Bedre normeringer kan ikke stå alene
Færre børn pr. voksen i dagtilbuddene er ikke i sig selv lig med, at kvaliteten på almenområdet øges. Det kræver også, at kvaliteten i det pædagogiske arbejde følger med. Det viser en ny rapport, der er lavet af Københavns Professionshøjskole.
Tekst: Anne Emilie Hansen Foto: Anna Louise Stevnhøj
En ny forskningsrapport fra Københavns Professionshøjskole viser, at flere voksne per barn ikke kan stå alene, hvis kvaliteten i dagtilbuddene skal forbedres.
Forskere har gennem fire år fulgt fire daginstitutioner i København, der alle har en stor andel udsatte børn som del af deres børnegrupper. De fire dagtilbud var del af Københavns Kommunes ”Småbørnsløfte”, der skal gøre en forskel for børn og familier i udsatte positioner, og de fik hver tildelt midler til at ansætte én medarbejder mere for at forbedre normeringen.
Tanken bag var, at udsatte børn i særlig høj grad har behov for gode og tætte relationer til personalet i dagtilbuddet. Men rapportens resultater viser, at flere voksne ikke i sig selv øger kvaliteten. De bedre normeringer kan skabe forudsætningerne for højere kvalitet, men det kan ikke stå alene.
Personaleudskiftning koster
Højere pædagogisk kvalitet kræver, at personalet har tid til at fordybe sig i samspillet og relationerne med færre børn over tid, at personalet har blik for børnefællesskabet, at hverdagen er organiseret af ugeplaner, og at personalets samarbejde er baseret på gensidig anerkendelse og dialog.
Rapporten viser også, at den høje procentdel af personaleudskiftning, der både er en realitet i de fire undersøgte dagtilbud og i kommunens andre daginstitutioner generelt, påvirker relationsarbejdet med børnene og kvaliteten i tilbuddene negativt.
Stiller krav til pædagogerne
Forskerne konkluderer, at hvis de bedre normeringer skal skabe højere kvalitet i det pædagogiske arbejde, så er det nødvendigt at skabe interaktioner med børnene, der er præget af nærvær og tilpasning til børnenes præferencer - det er det, der på sigt vil udvikle trygge og stærkere relationer mellem børn og voksne.
Det stiller dog krav til det pædagogiske personale. Personalet skal understøtte børnenes mulighed for at deltage i børnefællesskabet og udvikle deres sociale tilhørsforhold. Det er samtidig også vigtigt, at personalet taler sammen og derigennem udvikler viden om børnene, der kan bruges til at forme det pædagogiske arbejde efter børnegruppens behov.
Hent, og læs hele rapporten her: www.ucviden.dk/en/publications/mindre-børnegrupper-højere-kvalitet