Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Nyt fra PLS
Ny pædagoguddannelse: Demokratiet fejler
Der er stor aktivitet rundt omkring på pædagoguddannelserne i øjeblikket. I Odense, Sydhavnen og på Strandvejen har de studerende blokeret deres uddannelsessteder, andre steder har der været underskriftsinsamlinger og infomøder. Alt denne aktivitet er skabt på baggrund af en ting! Implementeringen af den nye pædagoguddannelse og den totale mangel på indflydelse til de studerende.
Professionshøjskolerne har besluttet at studerende på 1.- og 2. semester skal starte på den nye uddannelse efter sommerferien – selvom de er startet på en helt anden uddannelse. UCC er dog den eneste professionshøjskole, hvor man har valgt at det kun er 1. semester, der skal over på den nye pædagoguddannelse.
Problematikkerne er således:
• De studerende føler sig ikke hørt.
• De studerende er frustreret over manglende viden om den nye pædagoguddannelse.
• De studerende føler at demokratiet fejler på baggrund af, at de ikke kan vælge om de vil gå på den nye uddannelse eller den gamle.
• De studerende har fået undervisning på den gamle bekendtgørelse i et år.
Det er os som studerende der daglige gang på studiet, det er os der ved hvad der er godt ved uddannelsen og hvad der mangler i vores uddannelse. Det er ikke en eller anden politiker eller topleder på professionshøjskolerne som aldrig har sat deres ben på vores uddannelse, som ved hvad vi har brug for, for at blive verdens bedste pædagoger. Det ved de pædagogstuderende og derfor har vi kæmpet for at få indflydelse.
Kampen for indflydelse er ikke slut bare fordi sommerferien nærmer sig. De studieordninger – som mange studerende stadig ikke har set – er ikke den endegyldige sandhed. De studieordninger kan ændres også efter at de er blevet vedtaget. Så er man utilfreds eller kan man bare se muligheder for at forbedre sit studie, skal man ikke stoppe med at søge indflydelse på sit uddannelsessted. Vi skal fortsætte med at presse alle dem der har indflydelse, så vi kan skabe en uddannelse der afspejler de behov og ønsker vi har som studerende.
Vi opfordrer derfor alle pædagogstuderende og vores kolleger i LFS til at deltage i debatten og bakke op om de studerendes ønsker og krav.
Katrine Aagaard
faglig sekretær i PLS