Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Værdier frem for målinger
FOKUS (Forum for Kvalitet og Udvikling i offentlig Service) præsenterer i en ny pjece et bud på en helt ny og mere tillidsbaseret måde at tænke kvalitet i offentlig service på. Pjecens forfattere foreslår, at man i højere grad forankrer kvalitetsarbejdet i de værdier, som de offentligt ansatte arbejder efter i hverdagen. Derved kan der skabes et alternativ til den måle- og dokumentationsiver, som måske er ved at kvæle arbejdsglæden ude i virkeligheden.
FOKUS badforskningschef Olaf Rieper, AKF og professor Torben Beck Jørgensen, om at give et bud på, hvordan man kan arbejde med begrebet kvalitet i offentlig service.
”Med pjecen vil vi gerne slå et slag for, at strategier for at udvikle kvalitet i den offentlige sektor hele tiden bør fornyes. Vores synspunkt er, at det er værdierne bag de offentlige ydelser, der bør give kvalitet”, forklarer Torben Beck Jørgensen, professor på Institut for Statskundskab, KU. Den værdibaserede kvalitetsstrategi giver mulighed for at diskutere, hvilke værdier der bedst karakteriserer de offentlige ydelser, og hvad det er, der gør det offentlige anderledes end det private erhvervsliv – i dag og i fremtiden.
”Man skal ikke glemme”, pointerer Torben Beck Jørgensen, ”at det væsentligste, den offentlige sektor kan tilbyde sine ansatte, er interessante opgaver. Det skulle nødig dokumenteres væk”.
Pjecen Kvalitetsstrategier i den offentlige sektor – rids af en værdibaseret strategi kan downloades gratis på www.fokus-net.dk/kvalitetsstrategier (link ikke længere aktivt, red.).