Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Nyt fra PLS:
Skolereform og social dumping
Skolereformen er en realitet - fra starten har heldagsskolen og skolereformen ikke være vores kop te. Men nu er den her. Intentionerne bag reformen var blandt andet at skabe større fokus på kreativitet, bevægelse, musik og et større hensyn til den enkelte.
Tekst: Katrine Aagaard, faglig sekretær i PLS og observatør i LFS Hovedbestyrelse.
Det er bare ikke det vi oplever når vi taler med pædagogstuderende der er i praktik rundt omkring på skolerne. Vi oplever at der på de skoler, hvor det har været problematisk at implementere skolereformen - at de pædagogstuderende bliver brugt til at lappe hullerne.
Skoleledere på de skoler, tager simpelthen ikke deres ledelsesansvar alvorligt. Pædagogstuderende er ikke en billig arbejdskraft man kan sætte til at undervise i matematik i 5. klasse, fordi sygefraværet blandt lærerne er steget markant siden reformen trådte i kraft.
Social dumping
I mine øjne er der tale om social dumping - en pædagogstuderende får i 80 kr i timen, hvilket gør os økonomisk attraktive når skolelederne skal fylde huller i skemaet. Når vi bliver brugt på den måde, tager vi jobbet fra en tilkaldevikar eller en studiejobber der har brug for de penge - tilmed til en løn de ikke kan konkurrere med.
Uddannelsesmæssigt uforsvarligt
Det største problem er dog efter min mening at de uddannelsesmæssige indhold forsvinder, når de studerende fx ikke kender deres skema fra uge til uge. Det bliver umuligt at arbejde med praktikkens mål eller at planlægge længere pædagogiske forløb. Vi er ikke i gang med at tage en læreruddannelse, vores opgave er ikke at undervise. Vores opgave er den sociale læring/færdigheder og hvordan vi kan skabe og opbygge relationer på tværs af alder, kultur køn osv.
Det kan ikke være rigtigt at vores uddannelse skal forringes fordi skolerne ikke kan få budgetterne til at hænge sammen eller ikke kan finde ud af den nye reform.
Det er uden tvivl ikke uproblematisk at implementere en ny stor skolereform - det har vi fuld forståelse for. Problemet er bare at en pædagogstuderende kun er i praktik i 6 måneder, vi kan ikke være tilfredse med at det tager et år eller to før tingene er på plads. Det er den enkelte studerendes uddannelse det går ud over. Hvis skolerne ikke kan finde ud af at tage deres ansvar som uddannelsesinstitution for kommende pædagoger alvorligt, så bør man måske fravælge studerende for en periode.
Man kan spørge sig selv hvorfor vi er endt her, og vi kan komme med lange forklaringer om markedsgørelse, konkurrence, besparelser, pisa-test og meget andet. Men det vigtigste lige nu, er at vi får sat fokus på de problemstillinger de studerende står med lige nu.
Heldigvis har vi et godt samarbejde med LFS i København og BUPL i resten af landet. Der bliver taget hånd om problemerne, men vi vil alligevel bede jer om at være med til at sikre at de pædagogstuderende og kommende kolleger får det optimale ud af deres uddannelse.