Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
I fløjter, så springer
Af Elisabeth Lockert Lange
Tjenestemændenes Forsikring er på mange måder et anderledes forsikringsselskab, som opererer med direkte kontakt til en personlig forsikringstillidsmand. Ordene i overskriften kommer fra en sådan forsikringstillidsmand, som samtidig er overbevist om at deres forsikringstilbud desuden er både billigere og dækker bedre end mange andre selskaber. Da LFS har indgået en aftale med Tjenestemændenes Forsikring, har man som LFS’ere mulighed for at få en forsikring der.
Tjenestemændenes Forsikring er en ældre sag. Faktisk er det præcis 75 år siden i år at Dansk Jernbaneforbund startede den op i et ønske om at give et godt tilbud til deres tjenestemænd, som i starten var folk fra jernbanen, posten og tolden. Løbende kom der derefter flere forbund til.
På et tidspunkt blev det tydeligt for alle at tjenestemandsordningen gradvist var ved at dø ud, og at der blev færre og færre tjenestemænd. Der skulle nye medlemmer til, så der blev lukket nye forbund ind i den også i dag lukkede klub, også forbund som ikke nødvendigvis bestod af tjenestemænd.
Hver fagforening som aftaler med Tjenestemændenes Forsikring at deres medlemmer kan få en forsikring der, laver en separat aftale med selskabet. Selve selskabet er styret af en agenturforening, hvor der sidder en bestyrelse, men derudover også repræsentanter fra de forskellige organisationer. Med andre ord er alle forbund og fagforeninger, som har en aftale med Tjenestemændenes Forsikring med til at bestemme, bl.a. over de midler som forsikringen genererer.
For der er en særlig ordning i selskabet, nemlig at en del af det overskud, der skabes, forholdsvis går tilbage til den organisation, som medlemmerne er organiseret i.
Det er ca. tre og et halvt år siden LFS lavede en aftale med Tjenestemændenes Forsikring, og dermed fik alle organiserede LFS’ere mulighed for at tegne forsikringer der. Og organiseret i LFS skal man være for at få forsikringen, så længe man er ansat på et LFS-organiseret område. Det handler om solidaritet. Derimod kan man tage sin forsikring med sig, hvis man skifter til et job uden for det oprindelige organisationsområde. Også ens børn kan blive forsikret i Tjenestemændenes Forsikring og beholde forsikringen uanset deres arbejde.
Ud over hovedsædet som består af den centralt styrede del, så eksisterer Tjenestemændenes Forsikring via deres forsikringstillidsmænd. Og netop denne konstruktion er nok især det, der adskiller dette forsikringsselskab fra så mange andre.
Fast tillidsmand
Gitte Wøldike er en af disse forsikringstillidsmænd, og samtidig er hun regionsleder. Hun fremhæver først og fremmest tilliden og den personlige kontakt, som det der gør Tjenestemændenes Forsikring til noget særligt i forhold til andre forsikringsselskaber.
”Man kommer jo ind i et lukket selskab med særlige fordele. Og så får man en personlig forsikringstillidsmand. Man ringer ikke til et hovedkontor og får én person den ene gang man ringer og en anden den anden gang. Man har en fast tillidsmand, man kan spørge om alt mellem himmel og jord.
Hvis man ikke lige kan tage telefonen, kan man lægge en besked,
og vi svarer så tilbage inden for 24 timer i hverdagen”,
siger hun med tydelig begejstring for det, hun tjener sin hyre ved.
”Vi møder folk der hvor de er, vi har den direkte tætte kontakt, I fløjter, så springer vi. Det betyder også at mange har en kollega som forsikringstillidsmand, og det ville jo være helt utænkeligt at man solgte sine kolleger noget møg.”
Hvad gør Tjenestemændenes Forsikring særligt attraktivt for medlemmerne? Så attraktivt at de vælger at skifte forsikringsselskab?
Det lader vi dagplejer og tillidsrepræsentant for dagplejerne i Rødovre, Elizabeth Thynov, fortælle om.
Hun havde mødt Gitte Wøldike ved et oplæg for tillidsrepræsentantgruppen i LFS og havde fået et godt tilbud af hende. Hun besluttede derfor at hun som tillidsrepræsentant også ville præsentere sine kolleger for muligheden.
Så hun tog initiativ til et klubmøde sidste sommer på Rødovregård, hvor Gitte Wøldike var indbudt til at holde et oplæg.
