentligt af de berørte. Men der lyder et klart budskab om at forvaltningen burde have vendt det med lederne om før de offentliggjorde listen ”som en vejbombe”, som en af deltagerne kalder det. En kalder det direkte uanstændigt at direktionen ikke har talt med folk på arbejdspladsen først. Ikke alle deltagerne synes at opponere så hårdt mod selve forandringerne, nogle kan godt se pointen med sammenlægningen. Men måden er de vrede over med indkaldelse til møde med én dags varsel, ordre om at sidde klar ved telefonen osv. En deltager beskriver den uro og usikkerhed ”cyklonen” har skabt, samtidig med at kommunen taler om dialog og kommunikation.
Noget af kritikken rammer også LFS som bl.a. burde have sørget for en hjemmeside med information og holdninger.
Og det er sandelig gået hurtigt alt sammen. Selve listen fik LFS’ ledelse blot en halv time før de berørte institutioner, så rygterne om at LFS har været ”ind over” inden kan Britt Petersen blankt tilbagevise.
Derimod står hun ganske ved at LFS i form af møder i både repræsentantskab, lederbestyrelse og almenbestyrelse i flere år har diskuteret bæredygtighed og arbejdet konstruktivt med sammenlægninger. Sammenlægninger som institutionerne selv har ønsket, og som har givet større bæredygtighed. ”For de mange små institutioner er ikke bæredygtige. Hverken personalemæssigt, økonomisk eller fagligt. Og med fagligt mener jeg ikke at de ikke er gode pædagogisk, men i forhold til den mangfoldighed som bliver vigtigere og vigtigere med de mange nye krav. Udsvinget i børnetal påvirker også en lille institution voldsomt. Det betyder manglende personaledækning i alle timer, og det giver usikkerhed i ansættelsen”, siger Britt Petersen.
Med små institutioner menes der op til 30 børn for vuggestue, 40 for børnehave og 50 for fritidshjem.
Overraskende liste
Hun fortæller om forløbet: at LFS før sommerferien henvender sig til Ritt Bjerregaard for at drøfte Børne- og Ungdomsforvaltningens økonomi og underskud. Ud fra den holdning at det må og skal være et fælles københavneranliggende, hvilket niveau daginstitutioner og skoler skal have, og ikke blot Børne- og Ungdomsforvaltningens problem. Det modtages godt af ikke blot hende men også SF og Radikale, som har forpligtet hinanden til at lave budgetforlig.
”Strukturforandringer har været nævnt et stykke tid, men ikke hvilke. Først i august, i samme uge som de politiske partier forsøger at indgå et budgetforlig, inviteres fagforeningerne til møde for at diskutere bæredygtige institutioner og sammenlægninger, men kun principielt i forhold til institutionsstørrelse og institutioner med stort set samme adresse. Vi har udtalt i samme ånd, som vi har diskuteret det i LFS. Men vi har ikke deltaget i nogen liste, og vi får ingen udleveret.”
Ca. en uge efter bliver budgetforliget indgået og et pressemøde holdt, hvor listen med berørte institutioner og skoler offentliggøres. Liste og budgetforlig har fagforeningerne fået en halv time før pressemødet.
Og listen overrasker. Nogle er på den, uden at det giver mening. Fx en institution som skal sammenlægges med en anden på samme adresse, men den ene er altså bare i færd med at fl ytte adresse. En institution hvor børnesammensætningen bliver helt tosset, vuggestuebørn og klubbørn sammen. Og så er der dem, der gerne vil lægge sig sammen, fordi deres børnetal ikke er bæredygtigt, men ikke må…
”Mest overraskende er det at så mange ikke er med på listen.
Faktisk er det kun institutioner med adressefællesskab der er på listen, ikke de små institutioner. Og så er der diverse kreative løsninger som vuggestue med kluboverbygning. Så mens vi er enige i princippet om bæredygtighed forstår vi ikke listen. For den efterlever ikke målsætningen”, siger Britt Petersen. Og dermed er der ikke for alvor taget hul på bæredygtighed i forhold til de små institutioner og kapacitetsproblemer….
