Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Tilbagebetaling er droppet
Økonomiforvaltningen har besluttet at droppe de sidste 600 sager om tilbagebetaling af for meget udbetalt løn fra den alt for lange og totalt kaotiske periode med Accenture.
Man kan ikke selv med sin bedste vilje kalde det rettidig omhu – men bedre sent end aldrig.
For endelig. Efter 3 1/2 år med efterdønningerne fra Accentures lønrod har Økonomiforvaltningen besluttet at droppe de sidste sager om tilbagebetaling af løn, som ansatte i Københavns Kommune har fået for meget. Uden at de har ønsket det, bedt om det, eller har haft nogen jordisk chance for at gennemskue det.
At sagerne droppes nu betyder, at Økonomiforvaltningen langt om længe vælger at vise et minimum af anstændighed over for alle de medarbejdere, som gennem denne årrække nogle måneder har fået forkert løn, eller slet ikke har fået løn, og som samtidig har fået lønsedler som ingen, selv ikke med særlig ekspertise, har kunnet gennemskue. Derefter oplevede de at blive mistænkt for at have modtaget uretmæssig løn vel vidende at de fik for meget udbetalt – og tiet stille med det.
Organisationerne har i disse sager igen og igen sagt ”god tro” – for når lønnen svinger med store beløb fra måned til måned, og lønsedlerne er på flere sider med uforståelige reguleringer, ja kort sagt, med det rod der har været gennem så lang tid er det helt umuligt for almindelige mennesker at vide, hvornår lønnen er den rigtige.
De 600 sager dækker alle kommunens syv forvaltninger. Hvis du har en sådan sag, som nu droppes, vil det ikke komme som en overraskelse, sagerne er alle nogen, som fagforeningen er involveret i. Og det er mindst 50 af dem her i LFS.
Der er dog en håndfuld sager, som ikke droppes, men organisationerne venter stadig på information om, hvilke det er, og om der er lfs’ere iblandt dem.
Borgerrepræsentationen havde allerede i sommer givet Økonomiforvaltningen bemyndigelse til at vælge, om sagerne skulle køres eller lukkes, og der fulgte penge med. Ved årsskiftet besluttede forvaltningen så det sidste.
”I KFF (fællesrepræsentationen for de ansatte i København.red.) har vi længe opfordret forvaltningen til at stoppe sagerne. Organisationerne har fulgt og levet med det løncirkus, som opstod med Accenture, og vi har fortalt forvaltningen igen og igen om rodet. Måske har forvaltningen endelig indset at dette er den eneste anstændige måde at afslutte disse sager på”, fortæller faglig sekretær i LFS, Mads Madsen.
Han fortæller videre at KFF også meget tidligt efter Accenture overtog lønadministrationen i juni 2004 pegede på de mange problemer. Advarslerne gentaget igen og igen, for der var ingen tegn på forbedringer, men der blev ikke lyttet til advarslerne. Først i oktober 2005, 1 1/2 år efter, fyrede Borgerrepræsentationen endelig Accenture.
Og hvor meget mon kommunens eventyr med Accenture så alt i alt har kostet? Det kan ikke være småpenge. Et kvalificeret gæt lyder på et trecifret millionbeløb. Deres udgangspunkt var at de ville spare 47 millioner kroner. Men så kan de måske lære at udlicitering alt for ofte er en kvalitetsforringelse og ikke meget af en besparelse. Og hvis man endelig skal og vil udlicitere, bør man ikke vælge et firma, som aldrig har beskæftiget sig med det område, man hyrer dem til.
”Med i regnestykket bør også lægges alle de personaletimer, som organisationerne har lagt for at rette op på lønrodet og fejlene gennem de 3 1/2 år, hvor dette cirkus har stået på.” Pensionsselskaberne har taget sig betalt for det arbejde med at rette forkerte pensionsindbetalinger, de har udført for kommunen. Måske organisationerne burde sende en regning? EL