Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Sommerbørn får bonusoplevelser
Tekst: Jon Arskog
Det er sjældent kedeligt at gå i børnehave og da slet ikke i sommerferien, hvor tilbuddene ofte bliver anderledes udfordrende og spændende. Rosengårdens bybørn får lov at folde sig ud i udflytterdelen og omvendt - og børn fra begge grupper knytter nye venskaber.
Det er som om der i medierne over sommeren i år hartegnet sig et billede af, at forældre er nogle dårlige af slagsen, hvis de sender deres børn i børnehave i sommerferien. Klart nok skal børn have ferie med deres forældre, men ikke desto mindre kan det være meget givende at komme i børnehave over sommeren, hvor sammen-sætningen i den trods alt markant mindre børnegruppe såvel som aktiviteterne giver dem mulighed for at udvikle sig kolossalt.
Det er i hvert fald sådan Michael Gleerup, der er pædagogi Rosengården på Østerbro ser det.
Rosengården er en integreret institution med i alt 120børn fra nul til seks år fordelt på tre vuggestuegrupper ogfem børnehavegrupper, hvoraf de to hører til udflytterdelen,der dagligt året rundt kører til Boserup Skov ved Roskilde.
Men i sommerferien er antallet af børnehavebørn reduceretfra 80 til måske kun en 12-13 stykker, og det giver gode muligheder for at udfordre såvel bybørn som udflytterbørn påandre måder end de er vant til.
Nøjagtig som når Lars Landmus besøger sin fætter BørgeBymus og omvendt i Disney historien, må bybørnene to tiltre gange om ugen forholde sig til natur og skov, mens udflytterbørnene i samme omfang må forholde sig til livet i byen.
”Børnene skal naturligvis også mærke, at det er sommerferie.
De store ved det godt, så det gælder om at havealternativer til det vi normalt går og gør. Der bruger vi udflyttertilbuddet rigtigt meget til at bybørnene kan komme ud i naturen, og vi tager vel til Boserup en 2-3 gange om ugen i løbet af sommerferien,” siger Michael Gleerup.
’Boserup’, som udflytterbørnehavens faciliteter kaldes,er en gammel spejderhytte på en stor naturgrund midt ude iskoven. Grunden består af en stor græsplæne, bålplads, klatretræer, nogle hytter og et gammelt skib, børnene kan lege i og på. Og så er der skoven.
”I Boserup har vi pædagogiske aktiviteter i skoven, hvorde skal vende sten, gå på opdagelse og lede efter bestemte dyr og planter, Der er mulighed for mange sanselige oplevelser for bybørnene og omvendt. Og så griller vi f.eks. laks ved et shelter, der ligger ud til vandet,” fortæller han.
Og børnene elsker det. Anna og Noah, der begge er femår, er i hvert fald ikke i tvivl. Normalt går de i børnehaven ibyen og det at komme ud i Boserup har de været meget begejstrede for:”Der er sjovt i Boserup, for det er sjovt at prøve nogetnyt og klatre i træer,” siger Anna på Rosengårdens legepladsinden afgangen til Boserup.
”Ja, vi klatrer i træer i Boserup,” siger Noa.
”Og i går fandt jeg en mågefjer – og så er det sjovt at findemariehøner,” siger Anna.
”Ja, dem finder vi ikke så tit herinde,” supplerer Noa.
”Men i Boserup kan man finde masser af dyr,” sigerAnna, der også fortæller, at de sammen med de voksne hargrillet fisk og grøntsager på en bålplads ved vandet.
”Det er en omvæltning for mange af dem at komme der. Deskal forholde sig til, hvad de skal gøre og hvordan, når dekommer ud i skoven. Men de blomstrer op, bruger alt derudeog leger i skoven. Deres nysgerrighed overfor naturen bliverpirret og ligesom børnene opdager helt nye sider af sig selv,oplever vi nogle andre sider af børnene, der for hver gang vier der vokser,” siger Michael Gleerup, der glæder sig overudviklingen hos særligt de børn, der føler et stort behov forat være i nærheden af en voksen.
”Det er en interessant proces at se, hvad der kan ske fordem i løbet af en uges tid, i takt med at de bliver fortroligemed stedet.”
Det ukendte skal pirre nysgerrigheden
”Den pædagogiske begrundelse for at udnytte de tilbud vihar på en anden måde, er at give børnene andre udfordringerog pirre deres nysgerrighed. Og det lykkes. De lyser op ognyder godt af den oplevelse, så det kan vi bruge til rigtig meget,” siger han og påpeger, at det samme gælder Boserup børnene, der i løbet af sommeren også får et par ugedage i byen.
”For Boserup-børnene gælder udfordringen, at de skalagere på et andet og meget mindre område; at de kommer pålegeplads her i byen, eller på andre ture i byen. I Boserup kande løbe mere frit, mens der herinde er mere strikte trafikregler. Der er nogle andre strukturer de skal forholde sig til, men i det store hele kender de selvfølgelig stedet,” siger han.
Sommeraktiviteterne er begrænset af økonomien og derforbliver det heller ikke til ture i Tivoli og Zoologisk Have,men ifølge Michael Gleerup er det vigtigste heller ikke, hvorturen går hen, men om det pædagogiske fokus er det rigtigeog ikke mindst om børnene kan skabe nye relationer i denanderledes sammensatte børnegruppe.
”Når vi i sommerferien kun har en 12-13 børn stiller detkrav til os som pædagoger om at skabe aktiviteter til demder ikke normalt kender hinanden. Hvis de bare var her på
legepladsen hele tiden, ville det være svært for dem at brydeud af deres vaner og blive fanget af hinanden. Hvis vi tagerpå ture og kommer ud, hvor det er uvant, så er det nemmerefor dem,” siger han.
Her til morgen er Anna og Noa ved at åbne ’Isbutik’ medpære- og bananis. Det kan lige nås inden bussen kører tilBoserup. Indtil nu har de gået på hver sin stue i Rosengården
og har af samme grund heller ikke leget så meget sammenfør, men over sommeren har de fundet hinanden og leget i det omfang de ikke selv har været på ferie. De er helt enige om, at det er sjovt at være i børnehave om sommeren, selvom der ikke er så mange børn.
”Det er lidt sjovere, for så kan man lege med de andrebørn der er. Og der er mere plads,” siger Anna.
Hun fortæller også, at de, når de ikke har været i Boserup,har været på ture i København. Blandt andet på Tårnlegepladsen i Fælledparken, hvor byens tårne er kopieret og ligger som små legehuse rundt på pladsen.
For bybørnene er det dog ikke ekstraordinært at gå påf.eks. Tårnlegepladsen i Fælledparken, ligesom det for Boserup-børnene heller ikke er det at komme i skoven, lyder det fra Michael Gleerup.
”Der er det mere sammensætningen af børnene, der gøren forskel. Der ser vi, at det slet ikke er så kedeligt at være ivuggestue, eller børnehave i sommerferien. De får nye vennerog der bliver mere plads til dem hver især. Og det er ensocial udvikling, som både vi og måske også barnet kan reflektere over og som vi i hvert fald kan bruge til at understøtte den enkeltes videre tid i børnehaven. Og det er jo det det handler om og ikke mindst er det en spændende udvikling at opleve,” siger Michael Gleerup.