Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Æseløret
Introduktion tIl dansk arbejdsret - samspillet imellem den kollektive og den individuelle arbejdsret
Af Christian la Cour
"Introduktion til dansk arbejdsret" har til formål at give læseren et overblik. Der skal skabes en sådan forståelse af emnet, at læseren kan vurdere, i hvilke situationer hun eller han tør vove sig ud i løsning af et givet problem, og hvornår der skal søges hjælp hos en specialist.
Ambitionen er at skabe så tilpas meget viden om emnet, at læseren lærer at passe på. Emnet rummer mange faldgruber, og det kan være særdeles dyrt at tage fejl.
"Introduktion til dansk arbejdsret" henvender sig til den studerende på BA-niveau og på HD/HA-niveau, der skal kende faget uden at specialisere sig i det. Den henvender sig også til praktikere, der i dagligdagen har berøring med arbejdsretten.
Hans Reitzels Forlag - 128 sider - Pris 160 kr.
ISBN: 978-87-7675-892-9
Sociologisk leksikon
Af Steen Nepper Larsen og Inge Kryger Pedersen (red.)
Dette alfabetiske opslagsværk er det første af sin art og omfang på dansk og indeholder mere end 2500 opslag fra "abduktion" til "årsagssammenhæng".
Opslagene varierer i længde - fra korte koncise definitioner til omfattende beskrivelser af sociologiens grundbegreber, undersøgelsesområder, metoder, videnskabsteori og betydningsfulde teoretikere. Hvad betyder eksempelvis begreberne magt, modernitet, identitet og sammenhængskraft, og hvad har Weber, Foucault, Bourdieu og Habermas tænkt og skrevet? Værket dækker sociologiens internationale bidrag, traditioner og tilgange med inddragelse af særlige danske forhold og for eksempel biografiske opslag om de første sociologer i Danmark. Der er krydsreferencer mellem opslagene, således at læseren henvises til andre opslag, der kan berige den pågældende term.
Opslagene er skrevet af førende danske sociologer og samfundstænkere og er et uundværligt værk for studerende, undervisere og forskere med interesse for samfundet. Sociologien er en ung videnskab, men med mere end halvandet århundrede på bagen er der tale om et bredtfavnende fag i rivende udvikling.
Hans Reitzels Forlag - 800 sider - Pris 498 kr.
ISBN: 978-87-4120-351-5
Innovationens ABC
Af Trine Nielsen
Hvordan holder man sig på forkant af branchens og konkurrenternes udvikling? Ved hjælp af innovation! Der bliver talt meget om det - og det er nødvendigt for at overleve, på kort og på langt sigt, krisetider eller ej!
Trine Nielsen giver i sin bog opskrifter på, hvordan man bringer innovation i spil i virksomheder og organisationer. Uanset om markedet bevæger sig op eller ned, skal virksomheder hele tiden forsøge at skabe nye produkter og udnytte nye muligheder. Trine Nielsen giver her analyserne og værktøjerne til at få innovationen integreret i det daglige arbejde.
"Det er vigtigt at forstå, at innovation ikke må opleves som en løsrevet proces i virksomheden. Innovation skal indgå som en integreret del af virksomhedens aktiviteter på lige for med human ressource management, branding og ledelse generelt. Viden om kunderne er den vigtigste ressource for udvikling.
Innovationens ABC gennemgår innovationsprocessens forskellige stadier. Allervigtigst er, at man får et overblik over, hvad de forskellige innovationsstrategier, innovationstyper, innovationsdrivere innovative netværk og hele den fysiske iscenesættelse betyder for innovationsprocesserne.
Bogen giver også seks bud på, hvordan en virksomhed kan øge sin innovationskraft.
Gyldendal Buisness - 190 sider - Pris 250 kr.
ISBN: 978-87-0207-337-9
Strategisk ledelse - de mange oceaner
Af Kurt Klaudi Klausen
Dette er en bog om strategisk ledelse og manøvrering. Strategier må være lige så mangefacetterede og fleksible, som omverdenen er kompleks, flertydig og uforudsigelig. Ved at sondre mellem en række strategiske arenaer, med hver deres mål, modstandere og spilleregler, bliver det muligt at fokusere strategiarbejdet og at manøvrere mellem en række muligheder og nødvendige hensyn.
Ved siden af moderne strategiske tænkere inddrages de ældste militære ledelsesteoretikere. Derfor møder man her forestillinger om coup d´oeil, som den særlige evne til at overskue situationen i ét nu, og referencer til det strategiske geni som evner at vælge sine arenaer og koble dem med omhu.
Men man møder også forestillinger om at kommunikation og ligimitet står i centrum for ekspressive, bevidsthedsorienterede strategier, for æstetiseringsstrategier m.v.
Syddansk Universitetsforlag - 292 sider - Pris 278 kr.
ISBN: 978-87-7674-399-4