Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Nyt fra PLS
Husk fagligheden for jeres praktikanter
Udbytte. De pædagogstuderende er bekymrede for fagligheden i praktikken, når praktikperioden begynder med sommerferie. Minister stiller institutioner og uddannelsessteder til ansvar for fagligheden i praktikken.
Tekst: Agnethe Taps
Hvordan kan man sikre fagligheden i praktikken, når praktikken indledes ved indgangen til sommerferien? Det spørgsmål har de pædagogstuderende spekuleret over en tid. Således har de studerende på UCC i foråret 2015 kørt en kampagne om en bekymring for fagligheden i deres lønnede praktikker. De har blandt andet skrevet til ministeren og besøgt TR-møderne i LFS for at tale om problemstillingen.
Kampagnen har handlet om de studerende, som begynder på den nye pædagoguddannelse til februar. Ifølge studieplanen indleder de deres lønnede praktikker 1. juni – altså i begyndelsen af sommerferieperioden – og det vækker stor bekymring hos de studerende, at de ikke har fået ’jord under neglene’, inden de skal ud i en sommerferieramt praktikopstart.
De studerende frygter nemlig, at fagligheden falder drastisk, når de begynder deres praktik i en tid, hvor både borgere og kollegaer står over for at skulle på ferie. Det giver ekstra udfordringer i en opstartsperiode, hvor de samtidig er usikre og derfor ekstra sårbare.
De studerende mener ikke, det er forsvarligt, hverken over for borgerne, de pårørende eller dem selv. Det har de blandt andet skrevet i et brev til uddannelses- og forskningsminister Sofie Carsten Nielsen.
“Hvordan skal vi forsvare situationen over for forældrene, eller de udsatte borgere, når vi ikke selv føler, at det er forsvarligt? Det bliver rigtig svært at argumentere for høj faglighed og ansvarlighed. Vi anser det som en lappeløsning og et udtryk for regeringens strukturelle udfordringer i forhold til praktikkens placering på den nye uddannelse.”
“Vi er bange for ikke at få nok fagligt udbytte af begge vores praktikperioder,” fremgår det videre af brevet.
De studerende har også henvendt sig til de tre pædagogiske fagforbund:
“Vi må stå sammen for at sikre fagligheden i praktikkerne og vise ansvar for borgerne … vi ønsker at uddybe vores bekymringer og de udfordringer, som den nye reform skaber i de lønnede praktikker og dermed også på ‘jeres’ institutioner,” har de skrevet til fagforbundene, der har stillet sig positive overfor kampagnens budskab og indbudt de studerende til at deltage på TR-møder for at tale om problematikken.
Udgangspunktet for kampagnen er, at alle har et fælles ansvar for at værne om de studerendes faglighed og sikre ordentlige forhold i praktikkerne.
Og det er ministeren helt enig i. I sit svar til de studerende stiller hun institutionerne, uddannelsesstederne og de studerende selv til ansvar for, at fagligheden er i orden.
“Med den nye uddannelse har vi strammet op på den læring, der skal foregå i praktikken, og som vi alle efterspørger. Vi har indført selvstændige kompetencemål for de tre første praktikperioder, hvor målene for de to perioder knytter an til jeres specialisering. Det er praktikstedernes ansvar at vejlede jer efter disse mål samt løbende redegøre over for professionshøjskolerne, hvordan der arbejdes med målene”.
Tillidsrepræsentanter, praktikvejledere og koordinatorer skal altså sørge for at sikre en god begyndelse for de studerende, som tager hul på deres praktik i sommerferieperioden.
Derfor er det PLS’ budskab, at det er vigtigt at forberede sig ekstra godt på de nye studerende, der begynder i praktik den 1. juni og give dem relevante opgaver, som relaterer sig til kompetencemålene, så vi i fællesskab tager ansvar for at værne om pædagoguddannelsen og sikrer højt faglig udbytte.