Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Boganmeldelser:
For teoretisk og for langt fra virkeligheden
Hanne Hede Jørgensens bog ’Sprog som værktøj og legetøj’ er en antologi med 11 kapitler skrevet af forskellige fagfolk. Hele bogen er delt op i 8 tematiske spor. Kun enkelte kapitler redder bogen.
Tekst: Katrine Swartz
Sprog som værktøj og legetøj
Af Hanne Hede Jørgensen
314 sider. 325 kr.
Hans Reitzel
Det filosofisk spor præger kapitel 1, hvor begrebet sprogstimulering defineres af Niels Mors. Kapitel 6 af Eva Riis om sproget i kroppen og kapitel 11 om moderne sprogfilosifi: fra sandhed til social kontekst af gerd von Buchwald Lütken.
Kapitlerne 3, 4, 5, 7, 8, 9 og 10 er mere præget af den antropologiske tilgang.
Trine Mors Larsen og Birgitte Yde Kjær skriver i kapitel 3 om sprogpædagoger og sprogmiljøer. Kapitel 4 omhandler børns fortælleudvikling af Marie Ludvigsen. Det femte kapitel er skrevet af Hanne Hede Jørgensen og redegør for forskellen mellem løgn og skrøner.
Hanne Duus har skrevet kapitel 7 om børns sprog og digitale kultur. Kapitel 8 er en gennemgang af Rytme og poesi i rapgenren og brug af rap i det pædagogiske arbejde af Tomas Nielsen. I kapitel 9 beskriver Herdis Toft forskellen på børnekultur og børns kultur. Hanne Hede Jørgensen og Zeradasht Horu fortæller i kapitel 10 om kulturfortællinger og dialogiske rum.
Det tredje spor er det psykologiske og kommer til udtryk i kapitel 2 om relationer og dialog i den sproglige udvikling af Jeanette Svendsen. Æstetikken er det fjerde spor og er gennemgående i kapitlerne 4, 5, 6, 7, 8, 9 og 10. I kapitlerne 2, 4, 5, 8, 9 og 10 findes det femte spor: Retorikken.
Sjette spor er den pædagogiske teori og findes i kapitlerne 1, 6, 7 og 10. Syvende spor er det professionsrettede spor og gælder kapitel 3 og 4. Det sidste og ottende spor er det analytiske. Det er ikke knyttet til bestemte kapitler, men dukker løbende op med analysemodeller til direkte anvendelse i arbejdet med dokumentation.
Man kan plukke relevante kapitler
De tematiske spor betyder, at bogen kan læses med forskellige vinkler for øje. Er det den antropologiske vinkel man er interesseret i, læser man de kapitler som rummer dette spor. Er det den æstetiske vinkel man vil have, så er det andre kapitler det er relevant at læse. I starten af bogen er der en grundig gennemgang af de forskellige temaer, så det er nemt at vælge de relevante kapitler ud fra den vinkel man vil have.
I hvert enkelt kapitel er der mange fodnoter med henvisninger til de andre kapitler i bogen. Henvisninger kan være gode og nyttige. Men her er der henvisninger på næsten hver eneste side – og det er for meget af det gode. Det virker forstyrrende hver gang man finder en henvisning som man ikke skal bruge. Måske er det noget andet, hvis man kun skal/vil læse enkelte dele af bogen. Men når man som jeg læser bogen fra start til slut bliver det et irritationsmoment med alle disse små fodnoter som ikke bibringer yderligere viden til det netop læste.
Ifølge bogens bagside er den henvendt til studerende, pædagoger samt forældre og andre med interesse for sproget. Jeg tror, at mange pædagogstuderende kan bruge enkelte kapitler i bogen. Den kan bruges som opslagsbog hvor man søger på de enkelte emner, men den er ikke velegnet til at blive læst fra start til slut.
Bogen er en tung sag at komme igennem, fordi den er så filosofisk. Sproget og skrivestilen varierer dog lidt fra kapitel til kapitel, da der er forskellige forfattere til hvert kapitel. Men generelt er det ikke en bog, der hurtigt kan læses igennem
Konklusion:
Jeg giver Sprog som værktøj og legetøj 3 ud af 6 stjerner, fordi der er enkelte kapitler i bogen, som er spændende og relevante i hverdagens praksis. Men de fleste kapitler er for teoretiske og filosofiske og meget langt fra det sprogarbejde, der foregår i virkelighedens institutioner.
Efter endt læsning sidder jeg desværre ikke tilbage med en fornemmelse af, at jeg har fået ny og brugbar viden.
Boganmeldelse:
Elefantstenen
Af Oliver Zahle
Babbit bor i Thyborøn og ligner ikke de andre. For han har spist alt for mange Nutella-madder, og så er hans mor fra Thailand. Babits fiskerfar er død, og Babit har arvet en hulsten, som hans far påstod er magisk: Hvis man kigger gennem hullet og ønsker noget, så går det i opfyldelse. Men det tror Babit ikke på. Lige indtil det hele en dag bliver for meget.
”Babit kiggede på stenen, og så gjorde han det bare. Han holdt stenen op for øjet og kiggede gennem hullet, mens han hørte sig selv sige: ”Jeg ville ønske, at jeg ikke var Thyborøns tykkeste dyr!”
Der skete ikke noget før, indtil han hørte et underligt prust og vendte sig om. under en gadelampe 20 meter længere fremme kom en kæmpe stor elefant langsomt gående lige imod ham!”
Lindhardt & Ringhof • 136 sider • Pris 199,95 kr.
Boganmeldelse:
Aspiens hemmelige bog om uskrevne sociale regler
– en guide til teenagere med Aspergers syndrom
Af Anne Skov Jensen
En kærlig og ærlig håndsrækning og guidebog til teenageren med Aspergers.
Det kan være svært og ulogisk at afkode uskrevne sociale regler – det ved forfatteren, der selv har Aspergers syndrom og er mor til tre børn med Aspergers. Derfor har hun skrevet denne bog med alt, hvad en ‘aspie’ bør viden om at begå sig socialt i teenageårene.
Denne bog er primært henvendt til teenagere med Aspergers syndrom, men alle teenagere, især socialt usikre, kan læse med. Og så er den god at få forståelse af for forældre, andre pårørende samt fagfolk inden for den pædagogiske og psykologiske verden.
Bogen er skrevet i et direkte sprog og ‘down to earth’; her er ikke spildt plads på lange og forkromede forklaringer, til gengæld er her klare anvisninger, og de mange budskaber er lige til at gå til.
Frydenlund • 298 sider • Pris 269 kr.