Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
3 aktivitetslege
Tekst: Jeanett Andersen, pædagog, cand.pæd. psyk.
Her er tre eksempler på lege med vuggestuebørn og børnehavebørn, som kan give mere musik og teater i daginstitutioner.
1. Aktivitet: Sangleg
Jeg havde en dag seks af de store vuggestuebørn med til at synge og tromme ’Mariehønen Evigglad’. Sangen synges igennem et par gange og jeg kunne teksten så meget udenad, at jeg bagefter brugte den i en dramaleg. Når sangen var sunget, satte vi trommerne til side og så skulle alle børn kravle rundt og lege mariehøne og Søren snegl. Imens fortalte jeg historien. Derefter snakkede vi om historien og jeg spurgte børnene: Hvad Søren snegl og mariehønen Evigglad gjorde, når de sad i sneglehuset. Et barn sagde, at de spiste boller. Et andet, at de legede med legoklodser.
Teori:
De kulturelle udtryksformer og værdier ses bl.a. ved at børnene slår på trommer, afprøve hvad en tromme kan. Børnene synger en kendt børnesang. Ved at dramatisere børnesangen prøver børnene kræfter med roller, det at være en anden end den de er.
På det sociale område er børnene opmærksomme på hinanden, de lytter til hinandens forslag og tager initiativ til at deltage aktivt i dramalegen.
Børnene bruger deres krop i forskellige bevægelser, slår på tromme, kravler rundt som mariehønen osv. Børnene efterligner mine bevægelser i dramalegen.
Børnenes alsidige personlige udvikling er i den grad også på spil i musik og drama. De tør bruge sig selv og udfordre dem selv i forskellige roller.
2. Aktivitet: I skoven
En formiddag tog jeg seks af de mellemste børnehavebørn med på en tur ud i en skov. Vi skulle ud og finde lyde i naturen, fx fugle som sang, eller blade som raslede. Vi efterlignede lydene med vores stemmer. Vi bevægede os også som blade på træer – små og store bevægelser. Kombinationen gjorde, at børnene blev bevidste om lyde og bevægelserne i naturen, som vi senere kunne bruge indenfor til en fantasileg.
Teori:
Børnene lærer fx, hvordan fugle kommunikerer, at de flyver og hvordan blade påvirkes af blæst.
Børnenes alsidige personlige udvikling er ikke så meget på spil, men den er der. Børnene fornemmer forskellige følelser ved at efterligne naturen, som hjælper børnene til at mærke sig selv.
Høre-,syns-,lugte- og følesansen stimuleres rigtig meget. Kroppens fysiske funktioner bliver udfordret.
Sprogligt får børnene tilført flere ord, når vi snakker om naturen, hvorfor og hvordan den ’opfører’ sig. Musisk eksperimenterer børnene med lyde i naturen, udtrykker sig rytmisk ved at efterligne blades bevægelser, bevæge sig som fugle osv.
3. Aktivitet: Fantasileg
For at udfordre børnene lidt på det tankemæssige, lavede jeg med nogle børnehavebørn ”luft”. Otte børn og jeg stod i en rundkreds. Jeg startede med at forme noget af luft og gav det videre til barnet ved siden af mig. Barnet skulle så forme noget med luften og fortælle hvad det var barnet formede.
Teori:
Kroppen bliver brugt rigtig meget i dette, både grov-og finmotorisk, når børnene former figurer af luft. Sprogligt skal børnene sætte ord på det de former samt de lytter til det de andre fortæller. Min oplevelse er, at børnene gerne vil fortælle historie om den figur, de har skabt. De sociale kompetencer bliver trænet ved, at børnene skal lære at vente på, at det bliver deres tur. De lærer også at forstå, at andres tanker er anderledes end deres egne. Der stilles store krav til børnenes alsidige personlige udvikling, da de er i centrum i korte øjeblikke.