Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Mor mod test
Tekst: Elisabeth Lockert Lange
En mor til to børn er så meget imod de nationale test at hun boykotter dem for sine børn. Hun mener blandt mange argumenter imod test at de gør skade på undervisning.
Testene er de nationale test i folkeskolen, hvor alle elever skal testes fagligt via en stribe multiple choice spørgsmål. Moren hedder Mette Hedegaard, bor i Ballerup og har to børn i skolealderen.
Lige siden hun fik brev fra børnenes skole om at de nationale test gik i gang i februar, har hun kæmpet mod dem. Først blev hun stiktosset, så skrev hun et brev til skolens ledelse at den dag ville hendes børn være sygemeldte. Men det var ikke en sag for skoleledelsen, den henviste til skolebestyrelsen. Hun skrev igen, men skolebestyrelsen henviste til Skolestyrelsen, også kaldet Styrelsen for Evaluering og Kvalitetsudvikling af Grundskolen.
Den skrev Mette Hedegaard så til, at hun er imod disse test og hvorfor, og at hun ville sygemelde sine børn den dag de skulle testes.
”Jeg fik et venlig brev tilbage hvor de skrev jævnfør de og de paragraffer, at dette er en del af undervisningspligten. Hvis mine børn skulle fritages, så skulle skoleledelsen sammen med lærere og forældre have vurderet at dette barn er ude af stand til at tage testen. Det synes jeg er usammenhængende, for er det ikke netop disse børn man vil samle op på med test?”
Hendes argumenter mod de nationale test og test i det hele taget er ellers mange og velunderbyggede.
”I mine øjne er dette en trossag, i lige så høj grad som kristendom, og det kan man vælge fra for sine børn.”
Skaber angst
En anden grund til hendes stærke utilfredshed med test er at det fratager lærerne deres mulighed for fagligt at vurdere på hvilke måder, de mener det er bedst at evaluere et barn. En undersøgelse i Danmarks Lærerforening viser da også at kun to procent af lærerne mener at dette er den rigtige måde at evaluere børnene på.
”På mine børns skole bruger de meget elevsamtaler. Hvilket er rigtig godt, for da sidder læreren og eleven sammen og kan tale sammen. Den nationale test er multiple choice med fire
svarmuligheder. Og jeg mener at det kan ske at et barn kan lave en genial analyse men ikke få krydset ved det rigtige svar”, siger Mette Hedegaard og tilføjer: ”I øvrigt vil testen ikke vise lærerne noget, som de ikke vidste i forvejen. Og de svageste elever bliver ikke stærkere af test, tværtimod skaber det angst.”
Og som det måske allervigtigste og allerstørste problem med test: undervisningen drejes over på at matche den paratviden som spørgsmålene kræver.
Testen er i øvrigt adaptiv, det vil sige de tilpasser sig elevens niveau. Sådan at forstå at hvis barnet starter med at svare forkert, så bliver spørgsmålene lettere. Men hvordan man så sammenligner, det står mere uklart. Man kan selv tage testen på Undervisningsministeriets hjemmeside og se, hvordan man løser fx biologi for 8. klasse. Men der vil testen ikke tilpasse sig ens svar.
”Jeg mener at test er en glidebane, for aldrig så snart var disse nationale test på skinner, før der blev talt om at teste på sociale og kreative egenskaber. 50 procent i ”god ven” fx? Det er jo latterligt.”
Testcirkusset griber også om sig på andre måder. Regeringen var tidligere helt klar på at resultaterne af testene ikke skulle offentliggøres, men nu er de vendt på en tallerken, og nu skal de offentliggøres alligevel.
”Så kommer forældrene til at stemme med benene, når de vælger skole til deres barn. Og testene viser ikke engang barnets standpunkt – det er helt latterligt.”
Mette Hedegaard fastholder sin modstand og sin boykot. Men hun ved også at hun ikke rigtig kan gøre noget. Børnene vil blive indkaldt til en sygeeksamen.
”Spørgsmålet er jo også, hvor langt man kan trække den, uden at det går du over børnene.
Hun har i øvrigt oprettet en Facebook-gruppe mod de nationale test, der er i skrivende stund 366 medlemmer. En gruppe for de samme test har 15, hvoraf en er Mette Hedegaard. Man skal jo være med for at kunne diskutere med dem, som hun siger. På Facebook-gruppen kan du læse mere om undersøgelser af og dokumentation om test.