Resten af budgetforliget har hun og LFS derimod store problemer med. Det kalder hun en gyser. Alle de kendte gamle trætte kæpheste er trukket af stalden, morgenåbning i fritidshjem, 2 år og 10 måneder, besparelser på grund af indkøbsordning etc. etc.
Derfor råder hun også ledere og tillidsfolk til at afklare med sig selv, hvor stor deres chance er for at blive taget af listen, før de bruger oceaner af tid på at udarbejde høringssvar. For senere i forløbet bliver der masser af andet at bruge sit krudt på.
”Vi maner ikke til kamp for at få alle ud af listen”, siger hun: ”Brug jeres krudt fornuftigt.”
Høringsfasen går frem til den 1. november, derefter har det politiske system fi re uger til at træffe deres beslutning. Og høringsfasen skal være reel. Alligevel er det vel realistisk at formode at der ikke sker de helt vilde ændringer, at kun de få, som er indlysende tossede, tages af listen. Der, hvor der derimod er åbenbare tåbeligheder fx i forhold til børnesammensætning, er det bare at gå til tasterne og skrive til forvaltningen med det samme.
LFS’ rolle
Hvilken støtte giver LFS, spørger flere af deltagerne.
Støtte i at vurdere og afklare hvilke chancer institutionen har for at komme af listen. Og så først og fremmest i forhold til lederne. De som ikke ved om de er købt eller solgt er den absolutte topprioritet.
Derfor er ledelsessituationen det allerførste der skal afklares, hvem der skal være leder hvor, og hvad med de andre. Når man ser på den forventede besparelse på 25 mill.kr. på dette punkt er det tydeligt at man ikke forventer at spare alle de ”overskydende” ledere væk. Men at nogle kan ryge erkendte Bo Asmus Kjeldgaard på pressemødet ved offentliggørelsen af listen.
”Vi er nødt til at fremskynde forhandlingerne om ledelsespersonaletsfremtid, for det kan ikke gå uden. I kan ikke holde til at tale med personale og forældre og passe institutionen, og samtidig leve i den usikkerhed hvor I ikke kan se jeres egen fremtid. Den del vil vi speede op, vi kan ikke vente til høringsfasen er slut”, siger Britt Petersen.
Og netop dette opfordres der også kraftigt til fra deltagerne på mødet. For usikkerheden og utrygheden er stor, hvem er købt, hvem er solgt, hvem skal rokeres, mange har ondt i maven.
Frustrationen over den manglende viden om fremtiden og processen er mærkbar.
LFS er i fuld gang. Mål er sat, strategi er lagt og forhandlinger med centralforvaltningen er startet og nyt møde er aftalt.
Samarbejdet i denne situation med ledersektionsbestyrelsen er tæt. Samtidig er det muligt for den enkelte leder at få støtte af lederkontaktpersonen Lisbeth Schmidt. Bl.a. op til de møder med distrikterne som hver enkelt leder indkaldes til med lederens egne tanker om fremtiden på dagsordenen.
Forvaltningen er i øvrigt helt på det rene med at en omlægning som denne kræver noget, derfor er der sat penge af til hver institution som kan bruges i processen. Og Arbejdsmiljø
Københavns konsulenter har man mulighed for at trække på.
Du kan finde flere oplysninger på mitlfs.dk under temaet København: Strukturændring & sammenlægninger af institutioner.
Her kan løbende læse svar på de mange spørgsmål som sendes til LFS i denne situation – efterhånden som fagforeningen indhenter svar fra forvaltning og andre.
Budgetforliget:
Børne- og Ungdomsforvaltningen har et underskud på ca. 300 mill.kr. De 120 mill.kr. forpligter Socialdemokraterne, SF og Radikale sig til at fi nde inden for budgettet, hvor sammenlægninger, nedlæggelser og omlægninger vil give et cirkabeløb på 25 mill.kr. Det er bl.a. via nedlagte lederstillinger.
Derimod forpligter de samme partier i Borgerrepræsentationen sig til at dække underskuddet i Børneog Ungdomsforvaltningen med 158 mill.kr. taget inden for andre dele af Københavns Kommunes budget.