Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Årsmøde i Almenområdet
Af Elisabeth Lockert Lange
Hvis man har penge…
Der er store forskelle på mulighederne for og realiseringen af kompetence - udvikling på daginstitutionerne i København. Men at det er et kommunal kollektivt ansvar at opkvalificere medarbejdergruppen, det var alle på almenområdets årsmøde enige om.
Kompetenceudvikling er et stort emne i Københavns daginstitutioner. Derfor havde almenbestyrelsen valgt dette emne som tema på områdets årsmøde den 24. september. Til at sætte gang i debatten havde bestyrelsen valgt tre historier fra virkeligheden, eksempler på hvordan kompetenceudvikling kan håndteres i institutionerne.
Ikke alle institutioner bruger lige mange penge til kompetenceudvikling. Dels handler det selvfølgelig om prioritering af institutionens budget, men det handler ikke kun om det – der skal også være noget at prioritere med. Mulighederne for kompetenceudvikling ud over de 700 kr. pr. medarbejder fra forvaltningen er meget afhængig af institutionens økonomi, som igen er afhængig af vilkår som tomme pladser og personalegruppens sammensætning. Har institutionen en ung personalegruppe er der råd til langt mere af alt muligt inklusiv kompetenceudvikling, end hvis institutionen primært er befolket af erfarne pædagoger. Det er nok en politisk diskussion værd, om det overhovdet er ok og i orden for politikere og borgere at institutionerne har så forskellige muligheder for at give deres medarbejdere kompetenceudvikling. Ret beset betyder det jo også forskellige muligheder for børnene.
Netop dette var et par af deltagerne på mødet inde på: ”Forskellen er stor på de forskellige institutioner. Hvis man starter året med et underskud, så der er ikke råd til uddannelse. Og det må altså ikke være den enkelte institution der har ansvaret!” En anden deltager supplerede: ”Hvorfor skal den ene institution have problemet på sine skuldre.”
Ingen protesterede mod en udmelding fra salen: Det er et kommunalt ansvar at opkvalificere medarbejdergruppen.
Dermed var dagens emne slået an. Ganske som vinklen var: hvordan kan vi sikre en kompetenceudvikling, som holder sig ajour med de mange nye krav og opgaver. Alene læringsplanernes krav til allround viden kan være svær at leve op til i små daginstitutioner. Fx er det vel ikke en selvfølge at alle institutioner har en medarbejder som er særlig kvalificeret i naturfænomener….
Inden debatten tog fart fik områdeformand Kirsten Annette Christensen ordet. Hendes beretning var kort, indgangen var de store sociale og økonomiske forskelle i København, skel som gør at ”fattigrøvene” ikke har råd til at bo i byen mere, og at der vedtages ”hudfarvekvoter”. Alt skal måles og vejes, og der skal skrives po- litikker på alt i hverdagen. De meget detaljerede krav bliver svære at leve op til, påpegede hun over for de ca 40 fremmødte medlemmer af almenområdet. Derudover talte forsamlingen denne lørdag formiddag folk fra fagforeningshuset og tre politikere: Frank Hedegaard fra SF (medlem af Familie- og Arbejdsmarkedsudvalget), Khaled Mustapha fra Enhedslisten og Betty Frydensberg fra KPiD.
Et åbent brev til Københavns kommunalpolitikere blev vedtaget (brevet ligger på mitlfs.dk almenområdets side). Brevet påpeger at råderummet på 700 kr. pr. medarbejder på ingen måde slår til, når medarbejderne skal honorere politikernes krav om fleksibilitet og udvikling af nye kompetencer. Det er jo medarbejderne, som skal indfri kravet om udviklende arbejdspladser og serviceløfterne til forældrene.
Lederuddannelse vigtig
Så fik de tre institutioner overladt scenen, repræsenteret ved to ledere og én souschef, til at berette om hverdagens overvejelser og realiseringer af kompetenceudvikling.
I KKFO’en Børneborgen fungerer de (få) ansatte i selvstyrende teams med en høj grad af pædagogisk selvkontrol. Personalemødet er højeste myndighed. De 700 kr. fra kommunen er efter deres opfattelse til udvikling af kvalifikationer; kompetencerne derimod vælger de at udvikle sammen inden for deres egen kontekst. Bibi Johannesen er leder af institutionen, som arbejder meget systematisk og bevidst med kompetenceudvikling. Hun satte fokus på vigtigheden af lederuddannelse og har selv en diplomuddannelse. Desuden er én pædagog løbende på efteruddannelse. Institutionen er fyldt op og de har derfor råd til det.
Institutionen har den holdning at enhver situation kan give kompetenceudvikling, det handler om samtalen, som tager udgangspunkt i Appreciative Inquiry (det vil sige den anerkendende, spørgende indgangsvinkel: hvad er vi gode til – og lave mere af det. LFS Nyt beskrev metoden i nr 4/05. Personalet fremlægger, lytter og fastlægger fremtidsvision og værdier.
