Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Nye bøger
Tics, grimasser og sære ord.
- En bog om Tourettes syndrom
Af Per Hove Thomsen, Kerstin von Plessen (red.)
Denne bog om Tourettes syndrom er den første større danske bog om børn og unge med denne tilstand, og den giver et grundigt indblik i international viden om sygdommen og behandlingen i en dansk kontekst.
Med bidrag fra en række eksperter med forskellig tilgang til emnet er det bogens hensigt at dække så mange facetter af Tourettes syndrom som muligt: den historiske udvikling, årsagsforhold, det kliniske billede, diagnostik inklusiv differentialdiagnostik, Tourettes syndrom i skolen, forskellige behandlingstilgange til Tourettes syndrom samt voksne med Tourettes syndrom.
Bogen indeholder en del cases, der akkompagnerer den teoretiske tilgang.
Bogen henvender sig til læger, psykologer, lærere, pædagoger, m.fl., der professionelt er i kontakt med børn og unge med Tourettes syndrom. Bogen henvender sig også til forældre og unge/voksne med Tourettes syndrom, som kan hente nyttig information.
Dansk Psykologisk Forlag • 248 sider • Pris 328 kr. ISBN: 978-87-7706-651-1
Vilde og stille børn
-veje ud af fastlåste adfærdsmønstre
Af Lise Barsøe
Med stor indlevelsesevne og omsorg beskriver forfatteren til bogen Vilde og stille børn - veje ud af fastlåste adfærdsmønstre, hvordan man kan arbejde med de børn i dagtilbud, som udfordrer eller bekymrer de voksne. Det er de børn, som aldrig rigtigt kan finde ro, som lader deres frustrationer gå ud over andre børn og voksne, samt de børn, der er for stille og indadvendte, og som dermed ikke tager del i daginstitutionens sociale liv.
Den uhensigtsmæssige adfærd kan blokere for udvikling og læring, forhindre et positivt samspil med andre og give en oplevelse af ikke at høre til. Derfor har disse børn brug for konkret hjælp og støtte.
Bogen giver eksempler på og praktiske tips til, hvordan man kan hjælpe børnene ud af de fastlåste adfærdsmønstre. Den beskriver også, hvordan daginstitutionen - og de voksne her - indimellem kan være med til at opretholde og forstærke adfærden, og ikke mindst hvordan dette kan undgås.
Gennem hele bogen illustreres pointerne med små historier fra praksis, hvilket gør, at man kan nikke genkendende til de forskellige situationer, problemer og handlemuligheder. Bogen henvender sig til pædagoger i vuggestuer og børnehaver, dagplejere samt studerende på grund-, efter og videreuddannelse.
Nyt fra Samfundsvidenskaberne • 319 sider • Pris 325 kr.
ISBN 978-87-768-3032-8
ADHD - livslange perspektiver og særlige behov
Af Hans-Christoph Steinhausen (red.)
Bogen adskiller sig fra andre bøger om ADHD ved, at den først og fremmest lægger vægt på sygdommens udviklingsperspektiver livet igennem. Bogen vil øge forståelsen af begrebet ADHD, hvordan lidelsen påvirker livskvaliteten samt den neurobiologiske baggrund.ADHD anses i dag for at være en kronisk sygdom. Der er derfor behov for, at forskellige facetter af symptomerne tages i betragtning livet igennem med skiftende fokus i førskolealderen, barndommen, ungdommen og i voksenlivet.
Desuden gøres der rede for kliniske aspekter ved ADHD, nemlig kliniske karakteristika hos danske børn og unge med ADHD, forskellige aspekter relateret til komorbiditet, herunder misbrug hos ADHD-patienter og en detaljeret beskrivelse af den neuropsykologiske udredning ved ADHD.
Derudover behandles mere specifikke temaer som fx piger og små børn med ADHD, ADHD og kriminalitet og trafiksikkerhed.
Dansk Psykologisk Forlag • 272 sider • Pris 398 kr. ISBN: 978-87-7706-704-4
Ny kritisk pædagogik
Af Frede Nielsen Carstens, Søren K. Lauridsen
Ny kritisk pædagogik er en grundbog til de pædagogiske fag på pædagoguddannelsen. Bogen giver en fremstilling af det pædagogiske
fagområde i både et aktuelt og klassisk perspektiv og foreslår en relancering af den kritiske pædagogik som teoretisk udgangspunkt for pædagogens møde med de aktuelle samfundsforandringer. Bogen indeholder kapitler om bl.a. pædagogikkens betingelser og udfordringer i dag, det tværprofessionelle element i pædagogikken, det filosofiske grundlag for pædagogisk tænkning og den kritiske pædagogiks historie.