Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Æseløret
Tidlig indsats
- OM UNDERRETNINGSPLIGT OG OMSORGSSVIGT
Af Dorthe Skovborg og Karina Rohrberg Jessen
Erkendelse og identifikation af omsorgssvigt stiller pædagoger over for store personlige og faglige udfordringer.
Det er ubehageligt at opleve børn som har det svært, især når det drejer sig om situationer hvor det er forældrene og hermed de primære omsorgsgivere, som ikke er i stand til at yde den fornødne tryghed og omsorg for barnet. Det kan medføre meget modstridende og stærke følelser, hvor det er nemmere at ”se den anden vej” end at erkende omfanget og graden af omsorgssvigt.
De fagpersoner som har den daglige kontakt med børnene i og uden for hjemmet er afgørende for at hjælpen til det enkelte barn kommer tidligt nok. I og med den skærpede indberetningspligt, er det den enkelte pædagogs pligt at sikre sig at en eventuel bekymring bliver bragt videre til myndighederne i form af en indberetning - og det er denne bogs udgangspunkt.
Hans Reitzels Forlag - 200 sider • Pris 250 kr.
ISBN: 978-87-4125-398-5
Pragmatisk pædagogik
MELLEM SELVDANNELSE OG KOSMOPOLITISME
Af Rasmus Kjær
Bogen viser hvordan en pragmatisk funderet pædagogik kan understøtte individets evne til på en gang at udfolde sig under senmodernitetens foranderlige livsvilkår og samtidig tage ansvar for globale anliggender.
Det pragmatiske budskab er, at de senmoderne vilkår i højere grad end nogensinde gør individet afhængig af andres erfaringer, men at vi kun indser vores ansvar for det fælles anliggende gennem erfaringer i nærværende og tætte relationer.
Derfor må didaktiske tiltag vedrørende skole og undervisning bestræbe sig på at tydeliggøre de globale udfordringer gennem konkrete og nærværende aktiviteter, der er præget af høj faglighed og tydelig lærerstyring.
Bogen er et vigtigt indlæg i den pædagogiske debat og den henvender sig både til praktikere og teoretikere inden for feltet.
Den vil desuden kunne indgå i undervisning og ved udformningen af projekter på universiteter, seminarier, handelshøjskoler og andre læreanstalter.
Klim - 246 sider • Pris 269 kr.
ISBN: 978-87-7955-803-8
Kroppens ambivalens
-SKIZOFRENI, FYSISK AKTIVITET OG MOTIVATION
Af Ane Moltke
Gennem interview med unge skizofrene, teori, cases og praktiske anvisninger søger forfatteren ind bag det paradoks, at vi igen og igen taler om sundhed og kropslig udfoldelse, men alligevel glemmer – eller opgiver – motionens givende virkning i behandlingen af sindslidende.
Mennesker med skizofreni er i lighed med andre udsatte grupper, som hjemløse og misbrugere, ramt af høj dødelighed og store sundhedsproblemer. Spørgsmålet om, hvorledes deres motionsvaner kan ændres, har betydning for, hvordan vi skaber større lighed.
Bogens centrale omdrejningspunkt er motivation.
Forfatteren viser, hvordan indre og ydre barrierer kan overvindes i bestræbelserne på at skabe forandringer af hverdagens vaner og livsstil.
Metoden »motivationssamtalen« bruges til at kaste lys over, hvad der er på spil, når intentionerne ikke slår til, og hvad der kan bidrage til en større lyst til bevægelse.
Frydenlund 198 sider • Pris 269 kr.
ISBN: 978-87-7887-835-9
Projektarbejde med børn i daginstitutionen
- FRA FASCINATION TIL FORDYBELSE
Af Alice Kjær
Denne bog handler om de muligheder, som projektarbejdet kan tilføre det pædagogiske arbejde. Den beskriver konkrete eksempler på, hvordan mindre børn gennem undersøgelser, skabende arbejde, dialoger og eksperimenter kan gå på opdagelsesrejse i et tema.
Målet er, at børnene gennem fordybelse får en dybere viden og indsigt i noget, der optager dem.
Med udgangspunkt i konkrete projekter beskriver bogen nogle af de pædagogiske overvejelser, beslutninger og refleksioner, der er vigtige at gøre sig både før, under og efter et projektforløb, herunder den voksnes rolle.
Den besvarer spørgsmål som: Hvordan kommer man i gang med et projekt? Hvilke børn skal deltage? Hvor ofte foregår projektarbejdet?
Hvordan finder I et tema?
Hvordan kan børnene bevare interessen for et tema så længe?
Og: Hvor finder I tiden til det? Det er en praktisk inspirationsbog, der giver læseren lyst til selv at gå i gang!
Bogen henvender sig til pædagoger, lærere, studerende og andre, som ønsker at arbejde med projektmetoden.
Dafolo - 112 sider • Pris 239 kr.
ISBN 978-87-7281-468-1
Selvledelse og fællesskaber
-NYE PERSPEKTIVER PÅ DET MODERNE ARBEJDSLIV
Sanina Kürstein (red.)
