Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
LEDER
Af Jan Hoby, medlem af forretningsudvalget
DEN SYSTEMATISKE DISKVALIFICERING
Foråret er kommet tidligt i år, og offentlige ansatte med lærerne i spidsen er i stigende grad begyndt at bruge civil ulydighed over for det statelige og kommunale dokumentations-, registrerings-, afrapporterings-, standardiserings- og kontrolbureaukrati.
Bureaukratiseringen af den offentlige sektor er et resultat og et barn af den nyliberale markedsgørelse (New Public Management). Den anden side af bureaukratiseringen er decentraliseringen. En klar konsekvens af øget decentralisering er mere kontrol. En klar konsekvens af mere kontrol er mere tidsforbrug til dokumentation. Så når politikerne argumenterer med, at decentralisering medfører effektivisering, er virkeligheden desværre, at offentlige ansatte bruger mere og mere tid væk fra kerneydelsen.
De sidste års ”reformer” inden for den offentlige sektor og introduktionen af nye ledelses-, kontrol- og styringsstrategier er foregået som en sand opvisning i systemmobning. Første diskvalifi ceres den hidtidige praksis, fagforståelse og holdning til arbejdet som ineffektiv og ukvalifi ceret. Hele faggrupper som det pædagogiske område nedgøres og hænges ud for mangler og forsømmelser og må tage det på sig og beklage ”vi har hidtil ikke været gode nok, og vi må fremover blive bedre”.
Fra politikernes side er retorikken skruet op på fuld styrke; ”Ændringer er nødvendige, hvis Danmark skal klare sig i den globale konkurrence”.
Derefter påtvinger politikerne de underdrejede og rystede medarbejdere nye begreber (f.eks ”læring”) og fagforståelse (f.eks. pædagogiske læ rerplaner), arbejdsmetoder (f.eks. sprogtest og sprogstimulering) og holdninger (f.eks ”læring i centrum – ikke legen”). De er udarbejdet fra centralt hold ud fra en økonomistyret, teknisk rationalitet, som sikrer effektivitet og resultatopnåelse.
Endelig udsættes fagområdet for kontrol, overvågning, evaluering og fejl finding, der kan give anledning til fornyet nedgøring, udhængning og kontrol (f.eks.”kapacitetsundersøgelsen” og ”Overgangsskema ved skolestart”). Altså totalt fravær af værdsættelse af og respekt for det pædagogiske område og andre fag og deres udøvere. Systemmobning er udtryk for en kollektiv krænkelse og umyndiggørelse af offentlige ansatte af ”systemet” selv og politikerne.
Med regeringens kvalitetsreform vil systemmobningen og bureaukratiseringen af den offentlige sektor fortsætte, uanset politikernes ”afbureaukratiserings-retorik”.
For så længe der ikke bliver taget et politisk, ideologisk, fagprofessionelt og pædagogfagligt opgør med den nyliberale markedstænkning og logik, så længe vil politikerne fortsætte den systematiske diskvalifi cering af offentlige ansatte i nyliberalismens hellige navn. Uanset om statsministeren hedder Anders Fogh Rasmussen eller Helle Thorning-Schmidt.