Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Svar til LFS:
Københavnske lærere anerkender pædagoger
Københavnske lærere anerkender absolut pædagogernes faglighed. Næstformand Jan Hoby citerer fra Københavns Lærerforenings sidste blad KK nr. 12 på LFS' hjemmeside 26. august, og det kræver en nærmere forklaring.
Det ene citat - hvori det siges, at pædagogerne ikke er kvalificeret til specialundervisning - står alene for et bestyrelsesmedlems regning, idet han skriver det i en faglig kommentar, der er hans og ikke foreningens.
Når jeg citeres for ikke at være specielt imponeret over det pædagogiske arbejde i vuggestuer og børnehaver, er det en klodset generalisering, som jeg gerne stærkt vil beklage her. Med fire børnebørn, der er eller har været i daginstitutioner, har jeg oplevet gode miljøer for børn med masser af oplevelser og fællesskab, og det er mit indtryk, at der gøres en ihærdig indsats på trods af de beskårede normeringer.
Den aktuelle anledning er rapporten "Tidlig indsats og inklusion", som er grundlaget for "Specialreform 2.0".
Heri anføres det, at der i 2015 skal være 20 pct. færre lærere på specialskolerne, idet disse skal erstattes af pædagoger. Det synes vi ikke er en rigtig vej at gå. Der er stadig tale om skole og dermed undervisning, som også Jan Hoby slår fast skal varetages af lærere. Der hersker tilsyneladende en opfattelse af, at lærere ikke magter det relationære arbejde. Det er helt forkert.
Skolen i dag arbejder med et udvidet undervisningsbegreb, hvor læreren skal mestre den didaktiske opgave samtidig med at kunne lede klassen og ikke mindst være i besiddelse af relationskompetence. Ellers når man ganske enkelt ikke eleverne i dag.
Da skolen har et andet og mere præciseret formål og snævrere rammer end institutionerne, vil der helt naturligt være forskel på den måde, pædagoger og lærere arbejder med det sociale. Men begge grupper arbejder med socialisering som noget meget væsentligt.
Vi synes, at det er højst ejendommeligt, at der skal sættes procenter på faggrupperne frem for, at specialskolernes ledere selv afgør, hvem og hvor mange lærere, pædagoger, fysioterapeuter m.fl., de skal bruge. Den helt uacceptable centrale styring er i direkte modstrid med den herskende decentraliserings tankegang. Måske er det snarere økonomien, der spiller ind, idet forvaltningen mener, at der ved denne personalemanøvre kan spares 10,5 mio. kroner.
I øvrigt vil jeg minde om, at LFS, BUPL og KLF har en flot samarbejdsaftale, der går helt tilbage til 1998, hvor vi enedes om, at vi hver for sig og i fællesskab arbejder for at give børnene de bedst mulige opvækstvilkår.
Jeg vil derfor gerne fastslå, at Københavns Lærerforening og dens medlemmer absolut ikke har noget udestående med pædagogerne hverken på heldagsskolerne eller på specialskolerne, hvor der foregår rigtig meget kvalificeret tværfagligt samarbejde.
Vi er helt med på LFS' budskab om, at vi ikke skal slås om smulerne, men sammen slås for en bedre offentlig sektor.
Med venlig hilsen
Jan Trojaborg
Formand for KLF