”Jeg har selv haft den oplevelse at min forsikring i Tjenestemændenes Forsikring er både billigere og har bedre dækning end min gamle forsikring. Især bilforsikringen men også indbo koster os mindre, og så har jeg været så glad for Dansk Autohjælp, som følger med bilforsikringen helt automatisk. To gange har vi haft brug for dem, vi ringede bare, og så kom de hurtigt begge gange. Det har vi været meget begejstrede for”, understreger hun og tilføjer:
”Jeg har da også to gange været i kontakt med andre forsikringsselskaber, som ville give tilbud, men da de hørte vi havde Tjenestemændenes Forsikring trak de sig og sagde, at den kan de ikke matche.”
Sjældent selvrisiko
Mødet var en succes. Nogle af deltagerne på klubmødet lagde ud med at fortælle om deres gode oplevelser med Tjenestemændenes Forsikring. Fem af de 33 fremmødte dagplejere var nemlig allerede kunder i selskabet, og til Gitte Wøldikes store glæde er over 70 pct. af de som deltog på mødet blevet det, enten med det samme eller efterfølgende.
”Det var noget af det fedeste ved mødet at nogle af dem rejste sig og fortalte alle de andre, hvor glade de er for os”, siger hun og bekræfter at Lærerstandens Brandforsikring er deres største konkurrent. Prisen er nogenlunde den samme, men dækningen hos Tjenestemændenes Forsikring er bedre, hævder hun og begrunder det i Lærerstandens større brug af
selvrisiko.
”Vi mener ikke at man skal penge op af lommen for at anmelde en skade”, siger hun men tilføjer at der dog er enkelte kunder som pålægges selvrisiko. Det kan fx være relativt nye medlemmer med kæmpestore skadesforløb på kort tid.
”Men mit indtryk er at de forstår det. Og det er meget få ud af de mange medlemmer vi har.”
Om man personligt vil opleve tilbuddet fra Tjenestemændenes Forsikring bedre end det man allerede har, det vil uden tvivl afhænge af hvilket selskab man har sine forsikringer i.
Men lad det komme an på en prøve, opfordrer Elizabeth Thynov, som anbefaler modellen med et fælles møde med oplæg af en forsikringstillidsmand.
Og Gitte Wøldike tilføjer: ”når folk ser vores tilbud er der ikke mange der siger nej tak. Og derfor vil vi så gerne ud og i kontakt med de faglige tillidsfolk.”
Lighed
Tjenestemændenes Forsikring har 79.000 medlemmer på landsplan, men til dato har kun relativt få medlemmer af LFS valgt at få et tilbud og flytte deres forsikringer over i selskabet, kun 600 ud af 10.600 mulige. At det er sådan er sandsynligvis af de samme grunde som mange, ja de fleste menne-sker, tøver med at skifte bank, selvom vilkårene er tydeligt bedre i en anden. Tryghed, man ved hvad man har etc.
”Men de jeg kender som har skiftet taler kun godt om det”, siger Elizabeth Thynov. Og fremhæver især bilforsikringen som den hun hører mest og mest positivt om.
For Gitte Wøldike er ligheden i forsikringen et meget vigtigt element, altså det at den enes ulykkesforsikring koster det samme som den andens. En fordel for mange, bl.a. for mange dagplejere peger hun på:
”Mit indtryk er at mange af deres mænd har farefulde jobs som fx brandmænd eller stillidsarbejdere. De kan opleve at forsikringsselskaber ikke vil have dem, men det er vores ulykkesforsikring ligeglad med. Prisen er den samme uanset hvem man er, hos os er man lige. Vi går ind for ens priser og gennemskuelighed.”
Tjenestemændenes Forsikring har de gængse hovedprodukter: indbo, villa, ulykke, bil og rejseforsikring. Hvis man har en motorcykel, campingvogn, knallert eller hund kan man også få dem forsikret, mens specialiteter som hest, lystbåd og landbrug over en vis størrelse henvises til Tryg. For selvom Tjenestemændenes Forsikring er et selvstændig selskab så hører det under Trygs paraply.
I alt er der på landsplan 81 forsikringstillidsmænd i selskabet, som alle arbejder fra deres bopæl. Et sådant job er for langt de fleste et provisionslønnet fritidsjob. Du kan se de forsikringstillidsfolk, som har kontakt med LFS’ere, i annoncen på næste side.
Gitte Wøldike håber at flere LFS’ere vil tage imod tilbuddet om at skifte til Tjenestemændenes Forsikring.