Er selvledelse frigørende og nyskabende - eller blot en udspekuleret form for magtanvendelse?
Der findes mange forskellige definitioner på selvledelse; Wikipedia har således ikke mindre end 10 forskellige definitioner på selvledelse.
„Det er tankevækkende, at flere af definitionerne på selvledelse fokuserer på medarbejderens, vilje og evne. Derimod nævnes organisering, ledelse, fællesskab, konteringssystemer, præstationsmål, arbejdstilrettelæggelse, kompetenceudvikling, samskabelse, relationer, rammer og branchemæssige vilkår, ikke.“
– Sanina Kürstein, bogens forord.
Selvledelse og fællesskaber – nye perspektiver på det moderne arbejdsliv er en antologi, der med udgangspunkt i forskellige faglige perspektiver giver læseren inspiration og mulighed for at reflektere over udfordringerne ved selvledelse. Bogen kan samtidig bruges som inspirationsværktøj til nye måder at nærme sig selvledelse på i læserens egen virkelighed uanset udgangspunkt.
Dansk Psykologisk Forlag - 229 sider • Pris 348 kr.
ISBN 978-87-7706-591-0
Lær at leve dit liv, som du selv vil!
INTRODUKTION TIL ACT
Af Susan Møller Rasmussen og Ole Taggaard Nielsen
Med denne danske introduktion til Acceptance and Commitment Therapy (ACT) præsenterer forfatterne en ny retning inden for kognitiv terapi. ACT er en accept- og eksponeringsbaseret behandlingsform, som bygger på den nyeste, psykologiske forskning.
En ACT-behandling har det overordnede formål at lære klienten at acceptere og give plads til følelser og være opmærksom på tanker uden at blive alt for involveret i dem, være bevidst nærværende i øjeblikket snarere end optaget af fortiden eller fremtiden og at fokusere på værdier og tage aktive skridt i retning, af dem.
Mindfulness er en vigtig del af ACT. Evnen til at være i kontakt med nuet trænes, fordi det er en vigtig proces i udviklingen af psykologisk fleksibilitet. ACT handler om at tage imod det, som livet tilbyder, og peger på en vej ud af lidelse ved at rette fokus på det, som virkelig betyder noget i ens liv. ACT er en behandlingsform, der anvendes på tværs af mange Symptombilleder, som f.eks. angst, OCD, PTSD, depression, misbrug, kroniske smerter og spiseforstyrrelser.
Dansk Psykologisk Forlag - 126 sider • Pris 198 kr.
ISBN:978-87-7706-551-4
Frås og faste
STORT DANSK VÆRK OM SPISEFORSTYRRELSER
Af Susanne Lunn, Kristian Rokkedal og Bent Rosenbaum (red.)
Spiseforstyrrelser som anoreksi og bulimi har op gennem det 20. århundrede og især inden for de sidste 50 år været et stigende problem i den vestlige verden. Problemet er særlig udbredt blandt unge kvinder, der står på tærsklen til voksenverdenen, og har store omkostninger af såvel psykologisk som fysisk karakter.
I Frås og faste belyses spiseforstyrrelser ud fra et klinisk og kulturelt perspektiv.
Det kliniske perspektiv omfatter spørgsmål som diagnostik, sygdomsforståelse og behandling. Da spiseforstyrrelser er blevet forstået og behandlet på mange måder, vil fl ere teoretiske tilgange og forskellige praksisformer som psykoterapi, kostbehandling, fysioterapi samt eksempler på integreret behandling, blive gennemgået.
Det kulturhistoriske perspektiv belyser spørgsmål som:
Hvad er det for forhold i den vestlige kultur, der danner grobund for spiseforstyrrelser?
Hvordan er kropsforståelsen i det senmoderne samfund?
Hvordan omtales spiseforstyrrelser i medierne?
Dansk Psykologisk Forlag - 532 sider • Pris 528 kr.
ISBN: 978-87-7706-305-3
Adfærdens ABC
- EN INTRODUKTION TIL BEHAVIORISTISK PSYKOTERAPI
Af Jonas Ramnerö og Niklas Törneke
I de senere år er der opstået fornyet interesse for indlæringspsykologien – også inden for de kliniske anvendelsesområder.
Den øgede interesse har medført et større fokus på adfærdsterapiens grundlæggende metoder, og der er fremkommet flere nye terapiformer, som baserer sig på de indlæringspsykologiske principper.
Adfærdens ABC er en grundbog i klinisk indlæringspsykologi og fungerer som en introduktionstekst til moderne adfærdsterapi. Den præsenterer både klassiske principper for indlæring og nyeste viden om bl.a. sprog og kognition. Alt sættes i et klinisk perspektiv, og igennem bogens mange case eksempler får læseren en konkret fremstilling af indlæringspsykologisk forankret psykoterapi.
Hans Reitzels Forlag - 240 sider • Pris 298 kr.
ISBN: 978-87-4125-316-9