”Det giver ejerskab, højere engagement og lavere sygefravær. Det er sjovere. Men jeg kunne ikke have gjort det uden penge – og min uddannelse.”
Frank Hedegaard havde et spørgsmål: ”Altså udvikle ved at berige ledelsen? Er kommunens prioriteringer rigtige?” Bibi Johannesen præciserede at hun var glad for at hun selv havde kunnet vælge sin diplomuddannelse og ikke havde været henvist til kommunens lederuddannelse. ”Men måske kan man forpligte institutionerne på at levere udvikling i institutionerne.” På SF’erens videre spørgsmål: ”Kontrakt med lederne?” – svarede deltagerne på årsmødet højt ”Neej”.
Også i F/S Rosa, en meget stor institution, bruger de den positive indgangsvinkel og Appreciative Inquiry i al kommunikation, både i forældrearbejde, i de gode fortællinger om dagligdagen og i den interne refleksion. Idéen er at opøve sig til at være mere anerkendende, og lade det kreative få mere udtryk. Leder Lorraine Warnock fortalte at personalemøderne bliver brugt til læringsrum, og at institutionen bruger 5000 kr. om året pr. medarbejder til efteruddannelse/kompetenceudvikling.
”Vi tager det fra lønbudgettet, for det giver en masse tilbage. Og det kan kun lade sig gøre, fordi vi er en rimelig ung personalegruppe.”
Børnehaven Baldersgade har primært brugt penge – og tid – på kompetenceudvikling i forhold til at være en familieinstitution med fokus på at styrke børnehavens rigtig mange tosprogede børn og familier (90 pct.), fortalte souschef Karina Brehm. Det vil sige især tiltag rettet mod at skabe og udbygge familiernes netværk og børnenes sprog.
Karina Brehm bifalder lederuddannelse, men hun stiller flere krav til politikerne: ”Uddannelse skal være hele vejen rundt. Politikerne sætter rammer for vores arbejdsforhold, og vi har derfor tilsvarende en legitim forventning om at de tager politisk ansvar for at vi er klædt på til opgaverne.”
Store forskelle
Mens panelet i høj grad stod for den positive beretning om, hvordan man kan få kompetenceudvikling til at fungere og lykkes, tog deltagerne i højere grad den kritiske vinkel på hverdagen. Det handlede først og fremmest om det daglige pres.
”Vi føler os pressede og stressede fordi vi er så meget væk fra børnene. Læreplaner er et godt redskab, men ressourcerne følger ikke med. Det er fint at skulle dokumentere men giv os tid til det, så ikke kun medhjælperne er sammen med børnene. Det daglige arbejde kræver nærvær for at være godt”, sagde en deltager med engageret røst.
En leder fremlagde et eksempel og dilemma. En medarbejder gik i gang med en diplomuddannelse, mens der var overskud i institutionen til det. Det var der ikke mere, men medarbejderen var ikke færdig med uddannelsen. Hvad nu?
”Jeg står tilbage som en dårlig leder. Man kan lave kompetenceudvikling uden at det koster en masse, men der er altså også brug for kvalifikationer, som koster noget. Er jeg nødt til at konkludere at diplomuddannelsen kun for ledere?”
”Lederuddannelse er fint men det er vigtigt at også medarbejderne får udvikling og uddannelse”, fastslog en tredje deltager. Jan Hoby fra LFS’ forretningsudvalg pegede på at noget udvikling sker uanset pres, men hvis vilkårene ikke er tilstede så hænger det alligevel ikke sammen.
”Der er et misforhold mellem kravene om udvikling og vilkårene. Der er gode personalepolitikker men ikke sat penge af til det. Det bør ikke individualiseres på den enkelte institution.”
Tre kandidater til BR deltog i årsmødet:
Khaled Mustapha stiller op til Borgerrepræsentationen for Enhedslisten og er selv pædagog. Han satte fingeren på det hastige tempo der kræves, på 2 pct. besparelserne, og på daginstitutionerne som selvstændige enheder uden indflydelse på egne opgaver. Hvis arbejdspladserne skal udvikle sig i forhold til opgaven, så skal der flere medarbejdere i daginstitutionerne, som i øvrigt bør sidestilles med folkeskolen og være gratis, sagde han.
Frank Hedegaard er også pædagog og stiller op for SF. Hans pointe var at kompetenceudvikling ikke skal centraliseres, medarbejderne skal selv definere, hvad de har brug for, mener han. Og foreslog en pulje, som institutionerne kan søge på til de lange uddannelser. Han håber på en bedre prioritering af daginstitutionsområdet efter valget – hvis venstrefløjen bliver stærkere. Det vil Betty Frydensberg gøre sit til at den bliver, og hendes holdning var klar: når forskellene i byen er så store, skal der ofres flere penge på efteruddannelse.
Som rosinen i pølseende peptalkede Helen Eriksen under titlen: Hvis dit liv var en film gad du så se den? de fremmødte til bevidsthed om at de skal lade deres ubrugte kreativitet komme ud og frem og blive brugt. Så hvem ved, måske ser daginstitutionerne bare helt anderledes ud næste år?